Innovació

Disseny de Badalona per fer volar Airbus

L’empresa Airtex i el centre tecnològic Eurecat participen en un projecte per millorar l’eficiència de les ales dels avions

EFICIÈNCIA
El projecte BLADE busca més aerodinàmica durant el vol i aconsegueix reduir el consum i les emissions

El que està con­si­de­rat l’avió de pas­sat­gers més gran del món, l’Air­bus A380, té els dies comp­tats. El colós de l’aire dei­xarà de fabri­car-se en un ter­mini màxim de dos anys. El fabri­cant, el con­sorci euro­peu Air­bus, ha con­fir­mat el prin­cipi del final de l’A380 perquè ha dei­xat de ser ren­di­ble: el mer­cat aeronàutic reclama models bimo­tors molt més com­pe­ti­tius amb mate­ri­als més sos­te­ni­bles i efi­ci­ents.

L’A380 seguirà volant, se n’han fabri­cat unes 300 uni­tats, però el canvi de política comer­cial de les com­pa­nyies, i la renúncia del prin­ci­pal cli­ent, l’aerolínia Emi­ra­tes, a seguir fent més encàrrecs, acce­lera la para­lit­zació del procés de fabri­cació.

L’A380 és un gran avió de dos pisos i amb qua­tre motors, que pot arri­bar a trans­por­tar més de 540 pas­sat­gers. És un colós de l’aire i té un preu en con­sonància amb la seva mag­ni­tud: 365 mili­ons d’euros.

Tan­ma­teix, mal­grat que­dar-se sense la que havia estat pre­sen­tada com la joia de la seva corona, el con­sorci Air­bus, amb seu a Tolosa de Llen­gua­doc però amb diver­sos cen­tres de pro­ducció i inves­ti­gació en ciu­tats euro­pees, no es ren­deix.

Air­bus s’estruc­tura com una gran com­pa­nyia euro­pea aeronàutica i aero­es­pa­cial, i la inno­vació és marca de la casa. L’empresa cata­lana Ari­tex, ins­tal·lada a Bada­lona, par­ti­cipa en un pro­jecte d’Air­bus per desen­vo­lu­par la tec­no­lo­gia d’ala lami­nar BLADE. Aquesta inno­vació, en què també col·labora el cen­tre tec­nològic Eure­cat, per­metrà als nous models d’avió reduir a la mei­tat la fricció de les ales durant els vols. L’efecte més imme­diat? Més aero­dinàmica i velo­ci­tat, major estalvi de com­bus­ti­ble i una reducció de les emis­si­ons de diòxid de car­boni en un 5%, segons es desprèn dels resul­tats de les pri­me­res pro­ves en vol. En con­cret, Ari­tex i Eure­cat han desen­vo­lu­pat les plan­ti­lles i els acces­so­ris neces­sa­ris per al des­mun­tatge de les ales ori­gi­nals de l’Air­bus A340 que s’ha fet ser­vir com a labo­ra­tori de vol, així com també els com­po­nents per ins­tal·lar les ales de flux lami­nar per rea­lit­zar les pro­ves en vol. El desen­vo­lu­pa­ment ha inclòs des de la fase con­cep­tual fins a l’entrega. Les ales lami­nars pre­sen­ten una estruc­tura inno­va­dora, en apa­rença són desi­guals, en com­pa­ració amb unes ales de dis­seny con­ven­ci­o­nal.

Els tècnics d’Air­bus havien mani­fes­tat que tenien molt d’interès a explo­rar la tec­no­lo­gia d’ala lami­nar per a l’avi­ació comer­cial, però adme­tien que hi havia aspec­tes que plan­te­ja­ven dub­tes. La tec­no­lo­gia no estava prou madura i les pro­ves fetes no per­me­tien vali­dar-la.

El direc­tor de Mer­cat Aeronàutic d’Eure­cat, Ángel Lagraña, explica que Ari­tex i el cen­tre tec­nològic han dis­se­nyat i dut a terme pro­ces­sos efi­ci­ents “per aco­blar i des­a­co­blar les ales de flux lami­nar del demos­tra­dor”. L’ala lami­nar és una tec­no­lo­gia que “con­fe­reix un dis­seny més aero­dinàmic a l’estruc­tura alar, que redu­eix la fricció a la mei­tat i que pot millo­rar la pet­jada ambi­en­tal, el con­sum de com­bus­ti­ble i l’auto­no­mia dels futurs models”.

Lagraña des­taca que “els avan­tat­ges de l’ala lami­nar es conei­xen des de fa dècades, però que no s’havien pogut apli­car a l’avi­ació comer­cial fins ara per falta d’una tec­no­lo­gia ade­quada”. En aquest sen­tit, les pro­ves de vol, que s’allar­ga­ran durant els pro­pers mesos, per­me­tran “cal­cu­lar les toleràncies de l’estruc­tura lami­nar en situ­a­ci­ons dife­rents, mit­jançant mètodes inno­va­dors com sen­sors repar­tits per tota l’ala i càmeres infra­ro­ges”, afe­geix.

La direc­tora de tec­no­lo­gia i trans­ferència d’Eure­cat, Myriam García-Berro, subrat­lla que el pro­jecte BLADE aporta “experiència i visió en tec­no­lo­gia inno­va­dora en el sec­tor aeronàutic i obre la porta a par­ti­ci­par en pro­jec­tes de gran enver­ga­dura que des de Cata­lu­nya poden trans­for­mar la indústria aero­es­pa­cial per fer-la més efi­ci­ent, com­pe­ti­tiva i sos­te­ni­ble”. La tec­no­lo­gia BLADE, que s’emmarca en la ini­ci­a­tiva Clean Sky de la Comissió Euro­pea per millo­rar l’eficiència del trans­port aeri, ha rebut el premi en la cate­go­ria de tec­no­lo­gia comer­cial a l’Avi­a­tion Week Lau­re­ate Awards, els guar­dons de referència en el sec­tor de la inno­vació aero­es­pa­cial. En el pro­jecte hi par­ti­ci­pen un total de 21 socis euro­peus, entre els quals hi ha Eure­cat, que s’han fet càrrec de diver­sos pro­ces­sos i tec­no­lo­gies per a l’assem­blatge del demos­tra­dor a la línia de mun­tatge final a la ciu­tat fran­cesa de Tarba.

Mossegada a Boeing

La competència és ferotge entre els dos gegants del transport aeri, Airbus i Boeing. La primera, europea, la segona, nord-americana. Els problemes que està tenint aquesta darrera amb els seus models 737 MAX després dels accidents a Indonèsia i Etiòpia, i el veto de les autoritats que continuïn operant vols comercials, obre una porta a la possibilitat que Airbus esgarrapi mercat.

El Boeing 737 és, sumant totes les seves versions, l’avió de passatgers més venut del món, però les incerteses que ha despertat el model MAX eleva l’atractiu d’Airbus i del seu model A320neo.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor