La nova plataforma de comerç en línia Amazcat que esteu impulsant s’acaba de donar a conèixer. És la resposta catalana a Amazon?
Aquest projecte fa temps que s’ha anat gestant. Som un grup de persones relacionades amb el món de la comunicació, el màrqueting i les vendes que pensem que, efectivament, hem de donar una resposta a Amazon, però no només a aquesta plataforma, sinó també a altres com AliExpress i Wish, encara que Amazon és la que regna ara mateix a Europa. Amazcat és la nostra resposta –digues-li catalana, espanyola o europea– a aquest gegant americà. Volem crear una estructura que doni cobertura a productors, botiguers... fins i tot a la cultura que es fa al país. N’anàvem parlant, però l’arribada del confinament va fer que ens plantegéssim accelerar-ho. Ens vam aplegar un grup d’impulsors, alguns dels quals ja no formen part del projecte, perquè és una iniciativa molt ambiciosa i no tothom hi ha pogut ser. Actualment, som una vintena de persones treballant-hi i finançant-lo únicament i exclusivament de les nostres butxaques. La idea és poder oferir aquesta gran plataforma de vendes que permeti donar servei a la producció de proximitat, però en un sentit molt ampli.
Va adreçada a productes locals?
No necessàriament. Si hi ha una botiga d’aquí que ven Iphones i que està a la nostra plataforma, el client podrà comprar un Iphone. Podràs comprar un pernil de Jabugo? Sí, també ho podràs fer. I al costat d’això podràs comprar mel d’Esponellà... Volem fomentar tant el producte com el comerç de proximitat, i fer entendre a la gent que molts productes que acaben comprant provenen de la Xina, quan tenen opcions d’aquí que són millors i també molt competitives en preu. Com que connectem directament els productors amb el consumidor, podem pagar més al productor perquè eliminem intermediaris.
La plataforma està pensada per a tot tipus de productes i serveis?
De moment, tenim categoritzades més de 700 branques diferents de productes i subproductes i està oberta a oferir tota mena de serveis: assegurances, llum, aigua, gas... D’altra banda, hi haurà tota una branca de cultura. Hem arribat a un acord amb una plataforma que treballa en la venda d’entrades i que fa màrqueting directe amb persones que utilitzen eines culturals per poder oferir, per exemple, concerts en streaming. Anem sumant el màxim de sinergies possibles, perquè pensem que hi ha d’haver alternatives a aquestes plataformes i botigues que han aparegut com a reacció al tema de la covid-19 i el confinament, i que tenen una vida complicada perquè el més car de tot aquest procés és el tema logístic. No obstant això, si treballes per a molta gent, aquest preu agafa economia d’escala i s’abarateix.
Quan espereu que estigui a punt la plataforma?
Estem treballant amb les dates de finals d’any o començaments del vinent. El que hem fet ara ha estat un web informatiu i de captació de fons, ja que el projecte l’estem tirant endavant sense l’ajuda de cap institució i sense cap ajuda bancària. I el que volem és obrir-lo a la participació de la societat catalana. Som persones molt normals i corrents que volem que tothom s’hi sumi, perquè creiem que pot donar una mica d’il·lusió al país en aquests moments complicats.
Per tant, la plataforma la plantegeu com una eina de país? Es tracta de crear comunitat?
L’empresa que hem creat té aquest objectiu. Creiem que al voltant d’aquesta idea hem d’aglutinar una comunitat tan potent com sigui possible. Si vols lluitar contra un gegant, si vols lluitar contra les multinacionals, tu mateix has de tenir la vocació de ser un gegant. Sempre amb la màxima modèstia, però intentant fer plantejaments de gegant. Si partim de plantejaments limitats, mai podrem lluitar. El que tenim molt clar és que si hi hagués un nou confinament, Amazon s’acabaria d’endur pel davant tot el que trobés. El comerç digital ha fet un pas de gegant; arran de la covid-19, el procés lògic que hauria d’haver tingut s’ha avançat cinc anys. I bàsicament això ha beneficiat a una plataforma que no tributa aquí.
Amazcat gestionarà directament la distribució dels productes o es limitarà a posar en contacte venedors i compradors?
El que nosaltres volem és que tots els botiguers i productors tinguin la seva botiga digital a la nostra plataforma. Per això el que cal és impulsar molt la digitalització de les empreses, les botigues i els comerços. Ells mateixos pujaran a la plataforma tots els seus productes. El comprador podrà filtrar per proximitat, a través del codi postal, i evidentment per preu, com en qualsevol altra plataforma. O bé podrà comprar directament en una botiga digital. Al botiguer o al productor li arribarà la informació que alguna persona ha comprat un producte seu, i aleshores l’haurà de preparar perquè nosaltres, que ens encarregarem de la logística, el passarem a buscar per portar-lo al client. Tenim acords amb les empreses logístiques més importants de l’Estat espanyol, que faran les entregues.
Amb una oferta tan gran, teniu alguna previsió sobre quin tipus de productes seran els que tindran més demanda?
Creiem que en un primer moment el que tindrà més ressò serà el producte agroalimentari, el de consum de primera necessitat. Ara bé, nosaltres el que volem és oferir de tot, de manera que si algú vol comprar tres litres de llet però també vol comprar un ordinador o un telèfon mòbil, ho pugui fer. L’objectiu és que el client pugui comprar-hi absolutament tot el que pot trobar en qualsevol altre lloc.
Heu engegat una campanya per captar socis i aconseguir finançament. Això vol dir que per comprar a Amazcat s’haurà de pagar alguna quota, o bé serà d’accés lliure?
Per comprar a Amazcat no caldrà pagar res. Això sí, hi ha l’opció de fer-se soci prèmium pagant 36 euros a l’any. Això comporta una sèrie d’avantatges per un preu molt barat, de 9 cèntims d’euro al dia. Estem oferint aquesta possibilitat ja d’entrada perquè les persones que es facin sòcies ara tindran una sorpresa en el moment que es posi en marxa la plataforma. També estem demanant als productors que s’apuntin amb el que seria una mena de quota zero, i a canvi tindran tota una sèrie de contraprestacions. El nostre objectiu és sortir ja amb un miler de productors apuntats a la plataforma. Si, pel cap baix, comptem uns 10 productes per cada productor, vol dir que en el moment de sortir ja podrem oferir uns 10.000 productes. Estem intentant tancar acords amb empreses grans que tenen molts clients que poden ser usuaris, per poder tenir una massa crítica en el moment de posar en marxa la plataforma.
El nom d’Amazcat és una referència a Amazon?
En realitat és la contracció d’Amazing Catalunya, perquè en aquest país es fan coses realment sorprenents. Per exemple, a Catalunya s’ha fet una màquina que permet esterilitzar ambients i eliminar el coronavirus. És cert que és una màquina caríssima, però nosaltres esperem tenir-la al nostre catàleg... El que és clar és que a casa nostra hi ha un nivell molt gran d’innovació, i ens faríem creus si coneguéssim totes les coses que s’estan fent bé, mentre continuem comprant veritables ximpleries a la Xina. L’exemple de la màquina esterilitzadora és a la banda molt alta, però també hi ha molts altres productes fabricats aquí molt competitius.
També heu anunciat que la plataforma té consciència social...
Sí, un 1% de tot el volum de negoci que es generi quan s’engegui la plataforma anirà destinat a crear un fons que contribueixi a la creació de llocs de treball, que tant poden estar vinculats a Amazcat com no. Això vol dir que si hi ha algú que té un projecte interessant que tingui com a resultat la creació de llocs de treball, a partir dels guanys que surtin de la plataforma, nosaltres el finançarem. Creiem que el que cal fer és que la roda del mercat giri i no apostem per subvencions. Apostem per donar directament diners a projectes. Quan es tracta d’empreses privades, les administracions no ho poden fer, això, perquè estan sotmeses a una sèrie de restriccions legals, però nosaltres sí que tenim aquesta possibilitat.
.