La birra d’or
Catalunya viu una febre per la cervesa artesana amb un augment del consum i de la producció. Barcelona s’ha convertit en un dels destins turístics preferits pels amants d’aquesta beguda
La cervesa artesana viu una època daurada a Catalunya. Les fàbriques augmenten la producció i els clients són cada cop més, i més exigents. L’interès i el gust per la cervesa artesana ha provocat que gairebé en qualsevol racó del país es pugui degustar una beguda d’aquestes característiques que té milers de fidels seguidors, tot i que encara s’està lluny de les xifres de països com els Estats Units, on el 20% de la cervesa que es consumeix és artesana, o fins i tot d’Itàlia, on arriba gairebé al 9%.
El darrer estudi del Gremi d’Elaboradors de Cervesa Artesana i Natural (GECAN) revela que l’1% de la cervesa que es consumeix a Catalunya és artesana. Una xifra gens menyspreable. Sumant tota la producció de cerveseres artesanes catalanes es va arribar als 3 milions de litres el 2016 (darreres dades), fet que va suposar un 40% més de producció que el 2012. “És veritat que la cervesa artesana s’ha posat de moda. Ara tothom en parla i fins i tot les grans cerveseres es fixen en les petites perquè els estem prenent un petit segment del mercat. Aquí estem.” Són paraules de Sven Bosch, expert en la matèria i un dels pioners a obrir un local que oferís aquest tipus de beguda a Catalunya, el Drunk Monk, a Mataró. “Fa deu o dotze anys, quan érem quatre gats, era molt diferent. L’accés als ingredients era més complicat. Ara, la gent sap que hi ha cervesa artesana i que és molt diferent de la industrial”, afegeix. Bosch, soci de Naparbier i propietari del local NaparBcn, assegura que en aquesta dècada s’ha evolucionat molt. La seva empresa ha tingut un creixement exponencial i ara és fàcil trobar la seva cervesa a Xangai, a Hong Kong o a Melbourne. “Moltes marques catalanes han evolucionat i crescut: Fort, Guineu, Almogàvers...” continua. A Barcelona, cada vegada hi ha més locals especialitzats, entre brewpubs i fàbriques. “Ho veiem per aplicacions com Untappd o RateBeer (xarxes socials especialitzades en cervesa). Els clients són turistes que venen expressament. A més, el Barcelona Beer Festival també ha ajudat a convertir la ciutat en una destinació cervesera”, assegura Bosch.
La competència entre les petites produccions artesanals i les marques industrials està assegurada. “Les grans cerveseres miren cap al sector artesà i ja han comprat diverses marques. A l’Estat espanyol hi ha entre 600 i 700 marques de cervesa artesana quan abans n’érem 15, 30... El canvi és brutal.”, assegura. Bosch també és un dels impulsors del BierCaB, un local al mig de l’Eixample barceloní, amb trenta tiradors de cervesa artesana i que ha estat un dels precursors del que ara es coneix com el Beerxample, amb una gran oferta en cervesa artesana i que s’ha convertit en la Meca per als amants d’aquesta beguda. A Barcelona ciutat també han proliferat les fàbriques. “Hi ha Edge, Almogàvers, Tibidabo; a l’Hospitalet de Llobregat hi ha Fort. A Súria, la Pirata; a Valls de Torroella, Guineu...” Bosch creu que amb aquest creixement s’ha millorat en la qualitat del producte. “A fires de tot el món hi ha cerveses d’aquí i això abans no passava”, comenta. Una de les marques més consolidades, amb una fàbrica a Valls de Torroella, és la cervesa Guineu que ha anat ampliant les instal·lacions i que compleix deu anys. El seu mestre cerveser, Guzmán Fernández, assegura que el seu era un projecte “utòpic” que s’ha anat consolidant. Fernández es mostra satisfet de l’augment que del consum. “Això era impensable fa deu anys”, hi afegeix. Guineu arriba a produir a l’any 300.000 litres. En aquesta febre pe aquest producte, dos joves d’Arenys de Mar han aconseguit fabricar la seva pròpia cervesa, Synera. “Vam començar a fer-la a la cuina de casa”, expliquen Arnau Moré i Marc Rodríguez. L’èxit va provocar que haguessin d’augmentar la producció. Ara, fabriquen la cervesa a les instal·lacions de Vic Brewery. En els darrers anys, Catalunya s’ha convertit en una petita potència pel que fa a la producció de cervesa. El sector ha aconseguit repartir-se per tot el territori i crear 214 llocs de treball directe. La qualitat del producte ha suposat que s’exporti el 16% de la producció a un total de 28 països.
Guineu, deu anys i noves receptes
La fàbrica de cerveses Guineu, amb seu a Valls de Torroella, està d’aniversari. El que va néixer com una utopia, s’ha convertit en una de les marques més potents del panorama català. Un dels seus mestres cervesers, Guzmán Fernández, assegura que els mou la motivació, la implicació amb el producte i crear noves receptes de cervesa.
Synera, de l’afició al negoci propi
Arnau Moré i Marc Rodríguez són dos joves d’Arenys de Mar que produeixen la seva pròpia cervesa. Es mostren satisfets amb els resultats, que han tingut una gran acollida. En l’argot cerveser, es coneixen com a gipsy brewers, perquè no tenen fàbrica pròpia.