Experiències

La gresca s’apodera dels carrers

Carrosses, comparses i disfresses estan a punt per lluir als carnavals del país. Hi haurà grans rues a Sitges, Vilanova i la Geltrú o Calaf, que coincideixen en l’aposta pel reciclatge i la sostenibilitat

El dijous gras –28 de febrer– és la porta d’entrada al car­na­val. La jor­nada de la boti­farra d’ou, de les trui­tes vari­a­des i de la coca de llar­dons enceta els dies car­na­va­les­cos, que des­ple­ga­ran tot el seu ritual fins al dime­cres de cen­dra. Els actes més espe­rats són les grans rues de car­ros­ses i com­par­ses que ompli­ran d’ambi­ent i diversió els car­rers de mol­tes loca­li­tats cata­la­nes. Con­si­de­rat un dels deu millors car­na­vals del món, el de Sit­ges –del 28 de febrer al 6 de març– des­taca pel fet de ser mul­ti­tu­di­nari i aco­lo­rit. Un any més, els dos dies més par­ti­ci­pa­tius seran el diu­menge i el dimarts, amb les rues infan­tils i la dels adults, que tor­na­ran a des­fi­lar pels car­rers de la població amb un total de 44 colles i més de 2.200 par­ti­ci­pants –s’hi espe­ren més de 300.000 per­so­nes–. Es con­ti­nuarà la cam­pa­nya de sen­si­bi­lit­zació con­tra les acti­tuds sexis­tes, la rei­vin­di­cació del fardo i la con­so­li­dació “de set dies de festa amb més acti­vi­tats”, segons l’orga­nit­zació. També es farà una acció de sen­si­bi­lit­zació sobre la neces­si­tat del reci­clatge i la sos­te­ni­bi­li­tat en l’entorn de les fes­tes popu­lars. Un altre car­na­val molt espe­rat és el de Vila­nova i la Geltrú, que tindrà en el diu­menge de car­na­val, el 3 de març, el moment més àlgid: la plaça de la Vila serà tes­ti­moni de la bata­lla cam­pal que unes 10.000 pare­lles man­te­nen al crit de “com­par­ses, la plaça és vos­tra”, en què es llan­cen milers de cara­mels. Aquest any, però, les com­par­ses estre­na­ran els pri­mers cara­mels sos­te­ni­bles i llançaran 25 tones d’aquest dolç amb un embol­call com­post de plàstics degra­da­bles. Així es reduirà la con­ta­mi­nació del cla­ve­gue­ram i de la depu­ra­dora que cada any gene­ra­ven les gai­rebé 100 tones de cara­mels que es llan­cen durant la diada. Una altra vila que s’apunta a la sos­te­ni­bi­li­tat és Calaf. Enguany, durant la Gran Rua del Pellofa –9 de març– no es per­metrà l’ús de con­feti, ja que des del mes de desem­bre l’Ajun­ta­ment va apro­var una moció a favor d’impul­sar el residu zero a la vila. A Mataró també hi haurà nove­tats. La rua can­viarà de recor­re­gut per afa­vo­rir la par­ti­ci­pació de les per­so­nes amb mobi­li­tat reduïda i s’obrirà a les com­par­ses fami­li­ars. També se cele­brarà el 40è ani­ver­sari dels Botar­gues, la guàrdia per­so­nal d’en Pellofa, el rei del car­nes­tol­tes mata­roní. Més car­na­vals sin­gu­lars són els de Sallent, Vila­franca del Penedès, Sol­sona, Torelló i Tar­ra­gona. Bar­ce­lona ofe­rirà més de trenta rues als bar­ris de la ciu­tat, cada una amb les seves par­ti­cu­la­ri­tats –enguany ha tin­gut ressò el car­tell del dis­tricte de Nou Bar­ris, pro­ta­go­nit­zat per Franco–. A les comar­ques giro­ni­nes la festa es viurà molt inten­sa­ment a la Costa Brava, amb les rues de Platja d’Aro, Palamós, Llo­ret, Bla­nes, Sant Feliu de Guíxols, Roses i Tossa de Mar.

Joana Peña

jpe­nya@​lrp.​cat

Oferta al Vendrell, Calafell i Cunit

Els carnavals del Penedès marítim (el Vendrell, Calafell i Cunit), han coordinat les seves rues perquè no coincideixin i per garantir així una major participació. A més, ofereixen un paquet turístic amb dues nits d’allotjament i àpats. Les rues seran el divendres 1 de març al Vendrell i a Calafell, i el dissabte 2 de març a Cunit.

Del perol al plat

J.P.

En molts indrets de Catalunya, el dimarts de carnaval (5 març) peroles i calderes començaran a bullir de matinada. S’hi couran les escudelles i sopes que, amb una tradició que es remunta a segles enrere, se serveixen gratuïtament als assistents –antigament els ingredients es recaptaven casa per casa, un costum que encara es manté en alguns indrets–. Molt popular és la diada a Castellterçol, ara convertida en la Festa de l’Escudella; a Ponts, amb el seu popular ranxo i la cercavila del Lali-lali, i a Arenys de Mar i a Sant Feliu de Codines. Diverses varietats de sopes i ranxos també es podran tastar en pobles com Vidreres, Verges, Peramola, Oliana i Isona. En altres localitats se serviran abans, com el carró de Tarragona. D’altra banda, Reus celebrarà l’Expo-profit, una fira en què les colles ofereixen tastets per finançar-se.

Mascarulles i farina a Godall

J.P.

Entre les peculiaritats del carnaval de Godall –de l’1 al 3 de març– hi ha les disfresses de màscara que s’utilitzaven durant el ball de disfresses, conegudes com a mascarulles (disfresses improvisades a partir de peces de roba i objectes de diverses procedències). Una altra singularitat d’aquest carnaval és la gran guerra de la farina.

Torna el Ball de la Dona a Platja d’Aro

J.P.

Les principals novetats del 42è Carnaval de Platja d’Aro es concentraran principalment el dijous gras –28 de febrer–, amb la recuperació del Ball de la Dona, ara anomenat 2.0, i que inclourà l’actuació del Grup Cayena i de l’Orquestra Di-versiones. La rua serà el 3 de març, amb 65 colles participants i 8.000 euros en premis.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor