Hemeroteca

Dels cuplets a les garrotades

A principis del 1919, la cupletista Mary Focela es va convertir en la icona de l’espanyolisme i en el blanc dels catalanistes amb el cuplet ‘La hija de Malasaña’, que acabava amb el crit de “Viva España!”

Es deia Mary Focela perquè així ho havia vol­gut la seva “agüela”, segons pro­cla­mava en una de les seves cançons. Era natu­ral d’Alge­si­res i havia estat cri­ada a Madrid amb una tia casada amb un mili­tar. S’havia ini­ciat en el món de la cobla de molt petita, amb només 14 anys. Era menuda, tenia els ulls fos­cos i, dalt de l’esce­nari, apa­rei­xia fràgil com una dent de lleó. En pocs segons, però, es trans­for­mava en una Agus­tina d’Aragó, plena d’ímpetu i gallar­dia. La premsa de prin­ci­pis del segle pas­sat, quan va començar a recórrer els esce­na­ris de tot l’Estat, afir­mava: “Entu­si­asma els espec­ta­dors, que no es can­sen d’escol­tar cançons amb la seva veu tan har­mo­ni­osa.” Mal­grat tot, Focela no ha pas­sat a la història pel seu talent musi­cal, sinó pel fet que les seves actu­a­ci­ons al Tea­tre Goya de Bar­ce­lona van aca­bar a gar­ro­ta­des i perquè es va con­ver­tir, durant una set­mana, en l’heroïna de l’espa­nyo­lisme més caspós.

Quan va arri­bar a Bar­ce­lona, a finals del 1918, el país vivia en plena res­saca del pri­mer debat auto­no­mista, que havia pro­vo­cat una reacció bel·lige­rant arreu d’Espa­nya i un rebuig gai­rebé unànime a les corts. Les actu­a­ci­ons de Mary Focela, que no ama­gava les seves sim­pa­ties polítiques, ja havien pro­vo­cat algun inci­dent al music-hall de Folies Bergère, on s’havia en-carat amb algun espec­ta­dor cata­la­nista. Quan va ater­rar a Bar­ce­lona, doncs, Mary Focela ja havia dei­xat la seva tar­geta de pre­sen­tació. El dia de Cap d’Any va començar a actuar al Tea­tre Goya, i aque­lla mateixa nit ja va gene­rar un ple­bis­cit impro­vi­sat entre el públic. Segons expli­cava ella mateixa en una entre­vista, “part del públic va dema­nar que l’orques­tra toqués la Marxa reial, una altra part La mar­se­llesa i uns altres Els sega­dors”, però, afe­gia: “Com tenia per cos­tum i tenint en compte que for­mava part del meu reper­tori, vaig can­tar el cuplet ori­gen dels alda­rulls i quan vaig arri­bar a la frase de «Viva España», va començar l’escàndol.” Abi­llada amb una man­te­llina, pei­neta de teja i un vano, feia un pasei­llo per l’esce­nari i ento­nava el cuplet La hija de Malasaña, que rela­tava un epi­sodi de la guerra del Francès en què la jove bro­da­dora Manu­ela Malasaña es con­ver­tia en una heroïna. La lle­tra de la cançó era rema­ta­da­ment dolenta, però, al final de tot, aca­bava amb un crit de “Lucho como una leona al grito de Viva España!, y es que por mis venas corre la san­gre de Malasaña”. El crit va pro­vo­car alguna reacció irada per part d’algun assis­tent, al qual la cuple­tista va con­tes­tar amb un “entu­si­asta: «visca Espa­nya!»”, segons rela­tava la premsa de Madrid. La nit del 13 de gener, però, es va pas­sar de les parau­les a les mans. La batussa es va tras­lla­dar del tea­tre al car­rer i hi va haver de tot, des de trets fins a càrre­gues. L’actu­ació poli­cial va aca­bar amb 43 detin­guts. L’endemà, el gover­na­dor civil va cri­dar l’empre­sari del tea­tre per adver­tir-lo que “si no tenia mit­jans per evi­tar inci­dents, no repetís l’actu­ació”, un sug­ge­ri­ment que va pro­vo­car les ires de la premsa de Madrid i que, com ens podem ima­gi­nar, el pro­pi­e­tari del tea­tre no va aten­dre. A par­tir d’aquell dia, les fun­ci­ons es van con­ver­tir en un espec­ta­cle asse­gu­rat. Un dia una espec­ta­dora li llançava un ramell d’hor­ta­lis­ses lli­ga­des amb una ban­dera cata­lana, un altre s’ata­cava la façana del tea­tre a cops de pedra i dia rere dia a l’exte­rior de la sala es con­cen­tra­ven espa­nyo­lis­tes en acti­tud pro­vo­ca­dora. L’artista, però, no es va arro­sar. Segons con­fes­sa­ria alguns dies després, un dia que la van amenaçar de mort fins i tot va sor­tir a l’esce­nari “amb el ves­tit més esco­tat que tenia per tal que pogues­sin fer blanc amb més faci­li­tat”. Mary Focela va cloure la seva estada a Bar­ce­lona amb una “funció de bene­fici”. Amb un públic for­mat pels socis de la Lliga Patriòtica Espa­nyola, l’actu­ació es va con­ver­tir en un aque­larre espa­nyo­lista.

La cuple­tista va arri­bar a la capi­tal de l’Estat con­ver­tida en una autèntica heroïna. Just després de bai­xar del tren, l’artista es va mos­trar alleu­jada i fins i tot va con­fes­sar: “Sem­bla que res­piro millor.” En una entre­vista al diari El Globo es mos­trava com una ferma defen­sora de “la Lliga Patriòtica, que aug­menta cada dia en força i en adep­tes”. Després de dues set­ma­nes jus­tes d’actu­a­ci­ons a Bar­ce­lona, l’artista es mos­trava com una ana­lista sagaç de la soci­e­tat cata­lana i expres­sava el seu des­con­cert pel fet que: “S’ha arri­bat a exa­ge­rar tant la nota del naci­o­na­lisme, que abans de publi­car-se el ban pro­hi­bint l’ús de lla­cets i altres símbols del cata­la­nisme, por­ta­ven bar­re­tina fins i tot els nens petits i els gos­sos [...]. Tot allò era com­ple­ta­ment car­na­va­lesc!” Mal­grat tot, Focela remar­cava que “a Cata­lu­nya hi ha molts cata­lans que esti­men Espa­nya, i són una mino­ria els que es mos­tren par­ti­da­ris del sepa­ra­tisme”. Tot i la seva con­tri­bució a la cro­ada con­tra el cata­la­nisme, Focela va pas­sar per Madrid sense pena ni glòria. Segons una publi­cació, el “«Visca Espa­nya» no va ser repe­tit per ningú, i quan va fina­lit­zar la cançó alguns espec­ta­dors van xiu­lar l’artista, sense que ningú aplaudís”. Focela va haver de sus­pen­dre les fun­ci­ons i va aca­bar en l’ano­ni­mat, tre­ba­llant d’assis­tenta de came­rino de Raquel Meller, aque­lla cuple­tista que va tri­om­far a dalt dels esce­na­ris ento­nant el “pisa morena, pisa con garbo”.

Una icona de l’espanyolisme

Mary Focela es va convertir en una icona de l’espanyolisme. Pocs dies abans de la seva actuació, s’havia organitzat a Barcelona una Lliga Patriòtica Espanyola en què s’aplegaven militars i policies de paisà, funcionaris de baix rang, algun lerrouxista amb ganes de brega i, fins i tot, algun mestre que desitjava “que l’ensenyament se segueixi fent en castellà”, una petició ben surrealista si tenim en compte que aquesta era l’única llengua permesa. L’objectiu d’aquest partit, segons s’explicava en el manifest que es va repartir a la Rambla, era “combatre el separatisme i afirmar la unitat espanyola”. Pocs dies després de presentar-se, van oferir els seus serveis als governadors civil i militar “en tot allò que suposi el manteniment de la integritat de la pàtria”. Es tractava d’un subterfugi, perquè la Lliga va disposar de barra lliure per fuetejar els manifestants catalanistes a cop de porra o, fins i tot, a punta de pistola.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor