Hemeroteca

Hemeroteca

El primer cop de porta

El 13 de març del 1866, set diputats catalans liderats per Manuel Duran i Bas van presentar la primera proposta de descentralització a les corts que, com totes les que van venir a partir d’aleshores, va ser àmpliament rebutjada

Manuel Duran i Bas
DIPUTAT CONSERVADOR
“És veritat que els set signants som representants de les províncies catalanes, però [...] quan vam entrar per aquestes portes i vam jurar amb la mà posada al damunt dels Evangelis [...] vam oblidar la nostra procedència i només tenim present que som diputats de la nació espanyola”
José Posada Herrera
MINISTRE DE LA GOVERNACIÓ
“Estic segur que el senyor Duran i Bas no vol la federació; però quan totes les províncies tinguessin guarda rural [...], quan les diputacions controlessin la instrucció i la beneficència [...], què seria d’aquell estat on cadascun dels seus membres seria molt més que la comunitat sencera?”
RESPOSTA DESPECTIVA
El ministre va qualificar la proposta com “la més llauna de totes les que ha rebut mai un govern per reformar l’administració”

La pri­mera vegada que els cata­lans van tru­car a la porta del Congrés dels Dipu­tats per recla­mar una major des­cen­tra­lit­zació no va ser el 1979, amb l’ano­me­nat Esta­tut de Sau. Ni tan sols el 1932, amb el que es va ges­tar al San­tu­ari de Núria. Ni tam­poc el 1918, amb la cam­pa­nya auto­no­mista. Si ras­tre­gem la premsa i les actes del Congrés dels Dipu­tats tro­bem una pri­mera pro­posta de fa més de 150 anys, quan set dipu­tats cata­lans, encapçalats pel con­ser­va­dor Manuel Duran i Bas, van pre­sen­tar una pro­po­sició “sobre la reforma de les lleis admi­nis­tra­ti­ves vigents”. A banda d’ell, els sis dipu­tats sig­nants de la pro­po­sició eren Joa­quim Maria de Paz, Felip Ber­tran, Ramon de Sis­car, Josep Fer­rer i Vidal, Josep Maria de Fiva­ller i Laureà de Balles­ter, tots ells vin­cu­lats al par­tit con­ser­va­dor però par­ti­da­ris d’una ter­cera via, a mig camí entre el mode­ran­tisme i el pro­gres­sisme.

El títol de la pro­po­sició de llei diu ben poca cosa, però si lle­gim amb dete­ni­ment el con­tin­gut de la pro­posta, de només tres pàgines, ens ado­nem per­fec­ta­ment dels objec­tius dels seus pro­mo­tors. Hom pre­te­nia evi­tar “el mal­ba­ra­ta­ment en la des­pesa i la des­mo­ra­lit­zació en la recap­tació dels impos­tos”, una demanda que es traduïa en l’agru­pació de províncies en una nova divisió ter­ri­to­rial, en la trans­ferència de les com­petències d’ense­nya­ment, obres públi­ques i car­re­te­res i en la lli­ber­tat de crear arbi­tris i fer emprèstits, entre d’altres. Tot ple­gat, amb la vocació d’evi­tar, tal com es remar­cava, que: “En nom de la uni­tat no se’ns imposi la uni­for­mi­tat.”

El debat del docu­ment no es va pro­duir fins a algu­nes set­ma­nes després, con­cre­ta­ment el 12 de maig. I la reacció del govern de la Unió Libe­ral va ser tan con­tun­dent com des­pec­tiva. Abans de cedir la paraula a Duran i Bas, el titu­lar de la Gover­nació, José Posada Her­rera, ja va etzi­bar: “El govern no creu que [la pro­po­sició de llei] s’hagi de pren­dre en con­si­de­ració”, una pri­mera cla­te­llada a les aspi­ra­ci­ons dels dipu­tats cata­lans. El dipu­tat català, cons­ci­ent de l’escàs recor­re­gut de la ini­ci­a­tiva, va repli­car que no es feia “cap il·lusió”, però mal­grat tot, va voler defen­sar la pro­posta. El dipu­tat con­ser­va­dor va començar la seva inter­venció adver­tint que aque­lla ini­ci­a­tiva no volia esde­ve­nir un acte d’opo­sició al govern, tot i que la pre­venció més sor­pre­nent és la que va fer tot seguit, quan va recor­dar: “Els set sig­nants [de la pro­po­sició] som repre­sen­tants de les províncies cata­la­nes” i, tot seguit, va voler acla­rir: “Quan vam entrar per aques­tes por­tes i vam jurar amb la mà posada al damunt dels Evan­ge­lis [...] vam obli­dar la nos­tra pro­cedència, i només tenim pre­sent que som dipu­tats de la nació espa­nyola.”

Per si algun dels pre­sents tenia algun dubte del que deia, el dipu­tat els con­vi­dava a lle­gir la pro­po­sició amb dete­ni­ment i, si ho feien, estava con­vençut que no hi tro­ba­rien “el més lleu­ger deix de pro­vin­ci­a­lisme català”. Duran i Bas, doncs, no només expres­sava una evi­dent cohi­bició per la pro­cedència de la pro­posta, sinó que també volia acla­rir que allò que es pro­po­sava en el docu­ment seria “apli­ca­ble a tota la nació [...], seria un dret comú i no pas un pri­vi­legi” d’algu­nes províncies; una pri­mera versió del cafè per a tot­hom. Duran i Bas va fina­lit­zar la seva pri­mera inter­venció amb un recor­da­tori con­tun­dent, clara­ment amenaçador: “Quan les aspi­ra­ci­ons gene­rals i legítimes del país no es tra­du­ei­xen en lleis per part dels governs, allò que podria ser una reforma pacífica i aplau­dida s’encar­re­guen de fer-la vio­lenta i des­as­tro­sa­ment.” El dipu­tat la va encer­tar de ple, perquè dos anys després d’aquell debat, la monar­quia va caure i la reina, Isa­bel II, va haver d’empren­dre el camí de l’exili.

El minis­tre va repli­car amb desídia i mala llet. Només començar, Posada Her­rera es va refe­rir al dar­rer adver­ti­ment de Duran i Bas i, tot seguit, va defi­nir la pro­posta com “la més llauna de totes les que ha rebut mai un govern amb l’objec­tiu de refor­mar l’admi­nis­tració pro­vin­cial i muni­ci­pal”, a banda que es va con­fes­sar molest perquè el dipu­tat català pre­tengués refor­mar, “des del prin­cipi i fins al final”, la llei d’orga­nit­zació de les províncies que havia impul­sat el govern tres anys enrere. I va defi­nir la ini­ci­a­tiva com “un vot de cen­sura”. Després d’aquesta tar­geta de pre­sen­tació, poc afa­la­ga­dora, el minis­tre va començar a llançar impro­pe­ris con­tra el docu­ment, com ara que “la tendència del segle és com­ple­ta­ment contrària a l’excen­tra­lit­zació” al con­ti­nent euro­peu o que el docu­ment no acla­ria el repar­ti­ment de com­petències. En rea­li­tat, però, el pro­blema era el que va plan­te­jar el minis­tre a través de diver­ses pre­gun­tes en la part final de la seva inter­venció: “Quan totes les províncies d’Espa­nya tin­gues­sin la seva guàrdia rural orga­nit­zada i inde­pen­dent [...], quan totes les províncies cobres­sin la seva con­tri­bució, quan l’Estat no pogués cobrar les seves, quan les dipu­ta­ci­ons dis­po­ses­sin de la ins­trucció pública i la bene­ficència, què en seria, de l’Estat? Què seria d’aquell Estat on cadas­cun dels mem­bres que el com­pon­drien seria molt més que la comu­ni­tat sen­cera?”

rebuig i amenaces

La proposició es va sotmetre a votació. No es tractava d’acceptar el seu contingut, sinó simplement de deixar que es tramités, amb les modificacions que hom considerés convenients. Malgrat tot, 88 diputats dels 132 que hi havia a l’hemicicle ni tan sols van acceptar aquesta possibilitat, mentre que només 44, la meitat, es van mostrar partidaris de seguir la tramitació. Entre aquests darrers hi havia tots els diputats catalans.

El rebuig no només es va expressar a la cambra, sinó també des de les columnes d’alguns diaris, que es referien als promotors com a “diputats de comarca”. Un d’aquests, propietat de Luis González Bravo, que succeiria José Posada Herrera al capdavant del Ministeri de la Governació poques setmanes després, va deixar anar una amenaça ben contundent: “Arribarà un dia en què es plantejarà la qüestió de la reforma aranzelària, que afectarà en primer terme Catalunya, i com que les altres províncies espanyoles allò que volen és vestir bé i barat, poc podrà importar als seus diputats que els cotons, les llanes saxones, la seda i altres gèneres tributin o no tributin res.”

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.