Pòquer d’escriptores
De Rodoreda a Eva Baltasar, Club Editor traça un fil conductor que va des d’autores consagrades en el segle XX fins a veus actuals emergents
Club Editor té bones cartes. Des del gener del 2018 ha llançat quatre llibres, tots quatre amb signatura femenina, que han suposat, en conjunt, un pòquer literari de veus de personalitat artística clara, molt definida i que marquen un fil conductor entre la literatura del segle XX i les noves veus emergents. El (re)descobriment de les obres clàssiques La mort i la primavera, de Mercè Rodoreda; el primer volum de l’antologia de contes de Víctor Català (Caterina Albert); un debut que ha rebut una acollida espectacular, Permagel, d’Eva Baltasar, i els relats d’Antònia Carré-Pons a Com s’esbrava la mala llet formen quatre mirades sobre la literatura catalana, el seu passat i el seu futur, en clau de dona.
Permagel, de l’escriptora de Cardedeu Eva Baltasar, ha estat una de les sorpreses de la temporada. Va sortir a principis de febrer i ja va per la tercera edició. “No en sabíem res, d’ella; va arribar el seu manuscrit, el vaig llegir i immediatament vaig saber que l’havia de publicar”, explica l’editora Maria Bohigas. Permagel (el nom prové de les zones de la terra que sempre estan cobertes de gel) és una història de fredor: la d’una dona que amaga el seu foc vital sota una capa de gel que la protegeix del món extern. Baltasar havia publicat anteriorment diversos poemaris, però ha anunciat la seva continuïtat en la novel·la amb dues obres més, Boulder i Mamut, que formaran, amb Permagel, una trilogia amb dones com a protagonistes.
Antònia Carré-Pons s’endinsa amb els relats de Com s’esbrava la mala llet en el món de la vellesa des de la modernitat i amb una certa dosi de mala llet. Uns anys de la vida que es tornen cada cop més en l’etapa dominant, en què caben els flirtejos, les nostàlgies, l’erotisme i les complicades, i sovint surrealistes, relacions amb els fills i els nets.
I al costat d’aquestes veus contemporànies i emergents, Club Editor ha renovat el seu catàleg en l’arrencada del 2018 amb dues obres clàssiques de Rodoreda. La mort i la primavera és una reedició revisada per Arnau Pons de la novel·la de l’autora barcelonina, escrita en paral·lel a La plaça del Diamant però publicada pòstumament, en què el desig mostra el seu vessant més dolorosament revolucionari i personal, i una nova edició de Mirall trencat. Per enllestir el pòquer, l’editorial de Maria Bohigas continua amb la recuperació de Víctor Català més enllà de Solitud, amb el primer volum (n’hi haurà quatre al llarg del 2018 i el 2019) de tots els seus contes.