‘Akamu’, un joc en línia que ajuda a memoritzar conceptes en els estudis d’enginyeria
La xarxa d’universitats europees Unite! ha premiat, en la convocatòria Unite4Future, l’app ‘Akamu’, un projecte de joc en línia ideat per un estudiant de la UPC, juntament amb altres estudiants alemanys i portuguesos, i que ajuda a retenir en la memòria, d’una manera amena i divertida, conceptes relacionats amb els estudis d’enginyeria. El joc consisteix en duels de preguntes i respostes, entre dos jugadors, a través del telèfon mòbil. El premi de Unite4Future permetrà finalitzar el desenvolupament de l’app.
Quins valors pren el número quàntic magnètic? Quants nivells d’energia té el magnesi segons la taula periòdica? Com es calcula l’aerodinàmica de l’ala d’un avió? I la resistència del cable d’una xarxa d’alta tensió? Aquestes i altres preguntes poden ser matèria d’examen als estudis d’enginyeria. Segons explica Fernando Amador Pla, estudiant del màster universitari d’Enginyeria Aeronàutica a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial, Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), “al llarg dels estudis hem de memoritzar conceptes i fórmules, i en els exàmens hem de demostrar el coneixement que en tenim, però un cop aprovem, sovint les oblidem, tot i que després ens toca rescatar-les en assignatures o treballs posteriors. Per això, un equip d’estudiants de la UPC i de les universitats de Darmstadt (Alemanya) i Lisboa (Portugal) hem tingut la idea de crear un joc online per ajudar a retenir aquests coneixements d’una manera divertida”. Aquest és l’origen i l’objectiu d’Akamu, una app ideada i creada per Antonia Wúst, Ariona Jupi, Niklas Fix, Manuel Eusébio Freitas i Fernando Amador Pla, que convida l’estudiantat i el professorat de titulacions d’enginyeria a col·laborar introduint contingut i preguntes en una plataforma online, per tal que l’estudiantat es desafïï i passi una estona divertida jugant a respondre preguntes relacionades amb les assignatures que estan cursant o que ja han superat, com a complement a l’estudi monòton i individual. “El que pretenem és combinar la popularitat de les aplicacions de jocs online i aplicacions mòbils amb els coneixements acadèmics universitaris. Amb ’Akamu’ els estudiants es desafien en duels i responen amb preguntes sobre temes de cursos actuals i anteriors, en una dinàmica col·laborativa, perquè tant docents com estudiants aporten contingut a l’app”, diu Amador. Una altra de les virtuts del joc és que genera informació útil sobre l’èxit de l’aprenentatge, de manera que el professorat pot conèixer el grau de dificultat de les preguntes, amb vista a millorar la docència d’aquests continguts.