Quan els rics també ploren
La sèrie ‘Trust’ recrea, 45 anys després, el segrest del jove John Paul Getty III i el drama que va provocar el seu avi quan no va voler pagar el rescat, tot i ser l’home més ric del món
No és un fet aïllat que des de Hollywood arribin al mateix temps productes similars o amb el mateix argument. Sigui casualitat, competència o estratègia comercial, des que el 1994 es van estrenar gairebé simultàniament Tombstone i Wyatt Earp hi ha hagut moltíssimes coincidències: Volcano i Dante’s Peak; Armageddon i Deep Impact; Bichos i Antz; El truc final i L’il·lusionista; Battleship i Pacific Rim; Salvatge i Madagascar...
Aquest any ha passat el mateix amb una història real: el segrest el 1973 de John Paul Getty III –el jove hereu de la fortuna petroliera dels Getty– a mans d’un grup de mafiosos italians. Una història que va commocionar l’opinió pública i que va mostrar que tenir una família rica pot ser una veritable tragèdia. Al febrer arribava als cinemes Todo el dinero del mundo, de Ridley Scott, i a finals de març HBO estrenava la minisèrie Trust, del director britànic Danny Boyle. Les dues produccions expliquen els mateix cas, considerat el primer reality show de la història retransmès pels mitjans de comunicació. A partir d’aquí, si no coneixeu el cas trobareu spoilers.
A Trust la trama recull amb més precisió que la pel·lícula el desconcert dels segrestadors del jove Getty en veure que la família no pagaria el rescat milionari que demanaven. Un desconcert i una impotència que es van traduir en una de les mutilacions més famoses del segle XX: a John Paul III li van tallar l’orella i la van fer arribar al seu avi, que era qui es negava a pagar, tot i que en aquells moments estava considerat l’home més ric del planeta. Així, i gràcies al gran seguiment mediàtic, el pavelló auricular del jove es va fer tan famós com l’orella de Van Gogh o la que Mike Tyson va mossegar al seu rival en un combat de boxa el 1997.
PROTAGONISTES DE LUXE
Tant la pel·lícula de Scott com la sèrie de Boyle tenen elencs de luxe, però en el cas del film, també envoltat de polèmica. Primer Scott va haver de substituir Kevin Spacey –que interpretava l’avi Getty quan va ser acusat d’abusos sexuals– pel veterà Christopher Plummer; i després es va saber que, per refer amb Plummer les escenes ja gravades amb Spacey, els altres dos protagonistes van cobrar sous molt diferents: Mark Wahlberg, 1,5 milions de dòlars, i Michelle Williams, tan sols 1.000. La polèmica per aquesta flagrant discriminació salarial va acabar quan Wahlberg, que segons va dir no n’estava al cas, va donar tot aquest sou a una campanya per la igualtat.
Pel que fa a la sèrie de Boyle, Donald Sutherland interpreta l’odiós avi garrepa i Hillary Swank fa de mare desesperada. Però sobretot sobresurten el britànic Harris Dickinson, en el paper del jove Getty i, especialment, Brendan Fraser en el de James Fletcher Chase, un exespia a sou de la família que finalment va ajudar a pagar el rescat de 2,2 milions de dòlars. Una xifra que l’avi Getty va aconseguir regatejar amb els segrestadors –primer demanaven 17 milions– fins a la quantitat que li permetia desgravar impostos.