Internacional

D’Atatürk a Erdogan

Tot i que molts llibres d’història donin per finalitzada la Primera Guerra Mundial el 1918, a les fronteres orientals la revolució russa i la turca continuaven
Durant la celebració del centenari hi havia exposicions multimèdia sobre els avançaments dels vint anys del govern d’Erdogan

D’Isti­niye, al nord d’Istan­bul, fins a Üsku­dar, al sud, eren molts els turcs que por­ta­ven una peça de roba ver­me­lla el 29 d’octu­bre: els pan­ta­lons, la dia­dema, la samar­reta o fins i tot la cor­bata. Hi ha qui diu que aquest color, pre­sent a la ban­dera del país, sig­ni­fica la sang dels com­ba­tents durant la guerra de la inde­pendència, que jus­ta­ment va aca­bar fa cent anys amb la pro­cla­mació de la República de Tur­quia.

Tot i que molts lli­bres d’història donin per fina­lit­zada la Pri­mera Guerra Mun­dial el 1918, a les fron­te­res ori­en­tals la Revo­lució Russa i la turca con­ti­nu­a­ven. El trac­tat de Sèvres, que repar­tia l’antic Imperi otomà entre les potències gua­nya­do­res, va ser l’únic dels trac­tats no apli­cats: mal­grat que el sultà el va accep­tar, la resistència turca no ho va fer. L’alter­na­tiva va ser el Trac­tat de Lau­sana, en què Tur­quia acon­se­guia més tros de ter­reny del pre­vist i fun­dava un nou estat encapçalat per Mus­tafa Kemal, que actu­al­ment rep el sobre­nom d’Atatürk, el pare dels turcs.

La imatge del líder acos­tuma a ser pre­sent a l’espai públic del país, però per a la cele­bració del cen­te­nari va ser-hi de forma encara més omni­pre­sent. Un espec­ta­cle de drons el dibui­xava al cel d’Istan­bul mun­tat en un cavall aixe­cant la ban­dera, i la Marxa d’Izmir amb fra­ses com “llarga vida a Mus­tafa Kemal Pasa: el teu nom que­darà gra­vat en una pedra pre­ci­osa” es van con­ver­tir en la banda sonora de la festa. En un moment en el qual les monar­quies cons­ti­tu­ci­o­na­lis­tes eren pre­sents en molts països, la pro­cla­mació de la República de Tur­quia va repre­sen­tar un tren­ca­ment, sobre­tot en el món àrab. Més con­cre­ta­ment, es con­si­dera el pri­mer estat laic del món musulmà.

“Durant molts anys el model turc repre­senta una referència per a tota una gene­ració. Per exem­ple, la zona del RIF agafa aquest model. Una altra mos­tra és l’Egipte de Nas­ser o el paper de l’exèrcit a la soci­e­tat alge­ri­ana”, deta­lla el catedràtic d’història con­tem­porània de la UAB Fran­cisco Veiga. El nou sis­tema s’emmi­ra­llava en els països occi­den­tals –tot i que amb carac­terísti­ques autocràtiques–, i es regia pel kema­lisme, una ide­o­lo­gia ide­ada per Atatürk i il·lus­trada amb sis prin­ci­pis bàsics, les sis flet­xes: repu­bli­ca­nisme, popu­lisme, naci­o­na­lisme, laïcisme, esta­tisme i refor­misme. Algu­nes de les polítiques més des­ta­ca­des de Mus­tafa Kemal van ser el canvi de l’alfa­bet àrab al llatí, el canvi del fes pel bar­ret euro­peu o la supressió de les referències a l’islam a la Cons­ti­tució.

L’ober­tura cap a un règim més democràtic va arri­bar després de la Segona Guerra Mun­dial, amb la cele­bració de les pri­me­res elec­ci­ons mul­ti­par­ti­dis­tes el 1946. Els motius van ser la volun­tat de posar fi al sis­tema de par­tits únics a Europa per part dels vic­to­ri­o­sos de la guerra i les diferències exis­tents dins del par­tit únic turc, el Par­tit Repu­blicà del Poble. Els anys sei­xanta es recor­den per l’efer­vescència del movi­ment social, amb un aug­ment del sin­di­ca­lisme i l’asso­ci­a­ci­o­nisme. Els setanta, en canvi, per la ines­ta­bi­li­tat política i els con­flic­tes entre les dife­rents ide­o­lo­gies extre­mis­tes pre­sents a la soci­e­tat. Durant aques­tes dècades, i cada deu anys –el 1960, el 1971 i el 1980–, els mili­tars van exe­cu­tar cops d’estat per retor­nar l’ordre i pre­ser­var els valors tra­di­ci­o­nals kema­lis­tes: “De fet, el cop d’estat del 23-F espa­nyol s’ins­pira en el cop d’estat dels anys vui­tanta turc”, explica Veiga.

“De les flet­xes del kema­lisme, la del laïcisme és la que més ha can­viat en aquests anys”, argu­menta Nes­li­han Basa­ran, his­to­ri­a­dora turca i pro­fes­sora en diver­ses uni­ver­si­tats del país. Tot i que abans dels anys sei­xanta Adnan Men­de­res va ser el pri­mer minis­tre del país i líder de l’islam democràtic, diver­sos his­to­ri­a­dors con­si­de­ren que el període de reis­la­mit­zació es va ini­ciar sobre­tot en els anys vui­tanta. A prin­ci­pis d’aque­lla dècada, els cur­sos de religió van ser obli­ga­to­ris a les esco­les públi­ques, i la iden­ti­tat musul­mana va cobrar molta importància per part dels ciu­ta­dans del país. La rellevància de l’islam és més pre­sent a la pràctica que en la Cons­ti­tució moderna de Tur­quia: “D’aquesta manera, com que el dis­curs es basa en la iden­ti­tat musul­mana es crea una dis­cri­mi­nació oberta cap a les comu­ni­tats d’altres reli­gi­ons”, afe­geix Basa­ran.

Un altre exem­ple actual del valor de la religió va ser la neces­si­tat de Kemal Kiliçdaro­glu, repre­sen­tant del par­tit prin­ci­pal de l’opo­sició, de pre­sen­tar-se com a aleví –una mino­ria dins de l’islam– durant la cam­pa­nya elec­to­ral de les dar­re­res elec­ci­ons gene­rals. En canvi, el Par­tit Repu­blicà del Poble (CHP), la for­mació que encapçala, con­ti­nua por­tant un laïcisme sem­blant al d’Atatürk com a ban­dera.

Actu­al­ment, la màxima figura de la iden­ti­tat musul­mana és el pre­si­dent, Recep Tayyip Erdo­gan, que fa més de vint anys que diri­geix el país amb el Par­tit de la Justícia i el Desen­vo­lu­pa­ment (AKP). En con­cret, en fa onze que és pri­mer minis­tre i nou que és pre­si­dent, ree­le­git per un altre man­dat de cinc anys el pas­sat 28 de maig. Durant les seves legis­la­tu­res ha trans­for­mat Santa Sofia d’un museu a un tem­ple religiós musulmà, ha cons­truït més de 13.000 mes­qui­tes, ha permès l’ús del vel en uni­ver­si­tats i ha fomen­tat les esco­les Imam Hatip, cen­tres edu­ca­tius públics on s’estu­dia l’islam, entre altres pràcti­ques reli­gi­o­ses.

L’islam mode­rat que defensa neix a mit­jans de segle pas­sat, amb el suport dels ame­ri­cans en el con­text de la guerra freda. Aquest suport dels Estats Units es poten­cia a l’inici dels anys 2000 quan, després de l’atemp­tat a les Tor­res Bes­so­nes, les potències occi­den­tals volen fomen­tar una classe mit­jana amb poder dins del món àrab per fer front al giha­disme. Un clar exem­ple d’aques­tes repúbli­ques musul­ma­nes mode­ra­des, sem­blants a la democràcia cris­ti­ana pre­sent a Europa, ha estat la República de Tur­quia els últims anys. Cent anys després, Erdo­gan té la volun­tat de cons­truir una nova Tur­quia, més emmi­ra­llada en el món àrab i on la iden­ti­tat musul­mana sigui sinònim de la turca. El pre­si­dent, encara que no deixi de banda la República, reme­mora i rei­vin­dica amb nostàlgia el pas­sat otomà. A vol­tes, sem­bla que es pre­senti com un nou sultà, o com un segon pare de Tur­quia, amb la volun­tat de fer que el país jugui un paper clau en els assump­tes mun­di­als.

Durant la cele­bració del cen­te­nari, a les pla­ces prin­ci­pals d’Istan­bul hi havia expo­si­ci­ons mul­timèdia que pro­jec­ta­ven, més enllà de records de la República, els avançaments dels vint anys del govern d’Erdo­gan: la cre­ació d’un cotxe elèctric de marca pròpia, la cons­trucció del pont suspès més llarg d’Europa, la inau­gu­ració de la pri­mera cen­tral nuclear al país i un munt de polítiques sem­blants. De fet, al web del govern dedi­cat al cen­te­nari de la República hi ha un apar­tat que porta per nom: “Hem fet l’obra del segle en vint anys.”

En aquesta línia, el mis­satge del pre­si­dent pels cent anys de la República posa al cen­tre l’entrada a un nou segle i tota la feina feta les dar­re­res dues dècades: “En resum, en tots els camps hem pro­po­sat obres i ser­veis que eli­mi­na­ran les deficiències del pri­mer segle de la nos­tra República i que com­ple­ta­ran els pre­pa­ra­tius per al segon. Així, ens hem con­ver­tit en un país al qual se segueix, no que segueix.” Final­ment, dona la ben­vin­guda al que ano­mena “el segle de Tur­quia”.

La cele­bració del 29 d’octu­bre va incloure pirotècnia, un espec­ta­cle de drons, una des­fi­lada de vai­xells i avi­ons mili­tars –l’exèrcit de Tur­quia és el segon més gran de l’OTAN–, expo­si­ci­ons a l’aire lliure, il·lumi­na­ci­ons d’edi­fi­cis històrics i un acte ins­ti­tu­ci­o­nal al mau­so­leu d’Anitka­bir a Ankara, on hi ha enter­rat Atatürk. Alguns dels actes pre­vis­tos es van can­cel·lar per la situ­ació a Gaza. El dia abans de la festa de la República, s’havia cele­brat un gran míting en defensa del poble palestí a Istan­bul. A part del con­text inter­na­ci­o­nal, molts ciu­ta­dans coin­ci­dien que la sen­sació gene­ral no era la d’un moment de festa màxima, atès que el país es troba en una crisi econòmica greu i hi ha un des­con­ten­ta­ment social extens amb les polítiques auto­ritàries i islàmiques del pre­si­dent Erdo­gan.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor