Entrevista

Entrevista a Enric Pladevall

Artista

“La falç és un símbol de fermesa”

CIUTADANS DEL MÓN
“Estic en contra del que es diuen ciutadans del món i dels equidistants”
EL GUARDÓ
“La falç es repeteix en la meva obra. Pel guardó he intentat trobar l’escala pertinent, que és el més difícil de trobar en una escultura”
MÓN DE LA CULTURA
“Crec que hi ha hagut pocs posicionaments a favor del procés i moltes absències”
CREATIVITAT
“En una Catalunya independent seríem igual de creatius, però amb més recursos”

. Jaume Vidal

jvidal@elpuntavui.cat

El guardó físic que rebran els Republicans de l’Any és obra de l’artista Enric Pladevall (Vic, 1951) i es basa en l’obra que va presentar per a l’exposició 55 urnes per la llibertat, que tenia com a inspiració les urnes de l’1-O. A més de l’urna, Pladevall va utilitzar en la seva obra un estri que també té molta força simbòlica per als catalans: la falç.

Com va anar la seva participació en l’exposició de les urnes?
Etienne Sabench, de la Catalunya Nord, membre de l’ANC de Perpinyà, em va demanar participar en l’exposició; de seguida li vaig dir que sí i el vaig ajudar a trobar algun artista més que hi volgués participar.
Va trigar molt a trobar la idea?
Em va venir gairebé immediatament. És la quarta falç que faig i totes són radicalment diferents. La primera que vaig fer va ser per a un concurs que vaig guanyar, un homenatge a la població de Cambrils per commemorar que 700 cambrilencs havien estat decapitats per les tropes borbòniques. La segona va ser un homenatge a l’Onze de Setembre. Vaig guanyar un altre concurs restringit a quatre o cinc artistes al Prat del Llobregat. L’obra s’anomena L’arc de l’Esperança i és un arc de 33 m amb quatre barres, quatre peces tornejades de bronze, i una mena de falç, sense ser tan explícita com la falç que he fet per a les urnes... És un arc d’esperança que entra per un cantó i surt per l’altre, instal·lat a la plaça Catalunya del Prat de Llobregat.
Vostè, a la finca de l’Olivar, a Ventalló, té un parc d’escultures on també hi ha una falç gegantina.
Sí, aquesta és la tercera. Fa 17 m de llargada, s’assembla més a una falç, però amb una visió totalment lliure del que és aquesta eina. I l’última és la de l’urna, una falç clàssica en què vaig prendre com a model les de tota la vida. La vaig forjar per adaptar-la a la mida i a l’escala de l’urna. La falç entra i surt de l’urna, que com que és transparent, permet veure la part interior.
Es va voler inspirar en el gran simbolisme que té la falç?
Sí, però no tant en l’aspecte literari del “segueu arran que la palla va cara”, com el “bon cop de falç, defensors de la terra.” El simbolisme és evident, és el himne nacional de Catalunya i té tot una representació de fermesa i lluita per defensar els nostre drets.
Va intercanviar idees per fer l’urna?
No, però sí complicitats. Tinc a prop artistes amics amb qui clarament compartim aquesta lluita.
Trobar l’escala adequada per al guardó dels Premis Republicans de l’Any li deu haver representat un nou repte?
Evidentment, he hagut de fer una adaptació de l’original de l’exposició a una dimensió de premi. En aquest sentit, però, no ha estat cap problema, l’he fet a escala. L’urna és gairebé la mateixa i la falç, també. Trobar l’escala és el més difícil que hi ha en el camp de l’escultura. Cada objecte necessita l’escala adequada a l’espai en què s’integra, i és clar que en un trofeu no pots fer determinades escales.
A banda d’aquesta implicació en l’exposició vostè com a persona i artista ha estat implicat en tot el procés.
L’any 2014, juntament amb tres artistes més, Jaume Ribes, Salvador Juanpera i Pedro Mata Saralegui, vam signar un manifest i vam aconseguir que 420 artistes més el signessin. Vam ser el primer col·lectiu del món cultural que es va manifestar clarament pel dret a decidir. No sé si en aquell moment hauríem estat el mateix nombre de signants si la reclamació hagués estat per la independència, però crec que un bon nombre hi hauria estat a favor.
Creu que la implicació del món de la cultura en el procés ha estat prou convincent?
Crec que en general hi ha hagut moltes absències i pocs posicionaments. Una cosa ha estat mostrar-se a favor del dret a decidir, i una altra a favor de la independència. Per la independència baixa el nombre de persones disposades a donar el seu nom i a arriscar-se i lluitar. Tanmateix, crec que no ens podem queixar. En el món de les arts plàstiques i de la música, almenys, hi ha hagut artistes que han pres posició. Penso en Jordi Savall, en Colita, en gent que s’ha posicionat clarament, tot i que també hi ha hagut absències. I no entenc per què. Penso que actualment posicionar-se en nom de la democràcia hauria d’abastar un 90% dels col·lectius culturals. Si la gent de la cultura no defensa això, no sé què ha de defensar. Evidentment, estic en contra de les equidistàncies i dels que són ciutadans del món, que n’hi ha uns quants, perquè parlem una llengua i pertanyem a una cultura, i el nostre país i la nostra llengua pateixen un intent de genocidi des de fa segles.
El món de l’art seria diferent en una Catalunya independent?
Jo tinc molta confiança que en una Catalunya independent tot seria diferent, perquè el país podria disposar de més recursos que ara. I també canviaria la manera de fer. Una Catalunya independent podria fer una llei –espero que un dia arribi–, de mecenatge en l’àmbit europeu, com a mínim com la francesa, en què la desgravació és del 60% –a Espanya és del 35%–. El fet de no poder utilitzar els nostres recursos ens limita. Una altra cosa és la creativitat, això no variaria gens, els actors partícips de la creativitat no serien millors ni pitjors. Pel sol fet de ser català no crec que s’hagi de ser millor que un altre. Totes les cultures són defensables i productives des del punt de vista creatiu. El que sí que tindríem seria més possibilitats.
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor