Hemeroteca

Hemeroteca

No va ser el darrer viatge

El 19 de març del 1971, les darreres línies del tramvia de Barcelona van deixar de funcionar en un acte carregat de nostàlgia. Amb el pas dels anys, però, aquell comiat es va convertir en un parèntesi de trenta-tres anys

DATA ESCOLLIDA
El darrer viatge es va fer el 19 de març, dia de Sant Josep, per tal de fer-lo coincidir amb el sant de l’alcalde
SENTENCIAT
SENTENCIAT
El director de l’empresa municipal va reconèixer que s’havia produït “una campanya contrària d’opinió pública de forma reiterada, constant i demolidora”

Els bar­ce­lo­nins van viure l’esde­ve­ni­ment amb una nostàlgia incon­te­ni­ble, cons­ci­ents que una part del pas­sat s’esvaïa, però clara­ment incapaços d’ima­gi­nar-se que aquell trans­port vetust, que havia estat sotmès a un dete­ri­o­ra­ment i a una cam­pa­nya deni­grant sense atu­ra­dor, estava pre­des­ti­nat a res­sor­gir. O, dit en altres parau­les, que no es trac­tava d’un adeu inde­fi­nit, sinó d’un llarg parèntesi tot espe­rant que una altra gene­ració en valorés la idoneïtat. Les dar­re­res línies que fun­ci­o­na­ven en aquells moments, la 49 i la 51, van fer el seu tra­jecte amb els vagons atapeïts de dalt a baix, una imatge ben dife­rent de la que havien vis­cut en els dar­rers anys. Només va res­tar, com un tes­ti­moni del pas­sat, el Tram­via Blau, bàsica­ment reser­vat per a turis­tes i nostàlgics.

El tram­via estava sen­ten­ciat des de feia anys. Pocs dies abans d’aquell viatge, el direc­tor de l’empresa muni­ci­pal, Conde Cabe­zas, reco­nei­xia que en els dar­rers anys s’havia produït “una cam­pa­nya contrària d’opinió pública de forma rei­te­rada, cons­tant i demo­li­dora” con­tra el mitjà. Si ras­tre­gem la premsa de l’època, ens ado­nem que els arti­cles sobre el tram­via es movien entre una nostàlgia tro­nada, sense gai­res argu­ments per al man­te­ni­ment, i les deni­gra­ci­ons cons­tants dels detrac­tors. L’Ajun­ta­ment d’ales­ho­res, encapçalat per Josep Maria de Por­ci­o­les, tam­poc va aju­dar a man­te­nir aquell model de trans­port, al con­trari. Joan Ter­mes, un bon conei­xe­dor del tram­via, sosté que amb l’alcalde fran­quista “va començar la decadència dels tram­vies”. Des dels anys sei­xanta gai­rebé no s’inver­tia en la xarxa, s’havien anat supri­mint línies de forma incon­te­ni­ble i bona part del parc mòbil era obso­let i incòmode; fins i tot algu­nes màqui­nes havien estat com­pra­des de segona mà a Was­hing­ton, quan aquesta ciu­tat va deci­dir pres­cin­dir del ser­vei. El 1969, la soci­e­tat muni­ci­pal Tram­vies de Bar­ce­lona va pas­sar a ano­me­nar-se Trans­ports de Bar­ce­lona, tot un para­digma dels can­vis que s’albi­ra­ven a l’horitzó. El pro­blema no era només el dete­ri­o­ra­ment de la xarxa en detri­ment del metro o dels auto­bu­sos, sinó també la pro­li­fe­ració de vehi­cles a motor, que van pro­vo­car una con­vivència difícil entre vehi­cles.

EL DAR­RER VIATGE

El 19 de març del 1971, doncs, el tram­via va fer el dar­rer viatge. La data no havia estat esco­llida a l’atzar. Es trac­tava del sant de l’alcalde i, com acos­tu­mava a fer, Josep Maria de Por­ci­o­les el va voler cele­brar amb un “obse­qui” a la ciu­tat. Les cròniques de la premsa par­len d’un “fes­tiu adeu”, sense dei­xar d’expres­sar una evi­dent nostàlgia per la pèrdua d’un trans­port asso­ciat a la ciu­tat. Es van edi­tar 80.000 bit­llets com­me­mo­ra­tius. El tram­via es va aco­mi­a­dar ben acom­pa­nyat, amb milers de per­so­nes que es van aple­gar poc després de les onze de la nit a Ata­ran­zas. La comi­tiva que el va acom­pa­nyar en el seu dar­rer tra­jecte estava for­mada per set uni­tats del tram­via ple­nes de gom a gom, amb la “jar­di­nera” al cap­da­vant de tot, conduïda per un veterà. Entre la gent hi havia una nodrida repre­sen­tació de les auto­ri­tats i alguna presència simbòlica, com la de la neta del pri­mer direc­tor de l’empresa i Miquel Palou, à Flori, que al final del recor­re­gut va ento­nar aquell cone­gut cuplet I és el tram­via. Just al davant del pri­mer tram­via, tal­ment com si es tractés d’una comi­tiva fúnebre, es va situar una escorta de la Guàrdia Urbana i, al dar­rere de tot, cen­te­nars de cot­xes, tal­ment com si vol­gues­sin sim­bo­lit­zar el relleu en el sis­tema de trans­port.

Tot i dei­xar de llis­car pels car­rer de Bar­ce­lona, el tram­via encara va voler pres­tar el seu dar­rer ser­vei a la ciu­tat. Alguns vagons es van con­ver­tir en aules als bar­ris de Torre Baró, Montjuïc i el Turó de la Peira, un ante­ce­dent dels bar­ra­cons actu­als. Men­tre que algun altre es va recon­ver­tir en el Bar Tram­via, un espai, para­do­xal­ment, freqüentat pels alum­nes que volien acon­se­guir el car­net de con­duir. El record, però, es va anar esvaint len­ta­ment, fins que el 2004, trenta-tres anys després, va tor­nar a cir­cu­lar pels car­rers de la ciu­tat.

una font d’inspiració

El tramvia havia estat un protagonista excepcional de la història de la ciutat, associat a alguns esdeveniments rellevants, com ara aquella campanya del 1951 en què els barcelonins van expressar la seva oposició al règim franquista o la mort de l’arquitecte Antoni Gaudí, esdevinguda el 1926. Per cert, les cròniques d’aquell accident fan feredat i deixen constància que diversos conductors es van negar a traslladar el cos malferit de l’arquitecte fins a l’Hospital de la Santa Creu, on va acabar morint alguns dies després.

El tramvia també es va convertir en una font d’inspiració de cuplets i poesies, com ara aquella de Joan Salvat-Papasseit titulada Encara el tram o la de Josep Carner, La bella dama del tramvia, en què una jove és entrevista des de la parada. Un dels cuplets més coneguts és el que va popularitzar la menorquina Pilar Alonso, en què s’ironitzava sobre la precarietat del servei tot proclamant: “Fer viatges en tramvia és la mar de pintoresc i és que tot sovint hi puja... ja està fresc! L’ull de poll un us trepitja, us insulta el cobrador i els diners us pren un Raffles... d’ocasió.”

prop del centenari

La història va ser tan cruel amb el tramvia que ni tan sols li va donar la possibilitat d’arribar al seu centenari. De fet, es va quedar en els 99 anys, 3 mesos i 8 dies. El primer tramvia havia començat a funcionar el 27 de juny del 1872, amb una línia amb tracció animal que enllaçava el pla de la Boqueria i els Josepets, a l’actual plaça de Lesseps. A finals de segle, el tramvia es va moure amb electricitat. A poc a poc, es va convertir en una silueta inconfusible de la ciutat, però, amb el pas dels anys, la competència d’altres sistemes de transport com el metro i els autobusos, juntament amb la proliferació del vehicle particular, van fer que anés congriant la idea que es tractava d’un mitjà obsolet, més carregat de nostàlgia que no pas d’utilitat real per a molts ciutadans. Les administracions també van contribuir a aquest procés d’impopularitat, deixant que el servei es degradés irreversiblement.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor