Experiències

L’olor de les emocions

Teià recupera, condicionat per la pandèmia, el Maridatge dels Sentits, una proposta que posa en valor tres dels aspectes que més singularitzen aquest municipi del Maresme: la tradició del perfum, el paisatge de les flors i l’enogastronomia. Del 24 de maig al 5 de juny hi esteu convidats

CORRESPONSABILITAT
“Vam fer coincidir interessos públics i privats per projectar la imatge del municipi a l’exterior i esperonar l’economia local”

Diuen que l’olfacte és el sen­tit que més vin­cula les per­so­nes al seu pas­sat, espe­ci­al­ment a aque­lles vivències que tenen un valor espe­cial. Sovint no hi donem gaire importància, però qui no s’ha sorprès recu­pe­rant un record esti­mat quan ha recu­pe­rat una olor cone­guda? Teià, al Maresme, ha sabut con­ju­gar en només qua­tre anys tota una pro­posta inno­va­dora i engres­ca­dora al vol­tant d’aquest sen­tit i ho ha fet tei­xint com­pli­ci­tats entre tres dels aspec­tes que el dife­ren­cien com a poble: la indústria des­ta­cada del per­fum, el con­reu de la flor i el binomi sem­pre enri­qui­dor de la gas­tro­no­mia i el vi. Teià forma part de la DO més petita de Cata­lu­nya, la DO Ale­lla.

Amb tots aquests ingre­di­ents, i amb la màxima com­pli­ci­tat del sec­tor públic i el pri­vat, el 2017 nai­xia l’esde­ve­ni­ment. “Vam fer coin­ci­dir els interes­sos públics, de l’Ajun­ta­ment, i pri­vats, de l’empresa Ainea Per­fums, per poder pro­jec­tar la imatge del muni­cipi a l’exte­rior i afa­vo­rir l’acti­vi­tat econòmica”, explica l’alcalde, Andreu Bosch. Tan sols un any després de l’estrena, el Mari­datge dels Sen­tits va incor­po­rar el que ha aca­bat sent un dels seus prin­ci­pals atrac­tius: el Con­curs Inter­na­ci­o­nal de Per­fu­me­ria Moui­llette d’Argent. “Es tracta d’un cer­ta­men adreçat a per­fu­mis­tes pro­fes­si­o­nals d’arreu del món que vul­guin donar a conèixer la seva cre­a­ti­vi­tat i ima­gi­nació”, pun­tu­a­litza Bosch. El 2020, amb un país cons­ter­nat per la pandèmia de la covid-19, que va obli­gar a can­cel·lar-ho pràcti­ca­ment tot, Teià va poder sal­var en petit comitè la ter­cera edició del con­curs. “Aquest any, encara molt mar­cats per les res­tric­ci­ons del virus, hem hagut de redis­se­nyar part de la pro­posta i renun­ciar a l’enga­la­na­ment dels car­rers i a la fira de pro­duc­tes, però hem tre­ba­llat de valent en un pro­grama que con­vida a par­ti­ci­par-hi”, des­taca l’alcalde.

En aquest sen­tit, i tal com es des­taca en el pro­grama , la quarta edició se cen­tra a espe­ro­nar la gas­tro­no­mia local –onze res­tau­rants i pas­tis­se­ries–, jun­ta­ment amb els vins de la DO Ale­lla, en l’ano­me­nada Ruta dels Sen­tits de Teià. “La pro­posta inclou un car­net en què els visi­tants poden fer la valo­ració per­ti­nent i par­ti­ci­par en el sor­teig de tres experiències eno­turísti­ques”, afe­geix Andreu Bosch. Les noves tec­no­lo­gies tin­dran un paper molt des­ta­cat en aquesta edició, perquè per apro­par les experiències a la gent es pro­posa un show­co­oking i un mari­datge a qua­tre mans en directe des del canal de You­Tube de l’Ajun­ta­ment de Teià de la mà, guiats per Iolanda Bus­tos i la som­me­lier Vanessa Mar­tin.

El ves­sant més cul­tu­ral, i amb totes les mesu­res de pro­tecció que la situ­ació exi­geix, anirà a càrrec de dues expo­si­ci­ons a la Casa de Cul­tura Muni­ci­pal La Unió. La pri­mera, El per­fum és la joia, mos­tra els setze per­fums fina­lis­tes del con­curs i és el punt de votació del premi del públic, i la segona és un recull els car­tells fina­lis­tes i el packa­ging gua­nya­dor dels per­fums de l’edició de l’any pas­sat. Per a totes les acti­vi­tats hi haurà afo­ra­ment limi­tat i es demana ins­cripció prèvia.

LA VIO­LETA, PRO­TA­GO­NISTA

El Mari­datge dels Sen­tits d’aquest any dona pro­ta­go­nisme a la vio­leta, i és al vol­tant d’aquesta flor que s’estruc­tu­ren les acti­vi­tats del pro­grama. “Mal­grat els con­di­ci­o­nants d’aquesta quarta cita del Mari­datge dels Sen­tits estem con­vençuts que la pro­posta va pel bon camí i que el nom de Teià comença a sonar en sec­tors tan des­ta­cats com és el del del Beauty Clus­ter de Bar­ce­lona o el de la Bar­ce­lona Olfac­tion Week”, asse­nyala l’alcalde de Teià. El pro­grama del Mari­datge dels Sen­tits de Teià, però, no acaba aquí, perquè con­vida, entre d’altres, a des­co­brir el magnífic jaci­ment romà del Cen­tre Eno­turístic i Arqueològic de Vall­mora, a sot­me­tre’s a una anàlisi olfac­tomètric per conèixer la capa­ci­tat de detec­tar i reconèixer les olors, a par­ti­ci­par en la visita guiada per recórrer la població res­se­guint la història dels per­fums o a pren­dre part d’una taula rodona amb con­vi­dats d’excepció, com ara l’escrip­tor Rafel Nadal, autor del lli­bre Mar d’estiu, en què relata com la memòria olfac­tiva ens per­met tor­nar a indrets on vam tas­tar la feli­ci­tat.

MENJAR I BEURE
Onze restaurants i pastisseries de Teià prenen part aquest any en la Ruta dels Sentits. Oferiran propostes gastronòmiques molt diferents, però totes amb un factor comú: la utilització de la violeta com a ingredient essencial i els vins de la DO Alella. Per anar fent boca, plats que fan salivera: tàrtar de llagostí, llima i violetes, i pastisset de poma amb bola de gelat de violetes.
EL NAS DEL PÚBLIC
Un dels principals incentius del Concurs Internacional de Perfumeria Mouillette d’Argent, que celebra la quarta edició, és la possibilitat que siguin els mateixos participants del Maridatge dels Sentits els que triïn una fragància de les finalistes que, posteriorment, serà premiada. Hi ha dos premis més, la corresponent al millor perfum, en categoria general i també al millor perfum, en categoria de perfumeria independent.
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor