Experiències

Gala & MNAC

En plena onada de rei­vin­di­ca­ci­ons femi­nis­tes, el MNAC ens con­vida a revi­sar la figura de Gala més enllà del tòpic de musa de Dalí, o fins i tot d’arri­bista. “Quan es van conèixer, Dalí vivia en una bar­raca i ella, al cen­tre de París amb el reco­ne­gut Paul Éluard, a qui havia impul­sat a ser escrip­tor, i tot i així es va que­dar amb el pin­tor”, indica el direc­tor del museu, Pepe Serra, que afe­geix que Gala és clara­ment autora i també íntima col·labo­ra­dora dels pro­jec­tes de Dalí. Segons la comissària, Estre­lla de Diego, “els dos van veure el poten­cial que tenien junts”.

Culta, exqui­sida i cre­a­tiva, la seva pet­jada és arreu. Veient com de cui­da­des són les foto­gra­fies en què apa­reix (en algu­nes d’inèdites dels anys trenta gai­rebé sem­bla una pre­cur­sora de les ins­ta­gram­mers: a la platja amb un cranc, esti­rada d’esquena a la sorra...) no costa d’ima­gi­nar com devia influir en la posada en escena de les obres dali­ni­a­nes.

Per exem­ple, en la com­po­sició del qua­dre en què Dalí la pinta men­tre la imatge dels dos es reflec­teix en un mirall, en què segu­ra­ment l’elecció de la roba també era seva. Ves­teix una brusa de mari­ner, que forma part de la mos­tra col·locada a tocar de dos sofis­ti­cats models de Dior (hi ha un abric de festa ver­mell dels ini­cis del tren­ca­dor estil New Look de finals dels 40), un con­junt amb estam­pació cre­ada per Dalí i una jaqueta del 1936 d’Elsa Schi­a­pa­re­lli, la dis­se­nya­dora que va col·labo­rar amb Dalí ide­ant peces impac­tants com ara el ves­tit lla­gosta i el bar­ret sabata. Aquest últim el podem veure ara expo­sat al MNAC (també al cap de Gala en una foto­gra­fia estu­di­ada), al cos­tat d’objec­tes de toca­dor i com­ple­ments de ves­tir que l’artista tenia a Púbol, el seu aus­ter refugi pri­vat des del 1971, on vivia en plena lli­ber­tat. De fet, la mos­tra gira entorn a aquest espai. Una bossa far­cida de pedre­ria ens recorda que pro­ve­nia d’una família russa culta, i que els seus gus­tos eren sofis­ti­cats. Era una dandi moderna, que va crear la seva pròpia imatge. I una artista que escri­via, dis­se­nyava i ima­gi­nava. Però el seu sen­tit pràctic de la vida va emmas­ca­rar els seus dots cre­a­dors. Ara, a Bar­ce­lona, tenim una opor­tu­ni­tat (la pri­mera al món!) per retro­bar-la des d’una pers­pec­tiva molt més ampla.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.