Articles

VILADOT REVIU

A les portes de la celebració del vintè aniversari de la mort del narrador, poeta visual i escultor d’Agramunt, la Fundació Guillem Viladot es renova i inicia aquesta tardor una nova etapa per obrir a la societat l’obra d’un dels grans creadors catalans del segle XX

CREADOR AÏLLAT
Des d’Agramunt, Guillem Viladot va crear un món artístic propi, avantguardista i singular
CONNEXIONS
La fundació convidarà joves creadors a fer estades artístiques al centre Lo Pardal

Quan falta un any per a la cele­bració del vintè ani­ver­sari de la mort de Gui­llem Vila­dot, la fun­dació que ges­ti­ona el patri­moni i la figura d’un dels cre­a­dors més sin­gu­lars de les lle­tres cata­la­nes del segle XX ha fet un canvi de rumb i engega una nova etapa en què es vol donar més rellevància social a un autor que encara no està valo­rat al nivell de la importància que té la seva obra. Per això es vol obrir a tot el públic els tre­sors artístics que conté el cen­tre d’art Lo Par­dal. L’any 2017, va can­viar la pre­sidència del patro­nat pri­vat que regeix la fun­dació (després de la mort de la vídua de Vila­dot, Mont­ser­rat Felip, se n’ha fet càrrec el nebot del poeta, novel·lista i artista Jordi Vila­dot), i aquest estiu s’ha produït el canvi en la direcció. Pau Min­guet, his­to­ri­a­dor de l’art, ha pres el relleu de Josep Maria Gar­cia amb la intenció que la figura de l’artista d’Agra­munt i la seva sin­gu­lar pro­posta cre­a­dora s’obri a molt més públic i que interactuï amb cre­a­dors actu­als.

Per començar, la nova etapa de por­tes ober­tes implica que, per fi, l’espai Lo Par­dal tindrà horari d’ober­tura. Fins ara, per visi­tar-lo calia con­cer­tar cita prèvia a la fun­dació, cosa que difi­cul­tava la logística de les visi­tes impro­vi­sa­des, sovint atre­tes per l’Espai Gui­no­vart. El nou horari, que es posa en marxa aquesta tar­dor, obre les por­tes del cen­tre els dijous i diven­dres, de 10 a 14 i de 15 a 19 h, i els dis­sab­tes, de 10 a 14 h. Un pri­mer pas dis­cret, però que s’enca­mina cap a la rei­vin­di­cació de la figura de Vila­dot que s’ha posat en marxa a les por­tes del vintè ani­ver­sari de la seva mort.

repen­sar vila­dot

El pri­mer gran tret de sor­tida d’aquest canvi es veurà el 13 d’octu­bre. Les por­tes de Lo Par­dal (el con­junt de tres edi­fi­cis del poble d’Agra­munt com­prats pel mateix Vila­dot per fer-los ser­vir de tallers i magat­zems de les seves cre­a­ci­ons, i ara recon­ver­tits en la seu de la fun­dació) s’obri­ran per a la inau­gu­ració d’una expo­sició que aple­garà una selecció de les peces i les cre­a­ci­ons que tenen a veure amb el món de la page­sia. La mos­tra Vila­dot rural, les eines de la poe­sia, és una invi­tació a relle­gir Gui­llem Vila­dot a través de cre­a­ci­ons que, o bé esta­ven en dipòsit de la fun­dació, o bé es tro­ba­ven expo­sa­des a les sales de Lo Par­dal, i que tenen en comú la temàtica rela­ci­o­nada amb el món rural i les fei­nes agrícoles. La seva pro­fessió era la de far­macèutic i la seva mirada artística avançada anava de bra­cet de la de Joan Brossa i l’avant­guarda més urbana, però els pai­sat­ges rurals de l’Urgell i la vida d’Agra­munt van tenir gran una influència i van ser un dels grans temes al llarg de la seva obra, tant poètica i nar­ra­tiva, com visual i escultòrica. “Una de les línies d’actu­ació que tira­rem enda­vant són aquests cicles d’expo­si­ci­ons temàtiques sobre l’obra de Vila­dot, que per­me­tran fer una nova lec­tura d’aques­tes matei­xes obres i repen­sar, des de diver­sos punts de vista, la seva figura cre­a­tiva i intel·lec­tual”, ha expli­cat el direc­tor de la fun­dació, Pau Min­guet.

con­viure amb vila­dot

Aques­tes noves expo­si­ci­ons i dis­cur­sos a par­tir de l’obra que té la fun­dació seran una de les prin­ci­pals línies de tre­ball de la nova etapa. La segona, l’ober­tura i la con­nexió de Vila­dot amb els movi­ments i els cre­a­dors actu­als. La idea de la fun­dació és con­vi­dar un artista a crear i a expo­sar a la fun­dació, bus­cant-hi les con­ne­xi­ons entre els joves cre­a­dors actu­als i l’obra de Vila­dot. El diàleg entre la moder­ni­tat i la inno­vació de les pro­pos­tes artísti­ques que va fer Vila­dot al llarg del segle XX pot crear una con­nexió molt interes­sant amb l’art dels cre­a­dors del pri­mer terç del segle XXI. Almenys això és el que pretén el pro­grama Con­viure amb Vila­dot que ha impul­sat la fun­dació i que tindrà els seus pri­mers fruits el mes de desem­bre, amb l’estada a Agra­munt de l’artista cata­la­no­ar­gen­tina Nora Anca­rola, pri­mera visi­tant que con­viurà amb Vila­dot a Lo Par­dal. Anca­rola, que en un dels camps en què tre­ba­lla és en els con­cep­tes de memòria, el trauma i el des­ar­re­la­ment de Wal­ter Ben­ja­min, aixe­carà una ins­tal·lació a Lo Par­dal que con­viurà amb les obres de Vila­dot i amb la pròpia memòria d’Agra­munt: en el pri­mer bom­bar­deig de la Guerra Civil que va patir el poble, l’abril del 1938, els veïns de la vila van córrer a pro­te­gir els murs de la façana de l’església romànica de la loca­li­tat amb una estruc­tura feta de sacs de terra i sorra. Amb la ins­tal·lació artística que Anca­rola mun­tarà a Agra­munt, es podrà fer una nova lec­tura d’aquell epi­sodi.

Aquests són els pri­mers pas­sos d’una nova etapa a la fun­dació, enca­mi­nats a fer-la sor­tir dels petits cer­cles intel·lec­tu­als i a con­ver­tir-la en un cen­tre d’art per a més públic i en el motor d’una rei­vin­di­cació de la figura de Vila­dot com un dels grans cre­a­dors cata­lans del segle XX. La fun­dació es va crear el 2001, dos anys després de la mort de l’escrip­tor i artista visual, i ges­ti­ona des de lla­vors l’obra i els espais museístics que Gui­llem Vila­dot va dei­xar a Agra­munt. Es tracta d’una fun­dació pri­vada par­ti­ci­pada per la Gene­ra­li­tat, la Dipu­tació de Lleida, el Con­sell Comar­cal de l’Urgell, l’Ajun­ta­ment d’Agra­munt i la família de Vila­dot.

La visita a l’espai museístic Lo Par­dal, for­mat per dos edi­fi­cis con­ti­gus, és tota una experiència d’immersió en el món de la poe­sia visual. Repar­ti­des en tres edi­fi­cis, les obres de Vila­dot es mos­tren sense nom ni placa iden­ti­fi­cava, tal com els volia mos­trar l’artista. Que siguin les obres i el seu vin­cle amb cada espec­ta­dor els que gene­rin el sen­tit sub­jec­tiu a cada una. No hi ha dis­tri­bució temàtica, tam­poc, i es tro­ben en gran part ocu­pant els espais que el mateix autor els va donar en vida. “La con­vivència de peces i obres apa­rent­ment incon­nexa crea diàlegs i lec­tu­res ben sor­pre­nents”, asse­nyala el direc­tor de la fun­dació, des de la qual s’han posat com a objec­tiu man­te­nir el lle­gat de Vila­dot amb el mateix sen­tit que ell li va donar.

Gui­llem Vila­dot i Puig va néixer a Agra­munt el 1922 en el si d’una família d’apo­te­ca­ris. Va estu­diar farmàcia i va donar con­tinuïtat al negoci fami­liar, però entre xarops, fórmu­les, recep­tes, remeis i ungüents, Vila­dot va emer­gir com un dels cre­a­dors més sin­gu­lars de les lle­tres cata­la­nes de la segona mei­tat del segle XX, i va ser cofun­da­dor a Cata­lu­nya, amb Joan Brossa, d’un llen­guatge a mig camí entre la lite­ra­tura i l’art visual: la poe­sia visual. Tan­cat a la farmàcia, Vila­dot, apar­tat apa­rent­ment dels cer­cles lite­ra­ris i artístics del país (tot i que l’anàlisi poste­rior de la seva cor­res­pondència per­so­nal ho va negar, ja que va esta­blir una gran relació artística amb Joan Brossa res­pecte a la poe­sia visual i amb Manuel de Pedrolo i Josep Vall­verdú res­pecte a la nar­ra­tiva), es va dedi­car a escriure novel·les, relats breus i poe­sia, i també va expe­ri­men­tar amb la com­bi­nació de la forma plàstica de les lle­tres, de les fra­ses i del llen­guatge, tran­si­tant per una fron­tera tènue entre la idea i la forma. Vila­dot també produïa escul­tu­res, car­tells i tota mena de com­bi­na­ci­ons sense per­dre de vista que, per ell, el més impor­tant era la idea.

L’aïlla­ment geogràfic res­pecte als cer­cles artístics majo­ri­ta­ris el va con­ver­tir en un cre­a­dor sin­gu­lar, que va donar lloc a un món artístic inte­rior tan ric com de difícil sor­tida a l’exte­rior. Si hagués vis­cut i creat a Bar­ce­lona, segu­ra­ment avui la seva figura seria tan cone­guda a nivell popu­lar com la de Joan Brossa.

La nova etapa de la fun­dació, cen­trada de moment en el seu lle­gat visual, donarà con­tinuïtat a la tasca rea­lit­zada des de l’ante­rior direcció de la fun­dació, que es va dedi­car sobre­tot a l’obra nar­ra­tiva de Vila­dot. En els dar­rers anys, la fun­dació va tre­ba­llar en la ree­dició d’algu­nes de les seves novel·les i en la cor­res­pondència que va man­te­nir amb altres escrip­tors com Màrius Tor­res, Sal­va­dor Espriu, Blai Bonet, Joan Sales, Joan Triadú, Manuel de Pedrolo i Josep Vall­verdú i amb artis­tes visu­als i plàstics com Antoni Tàpies i Lean­dre Cristòfol.

PAU MINGUET DIRECTOR DE LA FUNDACIÓ GUILLEM VILADOT

“Volem convertir Lo Pardal en un centre d’art contemporani”

Ha assumit aquest estiu la direcció de la fundació i durant la tardor començarà a desplegar les iniciatives de la nova etapa del centre d’art Lo Pardal.

Per què es duen a terme aquests canvis?
Encetem una nova etapa i una de les línies d’actuació que hem estat preparant durant l’estiu és la idea de rellançar i repensar l’obra de Viladot i obrir-la a nous públics. L’exposició sobre la influència del món rural en les seves obres és una primera proposta en aquest sentit. L’obrirem coincidint amb la Fira del Torró d’Agramunt, perquè també volem estar lligats a les festes i activitats de la població, i que Agramunt se senti seu aquest espai i aquest llegat. No volem ser un mausoleu, sinó que volem convertir Lo Pardal en un autèntic centre d’art contemporani i que la gent el visiti i el faci seu.
No se li ha fet justícia, a Guillem Viladot?
No és prou conegut en relació amb la importància de la seva obra. Potser el fet de viure i crear des d’Agramunt va fer que fos així, no ho sé. Però en tot cas, la nostra funció és que la seva figura surti dels cercles més reduïts i s’obri al conjunt de la societat. El centre d’art Lo Pardal és en aquest sentit un patrimoni únic i molt valuós: no n’hi ha cap altre dedicat a la poesia visual com aquest a Catalunya, ni a l’Estat, i en trobaríem ben pocs a Europa. Segurament, si Viladot hagués estat a Barcelona aquest llegat no seria aquí, sinó al MACBA. Nosaltres el que volem és que aquest espai doni els seus millors fruits. Ser a Agramunt és un extra, un element molt positiu, ja que no només posa en relació l’obra de l’autor amb el paisatge i l’entorn on va viure i treballar, sinó que ens permet entrar en un diàleg creatiu, establir col·laboracions amb l’Espai Guinovart i aprofitar tot l’atractiu turístic que té Agramunt i l’Urgell.
També continuareu amb les tasques d’estudi i l’anàlisi del seu llegat?
El centre acull des de fa poc l’arxiu personal de Viladot. L’hem estat revisant i conté material molt interessant.
Per exemple?
Un relat breu, inèdit. El podríem publicar, però de moment ens estem centrant en les noves línies d’actuació per al centre d’art, i les publicacions i estudis ja continuaran fent el seu camí. Ara ens toca començar una nova etapa que obri les portes de Viladot a la societat.
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor