Innovació

Diagnòstic fiable amb una gota de sang

El projecte de l’empresa tarragonina CreatSens, nascuda a la URV, entre les 100 millors idees emergents de món

Con­cer­tar cita, des­plaçar-se al CAP, fer cua a la sala d’espera... Tot aquest procés que cal acti­var per pas­sar una analítica o per anar de visita al metge es pot agi­lit­zar. Aquest és l’eix sobre el qual gira el pro­jecte de Cre­at­Sens, una empresa tar­ra­go­nina que es dedica a desen­vo­lu­par nous dis­po­si­tius mèdics que puguin mesu­rar els paràmetres bioquímics de la sang per diagnos­ti­car malal­ties, com les rela­ci­o­na­des amb les fun­ci­ons renals, sense neces­si­tat que el paci­ent es mogui de casa. Només cal una gota de la seva sang.

Cre­at­Sens és el que es coneix com una spin-off. L’empresa, que sor­geix del depar­ta­ment de Química Analítica i Química Orgànica de la Uni­ver­si­tat Rovira Vir­gili (URV), pretén apor­tar solu­ci­ons que aju­din a con­tro­lar el progrés de la malal­tia renal crònica a través d’eines tec­nològiques d’última gene­ració que per­me­tin mesu­rar paràmetres relle­vants per als paci­ents d’una manera molt més sen­zi­lla que l’actual. Per­met detec­tar qual­se­vol alte­ració en un estadi molt ini­cial i agi­lit­zar-ne el diagnòstic.

L’empresa, amb Adrià Maceira al cap­da­vant, ha desen­vo­lu­pat un dis­po­si­tiu mèdic de paper capaç de mesu­rar nivells de cre­a­ti­nina i potassi, dos bio­mar­ca­dors clau en els efec­tes de la malal­tia renal. El dis­po­si­tiu només neces­sita una gota de sang del paci­ent per reve­lar infor­mació relle­vant per al con­trol de la malal­tia. Cre­at­Sens Health posa de relleu que, en com­pa­ració amb una analítica con­ven­ci­o­nal, l’estalvi de cost és nota­ble, de 100 euros a només un euro, i també hi ha una reta­llada en el temps d’espera. La infor­mació que surt de la sen­zi­lla analítica es pot con­sul­tar a par­tir d’un dis­po­si­tiu mòbil, com un telèfon intel·ligent o una tau­leta, des del con­sul­tori mèdic o des de casa en el cas del paci­ent. La tec­no­lo­gia desen­vo­lu­pada per­met la gene­ració des­cen­tra­lit­zada i en temps real d’infor­mació clínica relle­vant, fet que pot aju­dar l’espe­ci­a­lista mèdic en la seva presa de deci­si­ons i pot con­tri­buir a opti­mit­zar els recur­sos del sis­tema sani­tari.

Cre­at­Sens és una de les cent empre­ses del món fina­lis­tes del South Sum­mit, una cita de referència mun­dial en el món de l’empre­ne­do­ria. Aquest pro­jecte i la resta dels fina­lis­tes han estat tri­ats per un comitè for­mat per 120 experts pro­ce­dents del món de la inversió i la cor­po­ració, entre els més de 3.000 pro­jec­tes pre­sen­tats, pro­ce­dents de 84 països. Entre els cri­te­ris més impor­tants per a la selecció s’ha tin­gut en compte la inno­vació del pro­jecte, la via­bi­li­tat econòmica, l’esca­la­bi­li­tat, l’equip i si des­perta interès per a la inversió.

Hi com­pe­tei­xen ini­ci­a­ti­ves de mol­tes pro­cedències: els Estats Units, Israel, el Regne Unit, França, Por­tu­gal, Xile, el Líban, l’Índia i Sin­ga­pur, per exem­ple.

Joves emprenedors entre gurus

El South Summit és el principal esdeveniment per donar suport a empreses de nova creació del sud d’Europa. La propera cita està prevista que sigui a Madrid, entre el 3 i el 5 d’octubre. Un centenar d’empreses emergents d’arreu del món competiran per potenciar la seva visibilitat, a més d’accedir a noves oportunitats de negoci a través del contacte amb inversors. Entre els ponents al South Summit hi haurà directius d’Amazon, Microsoft, IBM i We Transfer, a més de qui està considerat l’ideòleg de la innovació oberta: Henry Chesbrough.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor