Experiències

Carros, cavalls i carruatges als carrers catalans

Arrenca la temporada de Tres Tombs a Catalunya que celebren, fins al mes d’octubre, una norantena de municipis amb la col·laboració d’unes 13.000 persones

Rubí, capi­tal dels Tres Tombs 2019, va donar el 10 de gener el tret de sor­tida de la tem­po­rada d’una de les fes­tes més tra­di­ci­o­nals del país, que fins a l’octu­bre se cele­bra en unes noranta pobla­ci­ons cata­la­nes. Amb més de 300 anys d’història, la cele­bració en honor del patró dels tra­gi­ners i dels ani­mals de peu rodó s’ha con­ver­tit en el museu vivent i iti­ne­rant més impor­tant que reflec­teix la memòria històrica del trans­port de pas­sat­gers i mer­ca­de­ries al nos­tre país. Per això, des de la Fede­ració Cata­lana dels Tres Tombs rei­vin­di­quen que la festa, la ter­cera o quarta que més se cele­bra a tot Cata­lu­nya, “tin­gui la visu­a­lit­zació que es mereix”. Enguany, 88 muni­ci­pis que for­men part de la fede­ració cele­bren la tra­di­ci­o­nal festa, amb la par­ti­ci­pació d’uns 13.000 col·labo­ra­dors i, que a par­tir del 17 de gener –Sant Antoni Abat– traurà al car­rer més de 500 car­ru­at­ges de tot tipus, uns 1.500 cavalls i unes 100 ban­de­res. A més, en mol­tes pobla­ci­ons la festa dels Tres Tombs és una gran cele­bració d’hivern i de pri­ma­vera que ofe­reix un llarg pro­grama d’acti­vi­tats com­ple­mentàries al vol­tant dels ani­mals equins. Pel que fa a les nove­tats d’enguany, sobre­sur­ten uns car­ru­at­ges que la fede­ració ha finançat en vuit pobla­ci­ons perquè per­so­nes amb dis­ca­pa­ci­tats psíqui­ques i físiques puguin dis­fru­tar del recor­re­gut.

Tot i que en cada població la festa és espe­cial i té un tret dife­ren­cial propi, algu­nes de mul­ti­tu­dinàries i molt con­cor­re­gu­des són les de Bar­ce­lona (19 de gener), Valls (13 de gener), Mar­to­rell (13 de gener), Molins de Rei (24 de febrer), Saba­dell (17 de gener), Ter­rassa (17 de gener), Vic (17 de gener), Esplu­gues de Llo­bre­gat (10 de març) i Reus (10 de març). També cal esmen­tar la d’Igua­lada (20 de gener), que gau­deix de la cele­bració més antiga –enguany se cele­bra el 197è ani­ver­sari de la Festa Patro­nal de l’Antic Gremi de Tra­gi­ners d’Igua­lada–. I sobre­surt la 22a Tro­bada Naci­o­nal dels Tres Tombs –del 3 al 5 de maig a Rubí–, que espera la des­fi­lada més mul­ti­tu­dinària.

Joana Peña

jpe­nya@​lrp.​cat

Degustar el fesol de Santa Pau

Redacció

Un dels actes més destacats de la Fira del Fesol de Santa Pau del diumenge 20 de gener serà la fesolada que es farà al migdia a la plaça Major. Una allau de persones gaudirà d’una gran degustació amb aquest llegum amb denominació d’origen protegida. Enguany hi participaran fins a una quinzena de restauradors.

Les Borges Blanques, capital de l’oli

Redacció

La 56a Fira de l’Oli i les Garrigues arribarà del 18 al 20 de gener a les Borges Blanques amb el 100% d’ocupació, amb uns noranta expositors i una seixantena de paradistes. També amb moltes propostes com els Tres Tombs, tallers, visites guiades, sortides per collir olives, visites de xefs de renom i concerts, d’Els Catarres i Buhos.

Curses de cavalls a Vila-seca

J.Peña

Amb la festa major de Sant Antoni arribaran les populars curses de cavalls de Vila-seca. El tradicional Cós de Sant Antoni, element festiu tradicional d’interès nacional, es faran el 20 de gener al circuit hípic del Parc de la Torre d’en Dolça, amb tres curses de pura sang anglesos. El programa festiu s’allargarà fins al 27 de gener.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.