Els reis de la tonyina
La besàvia de Josep Comas Arrom, que venia peix de manera ambulant al Born durant la postguerra, mai no s’hauria imaginat que el seu besnet arribaria a facturar més de 20 milions d’euros anuals amb la seva empresa Arrom, de distribució de peix de qualitat, especialment de tonyina. La seva àvia Dorotea (que es va casar amb un mallorquí de cognom Arrom) i la seva mare, Joana, van seguir amb el negoci familiar en una parada al mercat de Santa Caterina. En Josep hi va començar a treballar als 14 anys perquè no volia seguir estudiant, però de seguida va voler anar més enllà. “Em vaig plantejar que havíem d’anar a buscar els clients”, assegura.
L’emprenedor, que va tenir la sort de viure el moment en què es posaven de moda els restaurants japonesos, es comprometia a dur el millor producte en el temps previst i la clientela augmentava. Va arribar un moment en què Mercabarna no li subministrava tot el que necessitava i ho va haver d’anar a buscar directament a l’estranger. Ara, amb 36 anys, ja importa peix de 25 països i també exporta a França, Itàlia i Espanya productes propers. Entre els seus clients hi ha els millors restaurants de gamma mitjana, i alta, com ara l’acabat d’estrenar Cocina Hermanos Torres, on elaboren plats amb productes Arrom tan excepcionals com la tonyina vermella bluefin de Mèxic, el salmó Kvitsoy de Noruega, el hamachi (peix de cua groga) del Japó, l’eriçó de mar de Cangas i el peix hiramasa de Dinamarca.
Coccions lentes amb productes de temporada conviuen amb elaboracions realitzades amb la precisió de les impressores 3D en la carta dels mediàtics bessons Torres, que se senten realitzats dins del seu enorme local del barri barceloní de les Corts, completament equipat amb cuines, sales de degustació... “És un somni fet realitat que ens permet posar en pràctica la nostra evolució”, diuen els cuiners, que en la Guia Michelin 2018 van ser premiats amb la segona estrella quan encara eren a l’hotel Melià Sky amb el Dos Cielos. Ara és d’esperar que el canvi d’ubicació no els suposi perdre un preuat macaron. “Ho estem fent tan bé com sabem”, indiquen. La resposta, la tindrem el dimecres 21 de novembre a la gala de presentació de la guia 2019 (a la qual han estat convidats), a Lisboa.