El dossier

Incompliments generalitzats

L’Estat espanyol no va invertir el 44% dels pressupostos per a infraestructures a Catalunya entre el 2013 i el 2020, període en què la Generalitat no va executar el 23% de l’import previst

REVERSIÓ
Foment del Treball calcula que caldria destinar anualment un 2,2% del PIB a obres per revertir un dèficit de 28.000 milions

Els pres­su­pos­tos gene­rals de l’Estat pre­ve­uen inver­tir aquest any 2.230,7 mili­ons a Cata­lu­nya, un 11,6% menys que el 2021. És el 17,2% de les inver­si­ons ter­ri­to­ri­als, per sobre del 16,4% del seu pes pel que fa a la població, però per sota del 19% del PIB esta­tal que repre­senta. Res de nou, perquè entre els anys 1992 i 2019 Cata­lu­nya ha rebut de mit­jana el 12% de la inversió real.

Això passa perquè al dèficit d’inversió pres­su­pos­tada s’hi afe­geix un baix nivell d’exe­cució, que entre gener i octu­bre del 2021 va ser del 30%. Set de cada deu euros pres­su­pos­tats no es van gas­tar, fet que la minis­tra d’Hisenda i Funció Pública, María Jesús Mon­tero, va atri­buir al Congrés a “la pandèmia”: “Estem tenint difi­cul­tats perquè el sec­tor de la cons­trucció pugui com­prar les matèries pri­me­res al cost de lici­tació en què s’havien fet els con­trac­tes.”

Ara bé, no és cosa del virus. L’incom­pli­ment sí que és pandèmic. En el període 2013-2020, el grup Foment –res­pon­sa­ble de les infra­es­truc­tu­res de trans­ports i que con­cen­tra el 84% de la inversió esta­tal– només va gas­tar a Cata­lu­nya el 56% del pres­su­pos­tat i va dei­xar 4.237 mili­ons morts de fàstic a la caixa.

Les inver­si­ons del grup Foment a Cata­lu­nya pre­sen­ten força oscil·laci­ons, amb els anys 2008 i 2009 com els de màxima inversió (al vol­tant de 2.700 mili­ons d’euros anu­als). Des del 2001, l’Estat va aug­men­tar el grau de com­pli­ment de les pre­vi­si­ons i el volum d’obra rea­lit­zada, gràcies a l’impuls de l’inici de les obres de grans infra­es­truc­tu­res com l’alta velo­ci­tat, la moder­nit­zació i ampli­ació de l’aero­port de Bar­ce­lona i les ampli­a­ci­ons dels ports de Bar­ce­lona i Tar­ra­gona. Com a resul­tat d’això i també de l’inici de l’apli­cació de la dis­po­sició addi­ci­o­nal ter­cera de l’Esta­tut –la inversió de l’Estat a Cata­lu­nya en infra­es­truc­tu­res s’havia d’equi­pa­rar al per­cen­tatge del PIB que Cata­lu­nya aporta a l’Estat des del 2007 fins al 2013– el pes de Cata­lu­nya en la inversió del grup Foment a Cata­lu­nya es va apro­par al seu pes en el PIB econòmic per pri­mera vegada.

Un cop fina­lit­za­des aques­tes grans obres, a par­tir del 2011 es va pro­duir un des­cens en picat de la inversió de l’Estat fins a arri­bar a un mínim els anys 2014 i 2015. Un cop ini­ci­ada la recu­pe­ració econòmica, es manté en nivells mínims –fins al 8,1% del 2014– i a con­ti­nu­ació ha aug­men­tat lleu­ge­ra­ment, però sense arri­bar a apro­par-se al pes econòmic de Cata­lu­nya

RODA­LIES

La par­tida més gran que l’Estat pre­veu inver­tir és per als trens de Roda­lies: 680 mili­ons d’euros, un 38% més que el 2021, i que for­men part dels 6.000 mili­ons que Pedro Sánchez va pro­me­tre fins al 2030. José Luis Rodríguez Zapa­tero ja n’havia promès 4.000, dels quals no es van inver­tir ni una cin­quena part. Mari­ano Rajoy en va pro­me­tre 2.000 més, però quin va ser el resul­tat? El 2015, Renfe va exe­cu­tar a Cata­lu­nya el 7% del pre­vist; el 2016, el 10%; el 2017, un 150%, i el 2018, un 140%. L’any pas­sat, però, només hi va des­ti­nar 94 mili­ons, un 19% del pre­vist.

Davant aquest pano­rama, el govern català assu­mirà el 2024 el ser­vei de Roda­lies Lleida, cone­guda com la línia R12 (Lleida-Man­resa), mit­jançant Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat (FGC). “La ciu­ta­da­nia no es mereix el ser­vei que està pres­tant Renfe”, va dir el vice­pre­si­dent Jordi Puig­neró en expli­car els plans de futur, amb una inversió de 60 mili­ons d’euros (44 mili­ons en la com­pra de qua­tre trens) en un model de gestió del ser­vei de Roda­lies entre Ponent i la Cata­lu­nya Cen­tral a par­tir d’un sis­tema mixt entre el bus i el tren.

Serà més dili­gent FGC? La història no la pre­senta com un exem­ple d’eficiència. El 2020 va dur a terme menys de la mei­tat de les inver­si­ons pres­su­pos­ta­des, des­vi­ació que es va jus­ti­fi­car per l’impacte de la covid-19. Però el 2019, sense estar en pandèmia, es va superar el 50% de des­vi­ació i en el tan­ca­ment del 2018 va ser també simi­lar. Con­cre­ta­ment, la des­vi­ació entre el pres­su­post apro­vat i l’exe­cu­tat va ser del 57,9% el 2020, del 60,9% el 2019, del 47,12% el 2018 i del 56,2% el 2017.

Pel que fa a la inversió del con­junt del sec­tor públic de la Gene­ra­li­tat, el pres­su­post s’enfila fins als 3.951 mili­ons d’euros, un 96,3% més que el 2021. Es faran les obres? La Gene­ra­li­tat com­pleix una mica més que l’Estat, però no n’hi ha per tirar coets: entre el 2013 i el 2020, no va inver­tir 2.275,8 mili­ons, perquè només va dur a terme el 77% del pre­vist.

L’admi­nis­tració local –ajun­ta­ments, con­sells comar­cals, dipu­ta­ci­ons i el Con­sell de l’Aran– és la que més s’ajusta als seus pres­su­pos­tos, amb per­cen­tat­ges d’actu­ació que no bai­xen del 87%.

La Gene­ra­li­tat es queixa que l’Estat no com­pleix els seus com­pro­mi­sos, però fa el mateix amb els ajun­ta­ments. Per exem­ple, el Con­sorci d’Edu­cació de Bar­ce­lona deter­mina que la Gene­ra­li­tat ha d’apor­tar el 60% dels fons per a refor­mes i millo­res en esco­les i ins­ti­tuts, men­tre que els ajun­ta­ments hi han d’apor­tar el 40% res­tant. Entre el 2016 i el 2019, el 88% dels fons van sor­tir de les arques muni­ci­pals, men­tre que la Gene­ra­li­tat només en va posar el 12%.

PRI­O­RI­TATS

Les orga­nit­za­ci­ons empre­sa­ri­als asse­nya­len com a infra­es­truc­tu­res de trans­ports urgents d’aca­bar Roda­lies, el cor­re­dor medi­ter­rani fer­ro­vi­ari, el tren llançadora que ha d’unir l’aero­port de Bar­ce­lona amb les esta­ci­ons de Sants i pas­seig de Gràcia, l’estació de la Sagrera, el des­do­bla­ment de la línia de tren R3 de Bar­ce­lona a Vic, la fina­lit­zació de l’L9 de metro, l’aca­ba­ment de la B-40 entre Abrera i Ter­rassa, de l’A-27 entre Tar­ra­gona i Mont­blanc i el des­do­bla­ment de la car­re­tera N-II pel nord de Girona.

En números, les pri­o­ri­tats en matèria d’infra­es­truc­tu­res bàsiques a Cata­lu­nya, d’acord amb el cri­teri de la Comissió d’Orde­nació del Ter­ri­tori del Con­sell de Cam­bres de Cata­lu­nya, reque­rei­xen una inversió de 15.200 mili­ons d’euros: 5.230 mili­ons en la xarxa viària, 980 en la xarxa fer­roviària de mer­ca­de­ries, 5.270 en la xarxa fer­roviària de pas­sat­gers, 1.300 en ports, 1.880 en aero­ports i 560 en cen­trals logísti­ques.

La patro­nal Foment del Tre­ball xifra en 28.000 mili­ons d’euros el dèficit inver­sor en infra­es­truc­tu­res a Cata­lu­nya entre els anys 2000 i 2019. Per començar a rever­tir el dèficit, reco­mana que es des­tini el 2,2% del PIB català a lici­tació d’obres, que es tra­du­eix en uns 5.000 mili­ons d’euros anu­als per al con­junt de les admi­nis­tra­ci­ons.

El pre­si­dent de la Cam­bra de Con­trac­tis­tes d’Obra de Cata­lu­nya, Joa­quim Llansó, aler­tava a l’octu­bre de la difi­cul­tat de recu­pe­rar els endar­re­ri­ments de la inversió: “Si tu tens un pla de qua­tre anys, o de deu, i resulta que un any no fas el que estàs dient, l’any següent hau­ries de fer el doble del pre­vist, el d’aquell any i el de l’ante­rior, però això és invi­a­ble. Per tant, és molt difícil recu­pe­rar un endar­re­ri­ment. És més, l’experiència ens diu que es van acu­mu­lant.” Per posar fi a aquesta dinàmica, abans de les últi­mes elec­ci­ons gene­rals, la patro­nal Pimec va ela­bo­rar l’informe Per un blin­datge de la inversió pres­su­pos­tada en infra­es­truc­tu­res, en què ins­tava a garan­tir l’acom­pli­ment de les inver­si­ons pres­su­pos­ta­des de manera que els diners no exe­cu­tats es deri­ves­sin a la Gene­ra­li­tat. Una pos­si­bi­li­tat, “rela­ti­va­ment sen­zi­lla de resol­dre-ho seria incor­po­rar a la llei gene­ral pres­su­postària una dis­po­sició per garan­tir que s’acom­pleixi com a mínim un 90% de la inversió pres­su­pos­tada, tot deri­vant la part no exe­cu­tada a les comu­ni­tats autònomes, que s’hau­rien de com­pro­me­tre a inver­tir-la en infra­es­truc­tu­res.”

EL DÈFICIT D’INVERSIÓ IMPACTA EN L’ECONOMIA

L’estudi Impacte econòmic del dèficit d’inversió en infraestructures de l’Estat a Catalunya, elaborat pel

Gabinet d’Estudis de la Cambra de Comerç de Barcelona, assenyala que si l’Estat hagués executat el 100% de la inversió pressupostada en infraestructures de transport a Catalunya entre el 2001 i el 2018 s’haurien generat gairebé 20.000 milions d’euros de facturació addicional, una aportació al PIB català de 8.000 milions d’euros (un 3,3%), la creació o el manteniment de 111.500 llocs de treball, 3.776 milions en rendes salarials i 3.895 milions en rendes fiscals i cotitzacions. Un increment de la inversió pública no beneficia únicament el sector de treballs de la construcció, amb un 64% de la facturació total generada, sinó també altres sectors de serveis i industrials, entre els quals destaquen els sectors de serveis tècnics d’arquitectura i enginyeria (el 4,4% de l’impacte total estimat), els serveis immobiliaris (el 3,6%) i els serveis de comerç a l’engròs (3%).

L’AMPLIACIÓ DEL PRAT

Unes dues-centes associacions i fundacions, encapçalades per la Cambra de Comerç de Barcelona, Pimec, Foment del Treball, el Cercle d’Economia, Esade i el Racc, van reivindicar al juny l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat, advertint que s’està esgotant la seva capacitat i donant suport al projecte d’Aena de construir una nova terminal satèl·lit, ampliar 500 metres una de les pistes i connectar-lo amb tren amb Girona i Reus. Era una inversió de 1.700 milions euros entre el 2022 i el 2026. L’agost passat, l’Estat i la Generalitat van arribar a un principi d’acord per a l’ampliació, però el govern català va exigir que qualsevol actuació no suposés afectar la llacuna de la Ricarda, un dels elements essencials integrats a l’espai natural que forma part de la Xarxa Natura 2000 i per on havia de passar l’ampliació de la pista.

Al setembre, Aena presentava els seus plans per als pròxims anys, en els qual no apareixia aquesta ampliació i es preveia una inversió al Prat de 325 milions. El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, va acusar el govern català de no haver estat a l’altura: “Les discrepàncies internes han situat de manera equivocada l’espai natural de la Ricarda i han abocat l’economia catalana a la ruïna.” Segons la patronal, l’ampliació havia de convertir l’aeroport en un hub internacional i podia suposar la creació de fins a 350.000 llocs de treball. Mentre Junts intentava tornar a negociar, ERC s’hi va oposar, com els comuns, contraris a una altra obra del “model desenvolupista”.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor