Josafat, a la pista del circ
La companyia Passabarret estrena una adaptació circense de la novel·la de Bertrana
Poques vegades s’ha fet una adaptació per a circ d’una obra literària. Cia. Passabarret ha volgut sortir ara de la seva zona de confort, la que té en el melic els espectacles protagonitzats per pallassos grotescos, per experimentar amb aquesta novel·la i crear-ne un muntatge a mig camí del teatre gestual i el circ contemporani de sala. A l’espectacle, que després de la seva estrena a Valls està de gira, es troba el rerefons original de l’obra de Bertrana, amb les històries dels seus dos protagonistes, en Josafat i la Fineta. Però aquí el campaner solitari i acostumat a les altures juga amb perxes de sis metres i llança ganivets, i la Fineta es mou amb equilibris acrobàtics, balla amb la roda Cyr, la corda llisa i altres tècniques de circ que queden ben integrades en aquesta proposta singular. La història original s’hi reconeix, però el format i el llenguatge escènic la capgira de dalt a baix.
L’adaptació i direcció de Josafat és d’Adrián Schvarzstein –un nom clau en el sector del circ i que també ha dissenyat escenografies d’òpera– amb Laia Estrada com a ajudant de direcció. L’artista circense Oriol Llop es menja ell sol l’escenari, amb una interpretació excel·lent d’un Josafat passional i descomunal. I per al paper de la Fineta han demanat la col·laboració de Maria Cavagnero, especialista en les arts del circ. La passió i els frecs sexuals entre els dos personatges es transformen, aquí, en números de circ. Al seu costat té un paper fonamental Guillermo Cides, que posa la música en directe amb el seu stick, un instrument a mig camí d’una guitarra i un baix. De fet, la seva música i els sons que emet amb diversos elements –un globus o un tros de pa torrat– són les úniques manifestacions sonores que es poden escoltar durant la representació.