Moda en groc a la 080
La passarel·la barcelonina clou una edició que ha vist el retorn de TCN, les propostes reivindicatives de Miriam Ponsa, desfilades de bany vora el mar i que ha reflexionat sobre moda amb el guru André Leon Talley
La col·lecció de Miriam Ponsa de fa sis mesos sobre Gandhi ja tenia alguns tocs de groc, però ha estat ara, en la que acaba de presentar en la 080 Barcelona Fashion per a l’estiu que ve quan la creadora manresana ha elaborat looks complets en el color símbol “de solidaritat, dignitat i justícia”. La seva proposta s’inspira en Martin Luther King i el seu mític I have a dream, “que en el context actual esdevé una denúncia de la injustícia en el procés polític català”. Ponsa va deixar un pom de flors grogues davant una filera de seients buits, també groga, on haurien hagut de seure els polítics empresonats.
La lluita pels drets civils dels afroamericans també va estar present en la 22a edició de la 080 amb l’exeditor de Vogue als EUA André Leon Talley. Home amb un físic imponent, va néixer al sud segregacionista i ha aconseguit per mèrits propis ser una de les presències més influents de la moda, utilitzant el seu poder per lluitar contra el racisme i defensant que es contractessin models negres. El casament de Meghan Markle amb el príncep Enric d’Anglaterra és “un moment d’integració importantíssim per a la cultura dels negres”, diu.
Emocional i excèntric, va fer realitat el seu somni de bracet de noms com Diana Vreeland, Warhol i Anna Wintour però sobretot, treballant: “Jo lluito des de les trinxeres de la moda.” Vestit amb una de les túniques que li fa el seu modista de Harlem, Dapper Dan, dijous es declarava feliç de ser a Barcelona, on la 080 li entregava un premi i on ha estrenat un documental sobre la seva vida, totalment dedicada a la seva carrera: “No m’he enamorat mai, només de la moda”, deia en un dels pavellons de l’hospital de Sant Pau, que ha acollit de dilluns a divendres la cita amb 27 dissenyadors i marques, i fins i tot ha servit d’inspiració per a la col·lecció de Txell Miras, que juga amb l’estètica de les infermeres, amb els colors (el negre, la mort; el verd, l’esperança...) i fins i tot amb els fantasmes del recinte.
Aquest cop la 080 ha tingut una altra localització, el front marítim de Barcelona. Al Club Patí Vela amb el mar i l’hotel W de fons es van veure les coloristes propostes de Como un pez en el agua i de Guillermina Baeza. “Ha estat un esforç fer-ho amb el mateix pressupost, però val la pena per donar suport al bany, una indústria molt potent”, deia el director de la passarel·la, Miquel Rodríguez, que vol que la iniciativa vagi a més en edicions futures.
Rodríguez també aposta per renovar la 080 en altres àmbits i seguir generant negoci: “En el showroom que fem amb les marques tanquem comandes per valor de 2 milions d’euros.” Compta amb el suport de la nova consellera d’Empresa, Àngels Chacón, que aposta per afrontar els grans reptes del sector com “el canvi d’hàbits del consumidor, la transformació del model productiu, la internacionalització, les noves tecnologies i la sostenibilitat”.
En aquest món de canvi continu que és la moda, ha alegrat el retorn a la passarel·la d’un Manuel Bolaño que combina de manera excel·lent l’elegància de l’alta costura amb l’avantguarda, i també de TCN, després de la compra de la firma per l’empresa Endurance Partners. El dissenyador Asier Tapia (abans a Josep Font i a Antonio Miró) s’ha inspirat en els renovadors anys setanta i ha begut de les fonts de Totón Comella respectant el seu gust per la llenceria (hi ha bodis de lluentons i puntes). Els premis a la millor col·lecció d’aquesta edició han anat a parar a Antonio Miró i a l’emergent Mans Concept Menswear, que també el va aconseguir en l’edició anterior.