NEUS ROIG
AUTORA DEL LLIBRE «NO LLORES QUE VAS A SER FELIZ»
“Els robatoris de nadons no són casos aïllats, sinó una autèntica trama”
Ens trobem amb Neus Roig a la nova seu de l’editorial El Ático de los Libros, en un pis cèntric de Barcelona. La seva agenda està atapeïda. En pocs dies, s’acumula la difusió d’una investigació de molts anys, primerament concretada en una tesi doctoral llegida a la Universitat d’Almeria. La primera intenció era presentar-la en una universitat catalana, però li van etzibar que el tema “no era convenient” i va decidir fer-ho a Andalusia. De fet, reconeix que l’estudi és “una aposta de quatre valents”. Es tracta d’una pàgina fosca de la història recent d’Espanya: el robatori de nadons entre el 1938 i el 1996. La tesi la va presentar el juny del 2016 i, en aquests darrers dos anys, s’ha dedicat de ple a reconvertir les 800 pàgines d’aquella recerca en un llibre de poc més de 400, amb una estructura periodística, una redacció molt més planera i fins i tot l’afegitó d’alguns temes d’actualitat, com ara les iniciatives promogudes en alguns parlaments autonòmics i al Congrés per tal de reparar les víctimes.
El resultat és un llibre que no deixarà indiferent i que està destinat a obrir una profunda reflexió sobre un capítol esgarrifós, que fins avui només s’havia donat a conèixer a través d’algun reportatge periodístic i de l’allau de casos judicials impulsats per algunes de les víctimes. Es tracta, doncs, d’un llibre que aporta dades noves, que xifra i que assenyala responsables de la tragèdia. La primera pregunta que es planteja és el perquè d’aquest silenci després de més de quaranta anys d’ençà de la mort del dictador. Neus Roig té clar que aquest buit, que també es produeix en altres rostres de la repressió, respon al fet que: “Es diu que estem en una democràcia, però en realitat es tracta d’una democràcia soterrada.”
En el llibre ressegueix els orígens d’aquesta tragèdia que comença com una forma de repressió clarament focalitzada cap a les dones republicanes. Segons explica, a finals del 1937 “es comença a solidificar la repressió a les mares presoneres”. El principal ideòleg d’aquesta estratègia repressiva va ser Antonio Vallejo-Nájera, un personatge sinistre que es va inspirar en les Lebensborn creades per Himmler el 1935, que tenien com a objectiu proporcionar incentius per tal de crear individus purs de raça ària. Es tractava d’autèntiques granges humanes o, dit en altres paraules, de l’altra cara de la moneda dels camps d’extermini. A finals del 1938, Vallejo-Nájera, com a cap del servei psiquiàtric militar, va presentar un projecte de recerca centrat en el “psiquisme del fanatisme marxista”. La conclusió a què arribava era que les persones que defensaven el marxisme, l’anarquisme, la llibertat i la igualtat entre sexes estaven afectades per una patologia. La concreció d’aquesta teoria malaltissa es va traduir, el 1941, en una llei “que permetia retirar la tutela a aquelles famílies que es considerava que no estaven capacitades per a la criança dels fills, destruir la documentació del registre i donar una nova identitat als infants”. En paraules de Neus Roig, “el gen roig no es podia extirpar, però amb la nova educació es podien tornar nens per a la pàtria espanyola: havien de formar la nova Espanya i, per aquest motiu, s’havien de criar i educar amb els criteris catolicofeixistes”.
El pas d’aquesta fórmula repressiva a negoci es va produir a partir de principis dels cinquanta. En aquells anys, la xifra de dones empresonades havia disminuït notablement, ja fos perquè havien mort o perquè havien aconseguit la llibertat provisional. A partir d’aquí es va crear el Patronato de la Mujer, presidit per Carmen Polo de Franco, on ingressaven les noies que estaven embarassades. Aquestes noies renunciaven als fills, voluntàriament o involuntàriament, i, si tenien sort, eren registrats com a biològics. “Eren corrupteles entre les autoritats, l’església i la família”, conclou Roig.
Una autèntica trama
L’Església va col·laborar de manera decisiva en la repressió de les famílies contràries al règim, i alguns ordes religiosos van participar de ple en el tràfic de nadons. Malgrat tot, la jerarquia catòlica no ha reaccionat amb prou contundència davant aquestes revelacions, a parer de Neus Roig: “Fa alguns anys es va justificar dient que s’havia fet pel bé dels nens. Ells ho pinten tot amb la protecció de la pobresa. Però fa molts segles que salvem pobres i no sé si n’hem salvant tants.” Allò que té molt clar la doctora Roig després d’anys de recerca és que no es tracta de casos puntuals i aïllats, sinó d’una autèntica trama: “Personalment penso que estem destapant una trama com la pederàstia; un modus operandi dins l’església de repressió, de reeducació de la mare soltera. Ells definien la dona com a àngel o com a puta. No hi havia terme mitjà”, conclou. Aquest argument s’expressava amb tota cruesa en el moment en què es concretava en l’adopció. Resulta complicat avaluar la magnitud d’aquesta tragèdia, però la doctora Roig ha analitzat 476 persones, algunes de les quals ni tan sols han denunciat. En realitat, però, les víctimes que han denunciat arriben a les 2.000.
Sorprenentment, la trama que ha resseguit Roig no es va acabar el 1977, quan es van celebrar les primeres eleccions democràtiques, sinó que es va allargar fins al 1996. La revelació resulta esfereïdora. A parer de Roig, “amb l’arribada de la democràcia, alguns dels actors d’aquesta trama van pensar que seguia sent un negoci lucratiu i que el podien mantenir”. El 1982, amb la llei del divorci, hi va haver un repunt, “perquè totes aquelles famílies que creien que podien arreglar el matrimoni amb un fill i no podien tenir-ne es van abocar a l’adopció”. Maria Antonia Iglesias ja va publicar, aquell any, un reportatge a la revista Interviú en què explicava el cas de “la monja que traficava amb nens”, un cas que, en aquells moments, va aixecar una intensa polseguera.
De fet, quaranta anys després de la mort del dictador, les persones afectades segueixen sense aconseguir una reparació del dany sofert. Contràriament, han de viure un autèntic calvari judicial per tal de veure reconeguda la seva autèntica identitat. A partir del l’estudi es va crear l’Observatori de les Desaparicions Forçades de Menors, que actualment presideix. A més, ha participat com a assessora al Parlament i ha comparegut en altres cambres legislatives. En tot cas, la lluita per la reparació d’aquest drama humà no s’albira gens senzilla, però la recerca de la doctora Roig ajudarà, de ben segur, a avançar en aquesta direcció.
INSTRUMENT LEGAL
“El 1941 es va aprovar una llei que permetia retirar la tutela a les famílies que es considerava que no estaven capacitades per a la criança dels fills”
CAP AL NEGOCI
“El pas de la fórmula repressiva al negoci es va produir a partir de principis dels anys cinquanta, quan la xifra de presoneres havia disminuït”
DEMOCRÀCIA
“Amb la democràcia, alguns actors de la trama van pensar que seguia sent un negoci lucratiu”
Una barreja de sentiments
Resulta impossible aïllar-se de la barreja de sentiments que es deriven d’una recerca com aquesta, en què casos i traumes amb noms i cognoms s’acumulen sense aturador. Neus Roig confessa que ha estat un procés complicat i remarca que darrere de cada nom, de cada cas, hi ha una vida frustrada. Francisco Checa, l’antropòleg que va dirigir aquest vessant de la tesi, li deia sovint: “Tu, sobrevola, sobretot sobrevola”, però, a l’hora de la veritat, Roig assegura que “sobrevolar costa moltíssim”. “És molt dur perquè entrevistar una mare que ha perdut qualsevol rastre del seu nadó o parlar amb una persona que, encara avui, et diu que no sap qui és, és terrible i es fa gairebé impossible no sentir una barreja d’empatia, dolor i ràbia.” El xoc que representa no trobar els pares es considera “una tortura emocional continuada i sostinguda, i l’Estat n’és coresponsable perquè no fa res”, assegura Roig.
EN DETALL
Quina ha estat la base principal de la seva recerca?
Des de bon començament, era conscient de les dificultats que comportava una recerca com aquesta. Quan vaig començar, el primer que vaig fer va ser posar-me en contacte amb les associacions de víctimes. Vaig tenir la sort que justament aquell any s’havia constituït una coordinadora que es deia X-24. Una de les entitats em va convidar i això em va permetre establir-hi contacte. A partir d’aquí, tot va ser molt més senzill, perquè ja no vaig anar a porta freda a buscar víctimes, sinó que van ser les associacions les que em van posar en contacte i em van presentar. En definitiva, que em van fer de porta d’entrada als casos.
Malgrat tot, imagino que es deu haver trobat amb un munt d’obstacles. Quins han estat els principals impediments?
No ha estat gens senzill accedir a les fonts escrites. A qualsevol arxiu de menys de 50 anys no hi ha manera d’entrar-hi, perquè està blindat per la llei de protecció de dades. Als arxius d’institucions, tampoc. Els arxius eclesiàstics estan protegits pels concordats amb la Santa Seu. És molt complicat arribar a trobar documentació, encara més tenint en compte que es tracta d’un tema que, per definició, no deixa gairebé rastre. Però aquest impediment no només el tenim els investigadors, sinó també les mateixes víctimes que volen conèixer la seva identitat, i això encara és més dramàtic.
Una de les fonts principals ha estat la memòria oral. Deu ser dur posar noms a cadascun dels casos...
És molt dur parlar amb una persona que et diu el 2018 que no sap qui és, que ha pogut constatar que la que havia cregut que era la seva mare en realitat no ho és i que té una crisi d’identitat terrible. És molt complicat fer recerca i aïllar-se d’aquests drames.