Entrevista

XAVIER DIEZ I RODRÍGUEZ

HISTORIADOR I EDITOR DE LES MEMÒRIES DE JOAN GARCÍA OLIVER

“Garcia Oliver és un misteri fins i tot per a ell mateix”

Xavier Díez, especialista en el moviment anarquista, ens presenta una versió reduïda i traduïda al català de les mítiques memòries del dirigent de la CNT Joan Garcia Oliver

Xavier Díez, especialista en el moviment anarquista, ens presenta una versió reduïda i traduïda al català de les mítiques memòries del dirigent de la CNT Joan Garcia Oliver

Nosaltres, els sense nom Editorial: La Campana Pàgines: 414 Preu: 19,90 euros
Nosaltres, els sense nom Editorial: La Campana Pàgines: 414 Preu: 19,90 euros
DIVULGAR EL PERSONATGE
“L’editora i jo estàvem d’acord que calia divulgar la figura de Joan Garcia Oliver a través de les seves pròpies paraules” DIVULGAR EL PERSONATGE “L’editora i jo estàvem d’acord que calia divulgar la figura de Joan Garcia Oliver a través de les seves pròpies paraules”
DESIG DE REIVINDICAR-SE
“Les memòries estan escrites entre el 1972 i el 1977, en un moment en què ha perdut qualsevol influència en el moviment llibertari, i tracta de reivindicar-se constantment” DESIG DE REIVINDICAR-SE “Les memòries estan escrites entre el 1972 i el 1977, en un moment en què ha perdut qualsevol influència en el moviment llibertari, i tracta de reivindicar-se constantment”

Joan Gar­cia Oli­ver (Reus, 1902 - Mèxic, 1980) va ser pis­to­ler anar­quista durant els anys vint i minis­tre de la CNT durant la Guerra Civil. Les seves memòries, El eco de los pasos, són un docu­ment històric excep­ci­o­nal, sobre­tot pels anys de la guerra. El lli­bre, edi­tat fa anys per Ruedo Ibérico en cas­tellà, es pre­senta ara traduït al català per Emma de Por­rata Dòria. No és l’obra sen­cera, sinó una versió reduïda. El cura­dor, Xavier Díez, ha escrit el text intro­duc­tori.

Gar­cia Oli­ver, traduït al català. Així, d’entrada, sobta. Què el va moure a fer-ho?
L’edi­tora es va posar en con­tacte amb mi. Havia lle­git les memòries de Gar­cia Oli­ver, en va que­dar al·luci­nada i es va pre­gun­tar: “Com pot ser que aquest lli­bre no esti­gui traduït al català?” Una de les pri­me­res idees era tra­duir el lli­bre tal qual, però després ens vam ado­nar que d’aquesta manera seria d’interès per als his­to­ri­a­dors, però no per al públic en gene­ral. Tots estàvem d’acord que el que calia no era només fer una cosa dife­rent, sinó divul­gar la figura de Gar­cia Oli­ver a través de les seves pròpies parau­les. Al final el que vam deci­dir és fer una selecció de tex­tos pen­sant en l’aspecte més divul­ga­tiu.
No sé si al dar­rere de la ini­ci­a­tiva també hi ha una volun­tat de cata­la­nit­zar un movi­ment, l’anar­quista, que algu­nes veus de prin­ci­pis del segle XX qua­li­fi­ca­ven d’aliè al país, d’estar majo­ritària­ment for­mat per immi­grants.
Aquesta és la visió que donava una part de l’esta­blish­ment català, com ara Car­les Sentís i Josep Maria Pla­nes, que van gene­rar aquesta idea de l’anar­quisme com un ele­ment forà, ple de mur­ci­ans. Però quan hi entres detin­gu­da­ment, el que passa és que tro­bem una rea­li­tat com­ple­ta­ment dife­rent. És un movi­ment en què els autòctons i els aca­bats d’arri­bar seuen a la mateixa taula i juguen les matei­xes par­ti­des. La major part dels anar­quis­tes que apa­rei­xen al lli­bre i que es defen­sen amb les armes, excepció feta de Dur­ruti, Ascaso i alguns d’altres, són nas­cuts aquí.
També ha can­viat el títol. De fet, l’ori­gi­nal era una impo­sició de l’edi­tor. Per què ha esco­llit aquest?
Crec que Gar­cia Oli­ver sug­ge­ria un títol com ara La revo­lución, o alguna cosa així, però al final el seu edi­tor li va pro­po­sar El eco de los pasos, que està extret d’un poema. Ales­ho­res, se’m va ocórrer anar a bus­car un dels dis­cur­sos mítics de Gar­cia Oli­ver, quan feia un any que havien matat el seu amic Dur­ruti. En aquest dis­curs, que es pot tro­bar per­fec­ta­ment a You­Tube, parla de “nosal­tres, els que no tenim nom”. Em va sem­blar que era bas­tant metafòric del que és l’anar­quisme: gent de classe tre­ba­lla­dora, molt precària, que estava des­ti­nada a no fer abso­lu­ta­ment res i que han cau­sat impressió a tot el món menys en aquest país, on pràcti­ca­ment no se n’ha par­lat.
El lli­bre reclama la veu dels anar­quis­tes, silen­ci­ada durant anys.​El per­so­natge té una bio­gra­fia que dona­ria per a una sèrie de Net­flix...
La major part dels nos­tres pro­fes­sors uni­ver­si­ta­ris pro­ve­nien del mar­xisme. I el mar­xisme con­si­de­rava l’anar­quisme com una mena d’imper­do­na­ble des­vi­ació del cor­rent dialèctic de la història. I el mini­mit­za­ven. Aga­fa­ven la idea d’Eric Hobs­bawm dels Rebels pri­mi­tius i no pre­nien en con­si­de­ració ni les seves idees, ni els seus prin­ci­pis, ni les seves estratègies. L’altre fac­tor és el que comen­tava de l’esta­blish­ment cul­tu­ral català, que con­si­de­rava que només les clas­ses mit­ja­nes tenien dret a una certa hege­mo­nia en el món cul­tu­ral i menys­te­nia tot allò que no encai­xava en els seus prin­ci­pis.
A les memòries, Gar­cia Oli­ver diu: “La veri­tat, la bella veri­tat, només pot ser valo­rada si, al seu cos­tat, com a part de la mateixa, hi ha també la lletja cara de la veri­tat.” Les memòries, mal­grat tot, con­te­nen algu­nes ine­xac­ti­tuds que no sem­blen només oblits deli­be­rats. Quins són els buits i les fal­se­dats més remar­ca­bles?
Gar­cia Oli­ver és un mis­teri fins i tot per a ell mateix. Hi ha una mul­ti­tud de dades que t’amaga. Poc abans de publi­car el lli­bre, vaig anar a Per­pinyà a visi­tar l’Octa­vio Albe­rola, que va ser una de les per­so­nes que el van trac­tar més ínti­ma­ment a l’exili mexicà. Li vaig pre­gun­tar com era real­ment Gar­cia Oli­ver i em va dir que era com un gran esfinx, una façana, amb una reserva abso­luta. I a les seves memòries això es veu cons­tant­ment. És prou llest per no incloure, per exem­ple, els atemp­tats en què par­ti­cipa. A banda d’això, com que les memòries estan escri­tes entre el 1972 i el 1977, en un moment en què ha per­dut qual­se­vol influència en el movi­ment lli­ber­tari, tracta de rei­vin­di­car-se cons­tant­ment; de fet, com qual­se­vol per­sona que escriu unes memòries.
Una de les coses que sob­ten del per­so­natge és la seva relació amb Macià i Tar­ra­de­llas. Què ho feia?
Tots tres per­ta­nyen al club dels ver­sos lliu­res. Gar­cia Oli­ver, dins de la CNT, va per lliure. Macià, dins del movi­ment inde­pen­den­tista, va per lliure. I Tar­ra­de­llas, dins d’ERC, va per lliure. Li atre­uen abso­lu­ta­ment els inde­pen­dents, amb qui troba unes afi­ni­tats per­so­nals. En el fons, ell apre­cia veure per­so­nes que pro­ve­nen d’un entorn abso­lu­ta­ment dife­rent, però que no actuen com s’espera que ho faci una per­sona de la seva classe o la seva posició.
Això con­trasta amb la imatge que tras­llada de Lluís Com­panys, car­re­gada de menys­preu...
Com­panys havia estat amic íntim de Sal­va­dor Seguí i de molta gent de la CNT que van optar per una mode­ració durant els anys trenta, però crec que aquesta anti­pa­tia sor­geix durant la Guerra Civil, quan Com­panys es deixa influ­en­ciar exces­si­va­ment pel cònsol Antónov-Ovséienko i uti­litza els comu­nis­tes per poder des­fer-se de la revo­lució lli­bertària. És una revo­lució igua­litària que devia gene­ral molta feli­ci­tat entre els joves més radi­ca­lit­zats de la CNT, però que va hor­ro­rit­zar les clas­ses mit­ja­nes. De tota manera, les sim­pa­ties o anti­pa­ties escri­tes des d’un moment d’amar­gor pro­ba­ble­ment no coin­ci­dei­xen amb les que tenia al seu moment.
Al lli­bre es jus­ti­fica per­ma­nent­ment un fet con­tra­dic­tori, i és que la CNT par­ti­cipi en el poder; de fet, el mateix Gar­cia Oli­ver, que ini­ci­al­ment pro­po­sava “anar a totes” i pro­cla­mar el comu­nisme lli­ber­tari, acaba sent minis­tre...
Crec que quan va dir “anar a totes” sabia per­fec­ta­ment que això no era pos­si­ble. La majo­ria dels mem­bres de la CNT van veure que no hi havia cap altre camí que la col·labo­ració anti­fei­xista, i li van encar­re­gar a ell, una per­sona amb prou habi­li­tats polítiques i diplomàtiques, un sarau com aquest.
Un altre dels aspec­tes que sobta, des de la pers­pec­tiva actual, és la natu­ra­li­tat amb què es refe­reix a la violència com a ins­tru­ment polític...
És un feno­men euro­peu, no exclu­si­va­ment català. Tot això can­via després de la Segona Guerra Mun­dial, que genera un trauma col·lec­tiu i que fa que es cap­giri la relació entre violència i política.

Joan Gar­cia Oli­ver (Reus, 1902 - Mèxic, 1980) va ser pis­to­ler anar­quista durant els anys vint i minis­tre de la CNT durant la Guerra Civil. Les seves memòries, El eco de los pasos, són un docu­ment històric excep­ci­o­nal, sobre­tot pels anys de la guerra. El lli­bre, edi­tat fa anys per Ruedo Ibérico en cas­tellà, es pre­senta ara traduït al català per Emma de Por­rata Dòria. No és l’obra sen­cera, sinó una versió reduïda. El cura­dor, Xavier Díez, ha escrit el text intro­duc­tori.

Gar­cia Oli­ver, traduït al català. Així, d’entrada, sobta. Què el va moure a fer-ho?
L’edi­tora es va posar en con­tacte amb mi. Havia lle­git les memòries de Gar­cia Oli­ver, en va que­dar al·luci­nada i es va pre­gun­tar: “Com pot ser que aquest lli­bre no esti­gui traduït al català?” Una de les pri­me­res idees era tra­duir el lli­bre tal qual, però després ens vam ado­nar que d’aquesta manera seria d’interès per als his­to­ri­a­dors, però no per al públic en gene­ral. Tots estàvem d’acord que el que calia no era només fer una cosa dife­rent, sinó divul­gar la figura de Gar­cia Oli­ver a través de les seves pròpies parau­les. Al final el que vam deci­dir és fer una selecció de tex­tos pen­sant en l’aspecte més divul­ga­tiu.
No sé si al dar­rere de la ini­ci­a­tiva també hi ha una volun­tat de cata­la­nit­zar un movi­ment, l’anar­quista, que algu­nes veus de prin­ci­pis del segle XX qua­li­fi­ca­ven d’aliè al país, d’estar majo­ritària­ment for­mat per immi­grants.
Aquesta és la visió que donava una part de l’esta­blish­ment català, com ara Car­les Sentís i Josep Maria Pla­nes, que van gene­rar aquesta idea de l’anar­quisme com un ele­ment forà, ple de mur­ci­ans. Però quan hi entres detin­gu­da­ment, el que passa és que tro­bem una rea­li­tat com­ple­ta­ment dife­rent. És un movi­ment en què els autòctons i els aca­bats d’arri­bar seuen a la mateixa taula i juguen les matei­xes par­ti­des. La major part dels anar­quis­tes que apa­rei­xen al lli­bre i que es defen­sen amb les armes, excepció feta de Dur­ruti, Ascaso i alguns d’altres, són nas­cuts aquí.
També ha can­viat el títol. De fet, l’ori­gi­nal era una impo­sició de l’edi­tor. Per què ha esco­llit aquest?
Crec que Gar­cia Oli­ver sug­ge­ria un títol com ara La revo­lución, o alguna cosa així, però al final el seu edi­tor li va pro­po­sar El eco de los pasos, que està extret d’un poema. Ales­ho­res, se’m va ocórrer anar a bus­car un dels dis­cur­sos mítics de Gar­cia Oli­ver, quan feia un any que havien matat el seu amic Dur­ruti. En aquest dis­curs, que es pot tro­bar per­fec­ta­ment a You­Tube, parla de “nosal­tres, els que no tenim nom”. Em va sem­blar que era bas­tant metafòric del que és l’anar­quisme: gent de classe tre­ba­lla­dora, molt precària, que estava des­ti­nada a no fer abso­lu­ta­ment res i que han cau­sat impressió a tot el món menys en aquest país, on pràcti­ca­ment no se n’ha par­lat.
El lli­bre reclama la veu dels anar­quis­tes, silen­ci­ada durant anys.​El per­so­natge té una bio­gra­fia que dona­ria per a una sèrie de Net­flix...
La major part dels nos­tres pro­fes­sors uni­ver­si­ta­ris pro­ve­nien del mar­xisme. I el mar­xisme con­si­de­rava l’anar­quisme com una mena d’imper­do­na­ble des­vi­ació del cor­rent dialèctic de la història. I el mini­mit­za­ven. Aga­fa­ven la idea d’Eric Hobs­bawm dels Rebels pri­mi­tius i no pre­nien en con­si­de­ració ni les seves idees, ni els seus prin­ci­pis, ni les seves estratègies. L’altre fac­tor és el que comen­tava de l’esta­blish­ment cul­tu­ral català, que con­si­de­rava que només les clas­ses mit­ja­nes tenien dret a una certa hege­mo­nia en el món cul­tu­ral i menys­te­nia tot allò que no encai­xava en els seus prin­ci­pis.
A les memòries, Gar­cia Oli­ver diu: “La veri­tat, la bella veri­tat, només pot ser valo­rada si, al seu cos­tat, com a part de la mateixa, hi ha també la lletja cara de la veri­tat.” Les memòries, mal­grat tot, con­te­nen algu­nes ine­xac­ti­tuds que no sem­blen només oblits deli­be­rats. Quins són els buits i les fal­se­dats més remar­ca­bles?
Gar­cia Oli­ver és un mis­teri fins i tot per a ell mateix. Hi ha una mul­ti­tud de dades que t’amaga. Poc abans de publi­car el lli­bre, vaig anar a Per­pinyà a visi­tar l’Octa­vio Albe­rola, que va ser una de les per­so­nes que el van trac­tar més ínti­ma­ment a l’exili mexicà. Li vaig pre­gun­tar com era real­ment Gar­cia Oli­ver i em va dir que era com un gran esfinx, una façana, amb una reserva abso­luta. I a les seves memòries això es veu cons­tant­ment. És prou llest per no incloure, per exem­ple, els atemp­tats en què par­ti­cipa. A banda d’això, com que les memòries estan escri­tes entre el 1972 i el 1977, en un moment en què ha per­dut qual­se­vol influència en el movi­ment lli­ber­tari, tracta de rei­vin­di­car-se cons­tant­ment; de fet, com qual­se­vol per­sona que escriu unes memòries.
Una de les coses que sob­ten del per­so­natge és la seva relació amb Macià i Tar­ra­de­llas. Què ho feia?
Tots tres per­ta­nyen al club dels ver­sos lliu­res. Gar­cia Oli­ver, dins de la CNT, va per lliure. Macià, dins del movi­ment inde­pen­den­tista, va per lliure. I Tar­ra­de­llas, dins d’ERC, va per lliure. Li atre­uen abso­lu­ta­ment els inde­pen­dents, amb qui troba unes afi­ni­tats per­so­nals. En el fons, ell apre­cia veure per­so­nes que pro­ve­nen d’un entorn abso­lu­ta­ment dife­rent, però que no actuen com s’espera que ho faci una per­sona de la seva classe o la seva posició.
Això con­trasta amb la imatge que tras­llada de Lluís Com­panys, car­re­gada de menys­preu...
Com­panys havia estat amic íntim de Sal­va­dor Seguí i de molta gent de la CNT que van optar per una mode­ració durant els anys trenta, però crec que aquesta anti­pa­tia sor­geix durant la Guerra Civil, quan Com­panys es deixa influ­en­ciar exces­si­va­ment pel cònsol Antónov-Ovséienko i uti­litza els comu­nis­tes per poder des­fer-se de la revo­lució lli­bertària. És una revo­lució igua­litària que devia gene­ral molta feli­ci­tat entre els joves més radi­ca­lit­zats de la CNT, però que va hor­ro­rit­zar les clas­ses mit­ja­nes. De tota manera, les sim­pa­ties o anti­pa­ties escri­tes des d’un moment d’amar­gor pro­ba­ble­ment no coin­ci­dei­xen amb les que tenia al seu moment.
Al lli­bre es jus­ti­fica per­ma­nent­ment un fet con­tra­dic­tori, i és que la CNT par­ti­cipi en el poder; de fet, el mateix Gar­cia Oli­ver, que ini­ci­al­ment pro­po­sava “anar a totes” i pro­cla­mar el comu­nisme lli­ber­tari, acaba sent minis­tre...
Crec que quan va dir “anar a totes” sabia per­fec­ta­ment que això no era pos­si­ble. La majo­ria dels mem­bres de la CNT van veure que no hi havia cap altre camí que la col·labo­ració anti­fei­xista, i li van encar­re­gar a ell, una per­sona amb prou habi­li­tats polítiques i diplomàtiques, un sarau com aquest.
Un altre dels aspec­tes que sobta, des de la pers­pec­tiva actual, és la natu­ra­li­tat amb què es refe­reix a la violència com a ins­tru­ment polític...
És un feno­men euro­peu, no exclu­si­va­ment català. Tot això can­via després de la Segona Guerra Mun­dial, que genera un trauma col·lec­tiu i que fa que es cap­giri la relació entre violència i política.
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor