La monarquia

Cotxes i Borbons, amics per sempre

Felip VI va venir dijous a Bar­ce­lona a inau­gu­rar el Saló de l’Automòbil. Podríem dir que va amb el sou, tot i que a Cata­lu­nya és tan ben­vin­gut com Luis Figo quan anava de blanc. Una cosa s’ha d’adme­tre, si bé el Borbó i el seu pare no tenen gaire pers­picàcia sobre el que està pas­sant a Cata­lu­nya, sem­pre han estat uns pro­fes­si­o­nals a l’hora de con­duir o triar el millor cotxe. A Felip VI se’l va veure fa uns mesos a Sevi­lla, en una de les zones més pobres de la ciu­tat –Tres Mil Vivi­en­das–,amb un Mer­ce­des que la casa reial va adqui­rir pel mòdic preu de 549.945 euros. Només amb el cost dels pneumàtics, mol­tes famílies hau­rien vis­cut un any sen­cer en aquest barri. Podeu pen­sar, és clar, que –pobrets!– bé que han de tenir el seu cotxe, com qual­se­vol família. Com que la imatge amb el Mer­ce­des no va agra­dar, a les vacan­ces de Palma es van dei­xar veure amb una cosa més sen­zi­lla, un Audi RS 6 de 140.280 euros.

Des dels temps de Joan Car­les I, un gran fanàtic de la Fórmula 1, els garat­ges de la casa reial estan far­cits de models de luxe. Són ben cone­guts els dos Fer­rari que la família va rebre dels Emi­rats Àrabs. En teo­ria, això que ano­me­nen regals no són pro­pi­e­tat estric­ta­ment de la família reial, però una bona part d’aquests cot­xes són d’us exclu­siu de Felip i com­pa­nyia. És ben cone­gut l’acci­dent que Joan Car­les I va tenir el 1990 amb un Porsche 959 (regal de Javier de la Rosa) tor­nant de Baqueira-Beret.

Sense comp­tar els regals que arri­ben sovint de règims cor­rup­tes, es cal­cula que els qua­ranta-qua­tre vehi­cles que té la casa reial han cos­tat 4,1 mili­ons, i el Minis­teri d’Hisenda paga els sous de 60 con­duc­tors. Tot això va a banda de l’apor­tació de 8 mili­ons a la Casa Reial. La trampa que es fa perquè no falti mai de res és divi­dir les des­pe­ses de La Zar­zu­ela entre diver­sos minis­te­ris. Així és impos­si­ble cal­cu­lar exac­ta­ment quant costa la monar­quia als espa­nyols.

Felip VI, en la inau­gu­ració, dijous pas­sat, del Saló de l’Automòbil

L’Audi de Froilà

Com sempre, qui causa més furor quan parlem de la monarquia espanyola és Froilà, el net de Joan Carles. La seva imatge passejant per Madrid amb un Audi de més de 80.000 euros al costat de la seva germana ens dona a entendre que la pluja de milions –aquesta sí que és de veritat–es reparteix perfectament entre tota la família.

Un rei solt a Montmeló a 300 per hora

Per a un plebeu, per molt fan que sigui de la Fórmula 1 o d’alguna escuderia en particular, és impossible pujar en un bòlid del mundial, però quan ets rei (què carai!) pots fer tot el que et dona la gana. Així, Joan Carles I es va entossudir no només a pujar en un monoplaça, sinó a sentir en la seva pròpia pell el vertigen de la velocitat. Va ser el 1999 a Montmeló. L’equip McLaren el va convidar a pujar al costat del pilot Martin Brundle en un bòlid preparat per a dues persones. El britànic va accelerar fins als 300 km per hora, i diuen que el rei va prémer el botó d’emergència perquè anés més lent, però que el pilot va decidir anar igualment a sac fins a l’últim revolt. Així sí!

No s’engega, la moto?

L’emèrit també tenia les motos que volia. La llegenda diu que anava per Espanya amb una Harley i una dona al darrere, no sempre la mateixa (of course). Les motos i les dones li van estar a punt de costar un o dos disgustos greus. El 1992, en un documental de la BBC amb la periodista Selina Scott, es va posar tan nerviós que era incapaç d’engegar una motocicleta. Són imatges que encara es poden veure a YouTube. La polèmica va arribar no tant amb la seva poca destresa sinó, per variar, en intuir quina relació tenia exactament amb Scott. Diguem que anava més enllà d’allò estrictament professional...

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor