Innovació

‘Akamu’, un joc en línia que ajuda a memoritzar conceptes en els estudis d’enginyeria

La xarxa d’uni­ver­si­tats euro­pees Unite! ha pre­miat, en la con­vo­catòria Uni­te4­Fu­ture, l’app ‘Akamu’, un pro­jecte de joc en línia ideat per un estu­di­ant de la UPC, jun­ta­ment amb altres estu­di­ants ale­manys i por­tu­gue­sos, i que ajuda a rete­nir en la memòria, d’una manera amena i diver­tida, con­cep­tes rela­ci­o­nats amb els estu­dis d’engi­nye­ria. El joc con­sis­teix en duels de pre­gun­tes i res­pos­tes, entre dos juga­dors, a través del telèfon mòbil. El premi de Uni­te4­Fu­ture per­metrà fina­lit­zar el desen­vo­lu­pa­ment de l’app.

Quins valors pren el número quàntic magnètic? Quants nivells d’ener­gia té el mag­nesi segons la taula periòdica? Com es cal­cula l’aero­dinàmica de l’ala d’un avió? I la resistència del cable d’una xarxa d’alta tensió? Aques­tes i altres pre­gun­tes poden ser matèria d’exa­men als estu­dis d’engi­nye­ria. Segons explica Fer­nando Ama­dor Pla, estu­di­ant del màster uni­ver­si­tari d’Engi­nye­ria Aeronàutica a l’Escola Supe­rior d’Engi­nye­ries Indus­trial, Aero­es­pa­cial, Audi­o­vi­sual de Ter­rassa (ESE­IAAT) de la Uni­ver­si­tat Politècnica de Cata­lu­nya · Bar­ce­lo­na­Tech (UPC), “al llarg dels estu­dis hem de memo­rit­zar con­cep­tes i fórmu­les, i en els exàmens hem de demos­trar el conei­xe­ment que en tenim, però un cop apro­vem, sovint les obli­dem, tot i que després ens toca res­ca­tar-les en assig­na­tu­res o tre­balls poste­ri­ors. Per això, un equip d’estu­di­ants de la UPC i de les uni­ver­si­tats de Darms­tadt (Ale­ma­nya) i Lis­boa (Por­tu­gal) hem tin­gut la idea de crear un joc online per aju­dar a rete­nir aquests conei­xe­ments d’una manera diver­tida”. Aquest és l’ori­gen i l’objec­tiu d’Akamu, una app ide­ada i cre­ada per Anto­nia Wúst, Ari­ona Jupi, Nik­las Fix, Manuel Eusébio Frei­tas i Fer­nando Ama­dor Pla, que con­vida l’estu­di­an­tat i el pro­fes­so­rat de titu­la­ci­ons d’engi­nye­ria a col·labo­rar intro­duint con­tin­gut i pre­gun­tes en una pla­ta­forma online, per tal que l’estu­di­an­tat es desafïï i passi una estona diver­tida jugant a res­pon­dre pre­gun­tes rela­ci­o­na­des amb les assig­na­tu­res que estan cur­sant o que ja han superat, com a com­ple­ment a l’estudi monòton i indi­vi­dual. “El que pre­te­nem és com­bi­nar la popu­la­ri­tat de les apli­ca­ci­ons de jocs online i apli­ca­ci­ons mòbils amb els conei­xe­ments acadèmics uni­ver­si­ta­ris. Amb ’Akamu’ els estu­di­ants es des­a­fien en duels i res­po­nen amb pre­gun­tes sobre temes de cur­sos actu­als i ante­ri­ors, en una dinàmica col·labo­ra­tiva, perquè tant docents com estu­di­ants apor­ten con­tin­gut a l’app”, diu Ama­dor. Una altra de les vir­tuts del joc és que genera infor­mació útil sobre l’èxit de l’apre­nen­tatge, de manera que el pro­fes­so­rat pot conèixer el grau de difi­cul­tat de les pre­gun­tes, amb vista a millo­rar la docència d’aquests con­tin­guts.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor