Les funeràries de Catalunya han estat en el punt de mira en els darrers dies arran d’una denúncia de mala praxi pel cobrament excessiu dels seus serveis. Des de la patronal del sector, l’Associació d’Empreses Funeràries de Catalunya (Asfuncat), que representa el 70% de les empreses del país, defensen les bones pràctiques dels seus treballadors en un moment d’especial tensió, denuncien que hi ha hagut problemes amb el material de protecció i asseguren que no es van apujar els preus abans que l’Estat decretés que s’havien de mantenir els que estaven vigents prèviament a l’estat d’alarma pel coronavirus. Josep Maria Mons n’és el president.
Quin ha estat l’increment de l’activitat des que va començar la crisi del coronavirus?
Varia molt segons la zona geogràfica del país. No és el mateix la incidència de casos que hi ha hagut a Igualada, i que tothom coneix, que la que hem tingut fins ara a les Terres de l’Ebre o en algunes comarques de Lleida. No obstant això, en el cas d’Igualada podem parlar d’un increment d’entre tres i quatre vegades el volum normal. Això ha requerit un sobreesforç molt important de les empreses funeràries que estan dimensionades per l’activitat normal de la zona.
Hi ha hagut perill en algun moment de no poder atendre la demanda?
No, perquè els treballadors han respost amb un compromís digne d’elogi, fins i tot quan fa quinze dies vam arribar a un punt crític, que vam alertar, perquè no hi havia prou material de protecció –tot i que l’administració s’hi havia compromès– i això implicava un plus de perillositat per als nostres empleats. Al final, afortunadament, el material va acabar arribant.
Com han canviat els protocols amb la situació d’alarma?
Nosaltres, com a Asfuncat, ja ens vam avançar a la prohibició decretada pel govern de tancar els tanatoris i prohibir les cerimònies de comiat, perquè ja vèiem que en la nostra feina era molt difícil mantenir les mesures dictades sobre la distància entre persones per evitar el contagi. Hi va haver famílies a les quals els va costar entendre-ho, però amb el temps s’ha vist que va ser una decisió encertada.
Tenen constància de contagis entre el seu personal?
Creuo els dits, però de moment no m’han informat de cap cas d’increment de baixes laborals per aquest motiu. De fet, és un dels aspectes de la nostra feina que ara mateix ens fa patir més, perquè igual que el sanitari, nosaltres som un sector que estem en contacte directe i constant amb difunts per la covid-19.
Han hagut d’incrementar plantilles?
En algunes empreses ha estat imprescindible i en d’altres, amb la incorporació de personal que estava de vacances o amb permisos, fins ara s’ha pogut entomar la feina. Estem en contacte constant amb el Departament de Salut per conèixer quin és l’increment diari de morts i fer una previsió en el temps per saber si caldrà contractar més treballadors, uns treballadors que han de tenir un perfil concret i que s’han de formar.
Com actuen ara les funeràries en el cas d’un difunt per coronavirus?
Quan ens comuniquen que hi ha hagut una defunció en un centre hospitalari o en una residència, ens presentem a recollir el difunt que, en el cas concret de la covid-19, ja ens el trobem dins d’una bossa especial tancada. Nosaltres el posem dins d’un fèretre i el portem a les nostres instal·lacions. Allà queda dipositat fins que se’n decideix el final, o bé per incineració, o bé per enterrament tradicional. En l’aspecte més administratiu, de registre de la mort i de permís de sepultura, el contacte amb la família s’ha imposat que sigui telefònic per evitar el contagi. També oferim als familiars la possibilitat d’oferir una cerimònia de comiat quan hagi passat l’episodi de la pandèmia.
També s’han convertit en dipositaris de les cendres de les incineracions?
Sí. Per evitar al màxim el contacte, les funeràries les conservaran fins que s’aixequi l’estat d’alarma i les famílies les puguin passar a recollir. No obstant això, hi ha alguna empresa que ofereix dur-les a domicili, com a part del seu servei.
El coronavirus ha incrementat les incineracions?
Estem notant que hi ha més peticions, però no sabem si és perquè aquesta ja era la tendència abans de la pandèmia o perquè inicialment va circular la informació errònia que els difunts per aquest virus havien de ser incinerats obligatòriament. Haurem d’esperar a tenir més dades.
Algun ajuntament li ha traslladat la preocupació de no tenir prou nínxols?
No. Hem d’aclarir que la majoria de famílies, aquí a Catalunya, ja disposen d’un nínxol en concessió i que els municipis estan obligats a disposar d’un nombre suficient en previsió de catàstrofes, com és el cas.
Què pensa de la decisió del govern català i espanyol d’imposar mesures d’intervenció en els serveis funeraris per evitar abusos?
Ens va saber greu que s’anunciessin sense haver contactat prèviament amb nosaltres, que estem fent un sobreesforç important per garantir la prestació del servei de manera continuada i universal. D’altra banda, el que ha fet l’Estat és determinar que els preus siguin els mateixos que abans del 14 de març, i la Generalitat ha informat a través d’un decret de la possibilitat d’establir un preu màxim per servei, un preu del qual encara no tenim constància.
Creu que era necessari?
Cap de les nostres empreses està fent una mala praxi i ens trobem en un moment en què la nostra feina, tal com explicava, està molt limitada i no s’estan aplicant els serveis complementaris habituals. Aplaudim la iniciativa de les administracions de garantir que no hi hagi un augment de preu, però en el cas que finalment se n’estableixi un, haurem de veure si cobreix la despesa que s’està fent en un moment de gran esforç de les funeràries.
Com explica les denúncies fetes públiques per cobraments abusius dels serveis funeraris?
N’hem estat coneixedors a través dels mitjans de comunicació i de les xarxes socials, i només en un cas aïllat. Desconec quin va ser el tracte de la família amb la funerària i els detalls del contracte. A part d’aquest cas que perjudica la nostra imatge, insisteixo que no n’hem conegut cap més i que cada dia s’estan fent centenars de serveis sense cap problema i amb un agraïment generalitzat de part de les famílies. Ara més que mai, treballem de forma honesta.
Pensa que hi pot haver alguna segona intenció?
Les empreses funeràries no ens hem sentit mai prou reconegudes, perquè habitualment quan es posen en valor els serveis d’emergència, en el cas d’algun atemptat, per exemple, nosaltres no hi som presents, tot i que som dels primers a arribar. Això ja forma part de les particularitats del nostre sector, i crec que fins i tot ho hem interioritzat com un fet normal. No vull creure que hi hagi una campanya de desprestigi aprofitant uns moments tan greus com els actuals, i valorem molt més la resposta positiva dels nostres clients.
Ara mateix, quin és el preu mitjà d’un enterrament o d’una incineració?
És complicat parlar de preus estàndards, perquè varia molt en funció del municipi, la comarca i la demarcació on es faci. Sé que és difícil d’entendre, però hi ha moltes variants que s’han de tenir en compte. En una situació normal i amb un IVA del 21%, que cal tenir molt en compte, un servei funerari es mou entre els 3.300 i els 3.800 euros i, actualment, sense cerimònies, esqueles, flors i altres complements la rebaixa pot anar dels 1.000 als 1.200 euros.
TERESA MÁRQUEZ
mtmarquez@lrp.cat
.