TEATRES DEL POBLE
El Teatre Arnau pren el camí d’altres iniciatives populars similars a Barcelona i a Catalunya, i inicia aquesta tardor una nova etapa convertit en un centre cultural autogestionat de manera comunitària
L’abril del 2006, un col·lectiu d’uns 200 joves relacionats amb el món de la cultura van ocupar per sorpresa el Teatre Arnau de Barcelona, un dels històrics del Paral·lel. Feia set anys que estava tancat, i l’edifici, en un preocupant estat d’abandonament, corria el perill d’acabar sent enderrocat perquè al seu lloc s’hi construís un altre hotel. La Guàrdia Urbana va desallotjar dos dies després aquest col·lectiu, però la llavor de la reivindicació ja estava plantada, i el futur del teatre estava en l’agenda dels col·lectius veïnals i culturals del Paral·lel, el Poble-sec i el Raval. Pel camí, l’intent de l’Ajuntament de reconduir el seu ús per convertir-lo en la seu d’una església evangèlica de la comunitat xinesa, o que hi entrés un inversor privat que el volgués rehabilitar i explotar-lo comercialment. Finalment, dotze anys després d’aquella ocupació simbòlica, el Teatre Arnau ha pres aquesta tardor una nova vida seguint el model que defensava aquell col·lectiu: un centre autogestionat de manera comunitària per entitats culturals i veïns del barri.
L’Arnau s’uneix així a altres centres culturals que es gestionen de manera comunitària, sense intervenció directa de l’administració ni aportacions de capital privat. És el model de l’Ateneu Popular 9 Barris, el més veterà, nascut d’una ocupació veïnal l’any 1977, o d’altres més recents com l’Antic Teatre –que ha complert quinze anys d’existència en un antic palau neoclàssic situat al costat del Palau de la Música– i Can Batlló, a la Bordeta, nascut el 2011 després de la lluita veïnal per evitar que l’antiga fàbrica tèxtil es convertís en una gran promoció d’habitatges a tocar de la Gran Via, entre Barcelona i l’Hospitalet. El Kursaal, a Manresa, també es gestiona des de la participació comunitària.
En el cas de l’Arnau, el projecte es governa a través d’una assemblea general a partir de la qual els col·lectius i veïns del barri prenen les decisions de manera horitzontal, i amb una sèrie de grups de treball que són els encarregats d’executar tècnicament allò que ha decidit l’assemblea. L’Ajuntament de Barcelona, titular de l’edifici, hi col·labora amb una aportació aquest any de 230.000 euros de suport tècnic, a canvi del compromís que totes les decisions que es prenguin amb el Teatre Arnau surtin de l’assemblea comunitària. Hi participen 52 entitats, 187 veïns, 12 actors, 21 tècnics i 16 professionals del món del teatre.
De moment, les primeres decisions han estat engegar l’activitat amb tres projectes: dos espectacles escènics itinerants, ja que l’edifici del teatre es troba encara en procés de rehabilitació, i un sobre la memòria col·lectiva. El primer es va posar en marxa el darrer cap de setmana de setembre, i tindrà una nova representació el 14 d’octubre. Es tracta de l’espectacle Carrer Hospital amb Sant Jeroni, de la companyia Blanco Rato, que representa a l’aire lliure en espais del Raval una obra de Jordi Prat sobre els buits emocionals i les relacions humanes en convivència amb entorns del Raval a punt de desaparèixer. El mes de desembre, el nou Arnau presentarà l’espectacle Parrhesia. Espectacle autocensurat al Mercat de les Flors. Per acabar, la cooperativa Laberint Cultura tirarà endavant la confecció d’un arxiu virtual a partir de testimonis dels veïns dels barris que envolten l’Arnau, per tal de teixir una xarxa de memòries compartides al voltant del barri. El projecte “Relats de l’Arnau, una xarxa de memòries d’un teatre de barraca” s’anirà confeccionant a partir dels escrits, els testimonis i els objectes que es recolliran cada dimarts a la tarda a la biblioteca Francesc Boix.
ateneu popular 9 barris
L’experiència més nova és el Teatre Arnau i la més veterana en funcionament es troba a l’altre extrem de la ciutat. El 1977, els veïns van ocupar una planta asfàltica situada entre els barris de Roquetes i la Trinitat Nova i la van convertir en un projecte d’activisme social i cultural. Avui, es gestiona a través d’una assemblea que divideix la feina en diverses comissions (artística, de programació, de formació i circ social, de comunicació i tècnica) i grups de treball que desenvolupen els diversos projectes que s’han decidit. A més de teatre i circ, s’hi programen actuacions i festivals de música i es participa en projectes socials i solidaris.
antic teatre
L’any 2003, la creadora i artista Semolinika Tomic i altres artistes de diverses disciplines van descobrir, tot buscant un lloc per assajar, un edifici sense ús que guardava a l’interior una sala de representacions. L’Antic Teatre havia estat la seu d’una associació obrera on feien actuacions culturals, i durant els anys setanta s’havia convertit en la seu de diverses entitats, però després va caure en desús. Situat just al costat del Palau de la Música, aquests creadors van arribar a un acord amb una entitat hereva de l’antic col·lectiu de l’edifici, i van acordar que es pogués utilitzar per a assajos i també activar-lo amb un projecte d’incorporació d’artistes i de col·lectius amb un model d’autogestió. Ara s’hi programen espectacles i s’hi organitzen cursos, exposicions i activitats.
can batlló
La fàbrica tèxtil Can Batlló, situada al districte de Sants-Montjuïc, a tocar de la Gran Via, és un complex de naus industrials abandonades que els seus propietaris volien enderrocar per fer-hi pisos i oficines. L’ocupació veïnal, durant la segona meitat de la dècada del 2000, va aturar aquest projecte i el conflicte es va resoldre amb l’aprofitament de bona part de les naus com a espais d’autogestió veïnal. Ara, a Can Batlló hi ha un auditori on es programen concerts, espectacles creatius i també fòrums socials i polítics, i també es disposa de sales d’assaig i de formació en arts escèniques.
kursaal
Fora de Barcelona, el Kursaal de Manresa és l’espai cultural autogestionat més rellevant. Va obrir el 2007 en un antic edifici que havia estat objecte el 1995 d’un acció artística reivindicativa per part del col·lectiu El Galliner per denunciar el seu abandonament i desaprofitament. Llavors es va posar en marxa un projecte de rehabilitació i de proposta de centre cultural que compta amb col·laboració pública i amb una gestió de la programació autogestionada a través de l’associació Toc Espectacles, coneguda com El Galliner.