Hemeroteca

Hemeroteca

La primera ‘xiulada’

El 14 de juny del 1925, durant un partit amistós entre el Barça i el Júpiter, el públic va ‘xiular’ la ‘Marxa reial’, l’himne espanyol d’aleshores, una actuació que va provocar el tancament de les instal·lacions durant sis mesos

Es tracta d’un enfron­ta­ment amistós, d’aquells que acos­tu­men a qua­li­fi­car-se com a par­tits “de cos­te­llada”, però s’aca­barà con­ver­tint en un epi­sodi polèmic i en un punt i a part en la història del Barça. Per cele­brar l’èxit de l’Orfeó Català, que ha recor­re­gut França i Itàlia en una gira exi­tosa, el FC Bar­ce­lona orga­nitza un par­tit d’home­natge. L’equip de les Corts es troba en un moment dolç i la tria del rival està per­fec­ta­ment jus­ti­fi­cada. El Barça acaba de gua­nyar el cam­pi­o­nat de Cata­lu­nya i el d’Espa­nya, men­tre que el rival esco­llit, el Júpiter, ha con­que­rit el cam­pi­o­nat d’Espa­nya del grup B, l’equi­va­lent a l’actual segona divisió. L’estadi de les Corts s’omple de gom a gom, amb 14.000 per­so­nes. A la llotja hi ha, a més de les direc­ti­ves dels dos clubs i la junta de l’Orfeó, cone­guts diri­gents del cata­la­nisme polític. No hi ha, en canvi, cap auto­ri­tat política ni cap repre­sen­tant de l’Ajun­ta­ment o la Dipu­tació de Bar­ce­lona.

La major part de les cròniques periodísti­ques ens el des­cri­uen com un par­tit fut­bolísti­ca­ment insuls, sense gaire història, i amb un resul­tat clar, poc sus­cep­ti­ble de gene­rar cap mena de polèmica. Una victòria del Barça per 3-0. No obs­tant això, la polèmica es pro­du­eix just després que l’àrbi­tre asse­nyali el final del matx. Per tal d’ame­nit­zar la jor­nada, la direc­tiva del Barça ha con­vi­dat la banda de música d’un des­ta­ca­ment de l’armada britànica, que fa diver­sos dies que està anco­rat al port. La banda inter­preta la Marxa reial, l’himne espa­nyol d’ales­ho­res. Les cròniques periodísti­ques de la premsa bar­ce­lo­nina i madri­le­nya no recu­llen una reacció espe­ci­al­ment remar­ca­ble per part del públic i, de fet, la major part dels rota­tius ni tan sols s’hi refe­rei­xen. Però, segons sem­bla, una part del públic es posa a “xiu­xi­ue­jar” i alguns assis­tents de la tri­buna no s’aixe­quen dels seients. Entre aquests hi ha Joan Gam­per, fun­da­dor i pre­si­dent del Barça, i els diri­gents de la Lliga Regi­o­na­lista Fran­cesc Cambó i Joan Ven­tosa Cal­vell. Després de l’himne espa­nyol, la banda inter­preta God save the king, que sí que és escol­tat en silenci i és ova­ci­o­nat.

Una reacció ful­mi­nant

Les auto­ri­tats reac­ci­o­nen amb rapi­desa i con­tundència. Dos dies després dels fets, el capità gene­ral, Milans del Bosch, publica un ofici en què es dona compte que “en el moment d’inter­pre­tar-se la Marxa reial espa­nyola [...] va ser rebuda amb xiu­xi­ue­jos i sense man­te­nir el res­pecte degut a un himne que sim­bo­litza la pàtria”. I, com a mesura cau­te­lar men­tre no es deter­mi­nin les res­pon­sa­bi­li­tats i es dicti la reso­lució cor­res­po­nent, esta­bleix la sus­pensió de la cele­bració “de par­tits, reu­ni­ons i espec­ta­cles de qual­se­vol tipus al camp de les Corts”. La mesura no només afecta l’estadi, sinó també el club, ja que el mateix ofici esta­bleix que “els equips per­ta­nyents a aquest club no poden pren­dre part en cap par­tit en altres camps fins que el govern dicti l’opor­tuna reso­lució”. Es tracta, doncs, d’una sus­pensió sine die de qual­se­vol acti­vi­tat del club, es porti a terme o no a les seves ins­tal·laci­ons. L’Orfeó també rebrà les ires de les auto­ri­tats i serà suspès “fins a una nova ordre”.

L’ofici rep una res­posta imme­di­ata del club. Aque­lla mateixa tarda, la junta direc­tiva es reu­neix en sessió extra­or­dinària. En l’escrit de res­posta s’argu­menta: “Seria una injustícia fer res­pon­sa­ble el nos­tre club de qual­se­vol acte que es faci al nos­tre estadi [...], ja que de cap manera es poden pren­dre com a actes soci­als aquells en què inter­vin­guin o puguin inter­ve­nir ele­ments estranys que han com­prat la seva entrada a la taqui­lla.” Si ens ate­nem a la reso­lució final, el pre­si­dent del Barça, Joan Gam­per, jus­ti­fi­carà la reacció del públic perquè “no es tro­bava pre­pa­rat” en el moment de l’audició, un argu­ment cer­ta­ment ori­gi­nal. La sanció, que es dona a conèixer pocs dies després, és ina­pel·lable i esta­bleix: “Van ser molt pocs els espec­ta­dors que el van escol­tar amb el res­pecte degut” i afe­geix que es tracta d’un “acte d’inqua­li­fi­ca­ble des­a­fecte a la pàtria, amb l’agreu­jant que s’ha produït al davant d’estran­gers”.

El docu­ment acaba amb una con­si­de­ració sobre el Barça que va molt més enllà de l’epi­sodi del 14 de juny, tal­ment com si es tractés d’una excusa per pas­sar comp­tes: “Exis­teix en aquesta soci­e­tat la tendència inten­ci­o­nada que s’ha accen­tuat en els dar­rers temps amb motiu de la victòria asso­lida en el dar­rer cam­pi­o­nat, refu­sant citar el nom d’Espa­nya i nome­nant-lo, impròpia­ment, cam­pi­o­nat penin­su­lar.”

Les san­ci­ons des­fer­ma­ran una onada de soli­da­ri­tat entre les ins­ti­tu­ci­ons i la soci­e­tat bar­ce­lo­nina. La Banca Jover obrirà una subs­cripció pública per pagar les des­pe­ses del Bar­ce­lona, i l’Orfeó Renai­xe­ment de Sants ofe­rirà els seus locals al Català. Alguns ciu­ta­dans es posa­ran l’escut del Barça o les qua­tre bar­res al trau, una acti­tud que pro­vo­carà algu­nes san­ci­ons. Fins i tot a Madrid alguns artis­tes i intel·lec­tu­als s’afe­gi­ran a una cam­pa­nya de soli­da­ri­tat amb l’Orfeó. Sense pos­si­bi­li­tat de cobrar les quo­tes dels socis i amb el camp clau­su­rat, la sanció repre­sen­tarà un cop dur, però els socis i els juga­dors es man­tin­dran fidels a l’enti­tat i fins i tot la majo­ria de clubs cata­lans s’avin­dran a ajor­nar el cam­pi­o­nat de Cata­lu­nya fins a l’aixe­ca­ment de la sus­pensió, el 17 de desem­bre d’aquell any.

L’EXILI DE GAMPER

La repressió de les autoritats militars va alterar de forma radical la dinàmica institucional del club. Joan Gamper va ser obligat a exiliar-se, un fet que la premsa, sotmesa a la censura, va traslladar com una “excursió”. El 17 de desembre, el governador va decidir suspendre la directiva del club i també el seu president, Joan Gamper. Al lloc de Gamper es va situar Arcadi Balaguer, industrial aristòcrata (era baró d’Ovilvar), monàrquic i amic personal del rei Alfons XIII. Gamper va poder tornar de l’exili, però amb la condició que abandonés per sempre la presidència del club. Aquell incident, doncs, va representar un punt final en la trajectòria de l’home que havia estat clau en la fundació del club vint-i-set anys enrere. I, en l’àmbit personal, també va iniciar un declivi inexorable, complicat pels problemes econòmics i una profunda depressió que el van portar a suïcidar-se cinc anys després.

De xiulada en xiulada

Si fem cas de la documentació oficial, el 1925 la Marxa reial va ser rebuda amb xiuxiueigs i sense mantenir el respecte. En períodes més recents, però, l’himne espanyol ha rebut sonores xiulades, tot i els intents de silenciar-los per televisió. De fet, a partir del 2009, amb la final de la copa a Mestalla, les xiulades s’han convertit en un fil musical constant i els dos darrers Borbons, Joan Carles I i Felip VI, se les han traspassat com si es tractés del ceptre reial. El 2009, l’adversari era l’Athletic i la seva afició es va afegir a la resposta, tal com va succeir el 2012 i el 2015, en aquests casos al Vicente Calderón i al Camp Nou. Les xiulades han intentat atenuar-se de diferents maneres, ja sigui pujant els decibels o amb els càntics de l’afició contrària, tal com va succeir el 2011 amb el Madrid i el 2016 i el 2018 amb el Sevilla, en aquest darrer cas amb els dirigents polítics a la presó.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor