Hemeroteca

Un míting esperpèntic

El 13 de gener del 1901 es va celebrar al Teatre Principal de Barcelona un míting teòricament antitaurí, però que va derivar en un debat obert entre partidaris i detractors de les curses de braus

El 13 de gener del 1901, el Tea­tre Prin­ci­pal de Bar­ce­lona es va con­ver­tir en l’esce­nari d’un dels pri­mers mítings anti­tau­rins que se cele­bra­ven al nos­tre país. A la tri­buna d’ora­dors hi havia algu­nes per­so­na­li­tats de renom, entre les quals des­ta­cava l’exal­calde de Bar­ce­lona Bar­to­meu Robert i el dipu­tat repu­blicà a les Corts Tiberi Ávila. En teo­ria, es trac­tava d’un acte per recla­mar la pro­hi­bició d’aquest “espec­ta­cle”, però, ja fos per la presència de par­ti­da­ris de la “festa” o per l’acti­tud d’una bona part del públic (que, en parau­les d’un cro­nista de La Publi­ci­tat, estava espe­ci­al­ment “bur­leta i faceciós”), la con­vo­catòria es va con­ver­tir en una olla de grills, de manera que si no fos per les con­clu­si­ons apro­va­des, es faria difícil treure l’entre­llat de si es va trac­tar d’un acte con­trari o d’una assem­blea per conèixer el parer de la gent sobre aquesta polèmica.

La premsa de l’època va publi­car cròniques antagòniques, dig­nes d’estu­diar-se a les facul­tats de peri­o­disme. Una part de la polèmica es va cen­trar, sor­pre­nent­ment, en la llen­gua dels ora­dors. Els dies pre­vis, algu­nes publi­ca­ci­ons espe­cu­la­ven sobre si es par­la­ria en català o en cas­tellà, i en les cròniques poste­ri­ors a l’acte, algu­nes publi­ca­ci­ons feien escarni de l’esforç d’alguns con­fe­ren­ci­ants per expres­sar-se en cas­tellà. El diari El País, per exem­ple, iro­nit­zava amb el fet que “tots els ora­dors par­len en cas­tellà o com a mínim ho sem­bla”. De fet, durant tot l’acte, l’ús del cas­tellà o el català es va con­ver­tir en un tema de con­trovèrsia més, que arren­cava xiu­lets o aplau­di­ments de manera con­tra­dictòria. Quan va par­lar el direc­tor de La Auto­no­mia de Reus, per exem­ple, ho va fer en cas­tellà i una veu del públic va excla­mar: “Parla en català!”, després de la qual cosa es va orga­nit­zar un altre rebom­bori. El pro­blema no va ser només la llen­gua del con­fe­ren­ci­ant, sinó el to “extre­ma­da­ment radi­cal” del seu dis­curs, que va exci­tar els ànims del públic i va obli­gar el pre­si­dent de la taula, el Dr. Robert, a inter­ve­nir. La con­trovèrsia lingüística no es va aca­bar aquí. El següent con­fe­ren­ci­ant va començar a par­lar en cas­tellà i una veu del públic, nova­ment, li va recla­mar que ho fes en català. La ploma d’un redac­tor de l’Heraldo de Madrid ho expli­cava així: “El públic es mos­tra una altra vegada divi­dit i el tumult arriba a tal extrem que s’ha de sus­pen­dre la sessió. Tots cri­den al mateix temps i davant la impos­si­bi­li­tat de fer-se sen­tir i res­ta­blir l’ordre, el con­fe­ren­ci­ant es posa el bar­ret i es dis­posa a aban­do­nar la sala. Quan es res­ta­bleix la calma, es reprèn la sessió i el Sr. Robert parla en català, la qual cosa pro­voca un nou escàndol.” L’ora­dor es jus­ti­fica dient que volia par­lar en cas­tellà perquè “el ressò d’aquest míting arribi a Cas­te­lla i ens enten­guin” i ales­ho­res les pro­tes­tes deri­ven en una ovació, sobre­tot quan con­fessa que “tot i que parla en cas­tellà, sent en català”. La gent tam­poc es va tran­quil·lit­zar amb el dis­curs de Tiberi Ávila, que va afir­mar que “l’Església con­dem­nava” les cur­ses de braus; una sentència que va exci­tar els ànims anti­cle­ri­cals d’alguns dels assis­tents i va pro­vo­car crits de “fora l’Església!“ i “que torni un nou 1835!”, una referència explícita a la crema de con­vents d’aquell any. La part final del dis­curs d’Àvila va ser dan­tesca. Men­tre inten­tava fer-se enten­dre entre xiu­lets i fulls que es llançaven des del galli­ner, el dipu­tat va pro­fe­tit­zar: “El toro des­a­pa­rei­xerà.” Les mos­tres de repro­vació i adhesió no només es van pro­duir en funció de la llen­gua, sinó també quan es va donar lec­tura a les adhe­si­ons d’ajun­ta­ments, par­tits, enti­tats i publi­ca­ci­ons. Segons sem­bla, en el moment de lle­gir-se la de l’Orfeó Català es va pro­duir “un petit rebom­bori i es van escol­tar xiu­lets i aplau­di­ments a parts iguals”.

Encara que sem­bli impos­si­ble, els orga­nit­za­dors van acon­se­guir que s’apro­ves­sin set con­clu­si­ons, entre les quals hi havia la petició que les Corts pro­hi­bis­sin l’espec­ta­cle de braus; la limi­tació expressa del toreig a les dones i als menors de 25 anys; una moratòria sobre la cons­trucció de noves pla­ces; la pro­hi­bició a les auto­ri­tats de pre­si­dir qual­se­vol espec­ta­cle; l’obli­gació d’indem­nit­zar els tore­ros que moris­sin o que­des­sin lesi­o­nats; i, final­ment, que es car­regués l’impost sobre les loca­li­tats i es des­ti­nes­sin els diners “a la ins­trucció pública, a les cases d’invàlids del tre­ball o a altres aten­ci­ons sem­blants”. Com ens podem ima­gi­nar, la premsa no es va posar d’acord a l’hora de valo­rar l’èxit o el fracàs de la con­vo­catòria. El diari El Libe­ral, per exem­ple, inter­pre­tava que l’acte havia estat un “fracàs” perquè quan va aca­bar “només 150 per­so­nes es van diri­gir al govern civil per lliu­rar les con­clu­si­ons”. Molt pro­ba­ble­ment, el peri­o­dista hau­ria d’haver valo­rat la capa­ci­tat per superar un míting veri­ta­ble­ment esperpèntic.

“Si no ho fas millor, cridem a don Tiberio!”

Tiberio Ávila (Viana do Bolo, 1843 - Barcelona, 1932) va ser un personatge singular. El seu biògraf, Manoel Carrete, el va definir com “un filantrop, amant de Galícia i una de les figures més transcendentals de la diàspora gallega”. En la seva curta etapa parlamentària a les Corts de la primera República, Ávila va posar en marxa la primera campanya antitaurina i va arribar a tenir tal ressò popular que quan algun torero tenia una mala tarda, la gent del públic cridava: “Maleta! Si no ho fas millor, cridem a Don Tiberio!”. A banda d’aquesta menció irònica, com a president de la Societat Abolicionista es va convertir en blanc de les ires dels taurins, que li van dedicar des de caricatures fins a tota mena d’improperis.

Quan es va establir a Barcelona, no només va mantenir viva la seva passió per Galícia (de fet, va fundar el Centro Galego el 1892), sinó també la seva croada contra la que anomenava “la festa irracional”. I, de fet, es va convertir en el primer president de la Lliga contra les curses de braus i en una veu destacada en tots els actes antitaurins, des del míting que es va celebrar el 13 de gener del 1901 fins la manifestació del 18 de juliol del 1909, que va aplegar més de 500 persones als carrers de Barcelona. Després de la caiguda de la República, va aconseguir plaça de professor d’anatomia i fisiologia de l’Escola Superior de Belles Arts i Indústria de Barcelona. Entre els seus alumnes, en sobresortia un que esdevindria especiament conegut: Pablo Picasso.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.