Hemeroteca

Hemeroteca

La primera Esquella

Fa 150 anys, va aparèixer el primer número de ‘L’Esquella de la Torratxa’, una publicació que es va mantenir fins al gener del 1939 i que es va consolidar com una de les capçaleres més importants del país

UNA CRÍTICA AL PODER
Malgrat les lleis mordassa i les constants suspensions de garanties, des de les seves pàgines es van criticar governs i, fins i tot, la monarquia

A finals del segle XIX, les publi­ca­ci­ons de tota mena aflo­ra­ven sense atu­ra­dor. Bona part d’aques­tes, sucum­bien pocs mesos després, ja fos a causa de les pre­ca­ri­e­tats econòmiques o bé de la pressió de la cen­sura. La premsa humorística, que es lle­gia en veu alta a les taver­nes i ate­neus, va arre­lar amb força, amb capçale­res de referència com ara La Tomasa, LaCam­pana de Gràcia, Cu-Cut! o El Be Negre. Una d’aques­tes va ser L’Esque­lla de la Tor­ratxa, que va néixer el 5 de maig del 1872, fa exac­ta­ment 150 anys. I va fer-ho de rebot, com un subs­ti­tut de La Cam­pana de Gràcia, que havia estat sus­pesa per ordre del gover­na­dor civil de Bar­ce­lona, “digne criat de la gen­tussa de Madrit”. El relleu en la capçalera, però, no va tenir gaire èxit i L’Esque­lla també va ser sus­pesa després de treure qua­tre exem­plars al car­rer. El novem­bre del 1872, dos anys després d’aque­lla ope­ració, es va tor­nar a repe­tir la jugada, i L’Esque­lla va tor­nar a rea­parèixer. Com si es tractés de la matemàtica de la història de Deu­lo­feu, la situ­ació es va repe­tir, i L’Esque­lla només va tenir l’opor­tu­ni­tat de fer de La Cam­pana durant qua­tre set­ma­nes.

La ter­cera, però, va ser la bona. El gener del 1879 L’Esque­lla es va haver de res­sus­ci­tar, però el seu edi­tor, vis­tos els ante­ce­dents, va deci­dir man­te­nir les dues revis­tes al quiosc: l’ori­gi­nal i la subs­ti­tuta. Amb un nai­xe­ment tan tortuós i un paper de secun­dari, es feia difícil sos­pi­tar que la publi­cació s’aca­ba­ria con­so­li­dant, encara més en un con­text polític tan advers i ab l’escàs recor­re­gut de les publi­ca­ci­ons en català. No obs­tant això, L’Esque­lla de la Tor­ratxa va acon­se­guir una ràpida difusió entre el públic català i es va con­ver­tir en una de les capçale­res de referència, amb milers de lec­tors que van apren­dre a lle­gir la rea­li­tat en clau d’humor i en català. Per les seves pàgines van pas­sar-hi els millors dibui­xants de l’època, amb una bar­reja d’estils artístics espe­ci­al­ment relle­vant.

Mal­grat les lleis mor­dassa, les sus­pen­si­ons de garan­ties cons­ti­tu­ci­o­nals i, fins i tot, les dic­ta­du­res, des de les pàgines de L’Esque­lla es van cri­ti­car governs espa­nyols i ajun­ta­ments i també la monar­quia. I, número a número, es va con­ver­tir en una pla­ta­forma des de la qual es va defen­sar el cata­la­nisme, des de la irrupció de Soli­da­ri­tat Cata­lana el 1906 fins a l’obtenció de l’auto­no­mia el 1932. La revista també es va con­ver­tir en una pla­ta­forma cul­tu­ral de pri­mer ordre. A les seves pàgines hi tro­bem res­se­nyes d’expo­si­ci­ons, crítiques de con­certs i cròniques tea­trals. Bona part de les expres­si­ons de la cul­tura de mas­ses van tro­bar el seu espai a L’Esque­lla, amb cre­a­ci­ons literàries car­re­ga­des de doble sen­tit, dibui­xos de dames insi­nu­ants i foto­gra­fies de les can­tants o vedets de moda, totes elles amb menys roba de la que hau­rien desit­jat les publi­ca­ci­ons catòliques.

La tra­jectòria de L’Esque­lla de la Tor­ratxa va transcórrer de forma paral·lela a la de La Cam­pana de Gràcia. I no només pel seu nai­xe­ment, com hem pogut com­pro­var, sinó també perquè com­par­tien edi­tor –la nis­saga dels López– i, per damunt de tot, perquè una decisió d’aquest, just en la dar­rera dècada del segle XIX, va deter­mi­nar un dis­tan­ci­a­ment entre les dues capçale­res. El canvi de preu de L’Esque­lla (que va pas­sar a cos­tar 10 cèntims) va fer que acabés fide­lit­zant un lec­tor amb major poder adqui­si­tiu i, de resul­tes d’això, adoptés un to més mode­rat i menys inci­siu. Mal­grat tot, en aquesta riva­li­tat con­sen­tida, L’Esque­lla es va endur les plo­mes més des­ta­ca­des i els millors dibui­xants i es va con­so­li­dar com una capçalera de referència.

seixanta ANYS D’HISTÒRIA

El llibre L’Esquella de la Torratxa. 60 anys d’història catalana, curosament imprès per Editorial Efadós, ofereix una visió molt completa d’aquesta publicació excepcional. Jaume Capdevila en va assumir la coordinació i també signa alguns textos. A més, Jordi Riera rastreja en els orígens dels López, la nissaga d’editors; el filòleg Albert Rossich ens presenta els escriptors, i Josep Maria Cadena i Ramon Serra ens recorden els ninotaires i dibuixants que van participar-hi.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor