Innovació

El robot sempre truca dues vegades

L’empresa emergent Eliport desenvolupa un repartidor robotitzat que té capacitat per portar a domicili les compres que es facin per internet

L’evo­lució del comerç per inter­net és tan des­ta­ca­ble que regis­tra crei­xe­ments intera­nu­als d’entre el 10 i el 20%. Ama­zon, el gegant del comerç en línia, ven per valor de 25.000 mili­ons d’euros a Europa. A Cata­lu­nya, el comerç electrònic genera 53 mili­ons de com­pres per inter­net l’any, de les quals gai­rebé tres de cada qua­tre es lliu­ren a domi­cili. L’entrega de la comanda és, sovint, el prin­ci­pal mal­de­cap logístic per a les empre­ses. L’ano­me­nada “última milla” tras­toca la pla­ni­fi­cació de tota l’ope­ració de venda i en com­pro­met la ren­di­bi­li­tat. L’start-up Eli­port ha desen­vo­lu­pat uns robots amb forma de caixa que cir­cu­len pel car­rer de manera autònoma i que són aptes per lliu­rar paquets al domi­cili del com­pra­dor. Eli­port afirma que el pro­to­tip de robot pot fer els últims “tres o qua­tre quilòmetres” de les entre­gues del comerç electrònic, és a dir, el recor­re­gut des d’espais logístics urbans fins a la porta de casa. Eli­port ha obert una ronda de finançament d’1 milió d’euros per fer la versió defi­ni­tiva de l’invent.

Patrick Synge, cofun­da­dor d’Eli­port, mani­fes­tava en decla­ra­ci­ons a l’agència ACN que al llarg d’aquest 2019 el sis­tema de lliu­ra­ment estarà a punt per a la seva fase de prova en entorn real. Segons Synge, l’apli­cació de mis­sat­ge­ria Glovo i el proveïdor logístic Mis­sion Box han mos­trat interès en el pro­jecte d’Eli­port, ja que con­si­de­ren que els podria resul­tar “interes­sant”. Patrick Synge, d’ori­gen anglès, i Dmitry Sko­rinko, d’ori­gen rus, estan dar­rere del pro­jecte del robot repar­ti­dor. Són extre­ba­lla­dors de les start-ups Degus­ta­box i Glovo i es van conèixer a Bar­ce­lona.

Ja no caldrà recórrer al bar de sota de casa

El robot d’Eliport té forma de caixa, de prop d’un metre d’alçada, i es desplaça amb rodes. Està ideat per recollir paquets i deixar-los en bústies dissenyades per rebre l’entrega, que s’haurien d’instal·lar a l’entrada dels edificis. El robot deixa el paquet automàticament al contenidor i, d’aquesta manera, el comprador no l’ha d’anar a recollir a punts físics ni tampoc ha d’estar present quan arriba el robot a entregar-lo. “No cal que siguis a casa, ni que estiguis disponible. Pots estar dormint, treballant o el que sigui. Mai tindràs una entrega fallida”, ha afirmat Synge. El robot té una autonomia d’uns vint quilòmetres i la idea és que els recorri per la vorera, a una velocitat de sis quilòmetres per hora. El cofundador de l’empresa pronostica que els robots repartidors seran “part de la solució” als problemes de col·lapse en la mobilitat urbana, de retards en l’entrega i de contaminació que planteja la logística d’última milla, i que conviuran amb drons, repartidors humans i furgonetes autònomes, entre d’altres.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor