Lletres

Per a lectors intrèpids i aventures pirates

La presència i el tracta- ment de la mort i de la tragèdia sumen en la modernitat del relat, li atorguen el plus que sempre ha tingut Stevenson

La relec­tura de L’illa del tre­sor m’ha fet recu­pe­rar les matei­xes sen­sa­ci­ons de la pri­mera vegada que vaig lle­gir l’ori­gi­nal en una vella edició de Seix Bar­ral. Tenia al sub­cons­ci­ent les aven­tu­res il·lus­tra­des i adap­ta­des de Bru­guera, però també els lli­bres sobre el mar del Sud en què Robert L. Ste­ven­son es va refu­giar per pre­ser­var la seva fràgil salut i on els aborígens de Samoa el van ano­me­nar Tusi­tala, el con­ta­dor d’històries. Per aquest motiu, vaig aga­far amb curi­o­si­tat, por i una certa recança la novel·la, pen­sant que pot­ser havia enve­llit o que la meva mateixa men­ta­li­tat s’havia trans­for­mat en ves a saber què. Ende­ba­des! El relat con­ti­nua viu, i aquesta bonica edició de Labut­xaca fa de bon lle­gir, amb la versió d’Eulàlia Pre­sas que encara llisca com les naus de pira­tes que les pro­ta­go­nit­zen. No resulta bal­dera tam­poc l’advertència per a “lec­tors intrèpids”, una picada d’ullet als cors joves que han dis­fru­tat el relat al llarg de gene­ra­ci­ons, que podria ser també gòtic, amb els seus pira­tes d’ànimes i uni­for­mes des­truïts, des de l’apa­rició del bor­ratxo iras­ci­ble i his­triònic Billy Bones fins a la pensió Almi­rall Ben­bow i la fas­ci­nació i ter­ror del nen Jim Hawkins per les cançons i lle­gen­des que expli­cava, les evo­ca­ci­ons de la His­pa­ni­ola per l’Amèrica espa­nyola.

La xusma de la mari­ne­ria pirata pro­ta­go­nitza l’eix cen­tral de la novel·la, amb per­so­nat­ges ino­bli­da­bles com el pota de pal John Sil­ver i el seu lloro, el cec i tota la resta de cor­sa­ris i buca­ners a la recerca del plànol del tre­sor del capità Flint en una illa pre­ci­sa­ment dels mars del Sud. La presència i el trac­ta­ment de la mort i de la tragèdia sumen en la moder­ni­tat del relat, li ator­guen el plus que sem­pre han tin­gut els lli­bres de Ste­ven­son. L’escrip­tor escocès és un clàssic en els dife­rents gèneres que va cul­ti­var. L’aven­tura con­ti­nua.

L’illa del tresor
Autor: Robert L. Stevenson Editorial: Labutxaca Pàgines: 286 Preu: 12,95 euros

retorn barroc i dramàtic d’Eleni Karaindrou

Majestuós i sublim, el nou disc de la compositora grega Eleni Karaindrou, Tous des oiseaux, aprofita l’encàrrec d’una banda sonora per adaptar les passions i la malenconia de la història a què s’adapta a la mateixa inspiració, i cada peça sembla presidida per un instrument, des de l’oboè de Vangelis Christopoulos fins a l’arpa de Maria Bildea i el violoncel d’Alexandros Botinis, sense oblidar la veu càlida de sirena de Savina Yannatou.

El dramatisme recreat ens porta per un laberint barroc, on les sensacions parteixen d’una obra de l’escriptor canadenc d’origen libanès Wajdi Mouawad, i Bomb, A Love Story, film de l’actor i director iranià Payman Maadi. Des de la mort, ja fa set anys, del director Theo Angelopoulos, Eleni no havia acceptat encàrrecs. Per tant, és un retorn dramàtic i elegíac, que brilla amb doble intensitat.

Tous les oiseaux
Autor: Eleni Karaindrou Discogràfica: ECM Preu: 16 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor