Innovació

La UPC analitza la qualitat de l’aire a les aules

El Grup de Recerca i Inno­vació en la Cons­trucció (GRIC) de la UPC ana­lit­zarà la qua­li­tat de l’aire en una vin­tena d’esco­les de Cata­lu­nya, amb l’objec­tiu que es faci a tot l’Estat, i crearà la pri­mera guia ope­ra­tiva per a la cor­recta ven­ti­lació dels cen­tres esco­lars, el con­fort tèrmic i l’estalvi energètic. El pro­jecte es desen­vo­lu­parà durant un període de tres anys i està finançat amb uns 130.000 euros pel Minis­teri de Ciència i Inno­vació.

Una con­cen­tració de 980 partícules de CO2 per milió (ppm) a les aules pot pro­vo­car manca de con­cen­tració i aug­men­tar el risc d’infecció per coro­na­vi­rus, grip, tuber­cu­losi o rino­vi­rus. De fet, en un aula amb 25 alum­nes que no esti­gui cor­rec­ta­ment ven­ti­lada s’arriba a les 1200 ppm en set minuts. A aquesta rea­li­tat s’afe­geix el fet que la major part dels prop de 29.000 edi­fi­cis de cen­tres esco­lars a Espa­nya estan cons­truïts abans del 2006, quan encara no estava en vigor al Codi Tècnic de l’Edi­fi­cació ni el Regla­ment d’Ins­tal·laci­ons Tèrmi­ques dels Edi­fi­cis, que regu­len els aspec­tes rela­ci­o­nats amb la qua­li­tat de l’aire inte­rior. Davant d’aquest esce­nari, el GRIC posa en marxa el pro­jecte IAQ4EDU, amb l’objec­tiu de moni­to­rit­zar la qua­li­tat de l’aire als col·legis de l’Estat espa­nyol i d’esta­blir estratègies de ven­ti­lació opti­mit­za­des, que tin­guin en compte aspec­tes com la qua­li­tat de l’aire inte­rior, el con­fort tèrmic i el con­sum d’ener­gia, alhora que s’ajuda a opti­mit­zar el con­sum d’ener­gia.

Lide­rat pels inves­ti­ga­dors del GRIC Marta Gan­go­lells i Pablo Puja­das, el pro­jecte carac­te­rit­zarà la qua­li­tat de l’aire als col·legis, a par­tir d’una cam­pa­nya ini­cial de moni­to­ratge en 40 aules de 20 cen­tres esco­lars de Cata­lu­nya -dues aules per cen­tre- durant tres esta­ci­ons l’any, en col·labo­ració amb el Depar­ta­ment d’Edu­cació de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, l’Ajun­ta­ment de Ter­rassa, l’Ajun­ta­ment de Saba­dell i la Dipu­tació de Bar­ce­lona. La cam­pa­nya expe­ri­men­tal moni­to­rarà les con­di­ci­ons inte­ri­ors de les aules, a par­tir de paràmetres com la tem­pe­ra­tura i la velo­ci­tat de l’aire, la humi­tat rela­tiva, la tem­pe­ra­tura radi­ant mit­jana i la con­cen­tració de CO2. També es mesu­ra­ran les con­di­ci­ons exte­ri­ors, a par­tir de la tem­pe­ra­tura exte­rior, la pressió atmosfèrica, la nuvo­lo­si­tat i la velo­ci­tat del vent. Igual­ment, es reco­lli­ran dades sobre els ocu­pants de les aules (alum­nat i pro­fes­so­rat), com ara el nom­bre d’alum­nes per aula, el gènere i el tipus de roba que ves­tei­xen.

Tal com explica la inves­ti­ga­dora prin­ci­pal del pro­jecte, Marta Gan­go­lells, “és molt neces­sari opti­mit­zar la ven­ti­lació als cen­tres edu­ca­tius tenint en compte tant la qua­li­tat de l’aire inte­rior com el con­fort tèrmic, el con­sum d’ener­gia i els cos­tos glo­bals de tot ple­gat. L’edat mit­jana dels edi­fi­cis edu­ca­tius a Espa­nya és molt alta. Habi­tu­al­ment, la solució és obrir fines­tres, i això no és òptim, ni des del punt de vista del con­sum d’ener­gia ni del con­fort tèrmic. Per això, volem aju­dar a iden­ti­fi­car les estratègies ade­qua­des per acon­se­guir una bona qua­li­tat de l’aire, men­tre garan­tim el con­fort tèrmic i mini­mit­zem el con­sum d’ener­gia”.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor