Articles

Enric Pla

Coordinador dels treballs de forja a la Sagrada Família

“Estic recollint el que he sembrat durant tres dècades”

MERCÈ MIRA­LLES

mmi­ra­lles@​lrp.​cat

Feliç i agraït. Pot­ser són els adjec­tius que defi­nei­xen com se sent en els últims temps l’Enric Pla Mont­fer­rer. Mes­tre artesà de la forja i escul­tor. Artista, resu­mint. A Alpens, on viu i té el taller, és un dels impul­sors de la Tro­bada Inter­na­ci­o­nal de For­ja­dors, que se cele­bra cada dos anys, amb par­ti­ci­pació crei­xent de pro­fes­si­o­nals vin­guts de tot el món. Xer­rem a la cafe­te­ria del Dis­seny Hub Bar­ce­lona, un dia que ha anat a por­tar unes peces per a una expo­sició. Tot i la seva llarga tra­jectòria en el món de la forja i l’escul­tura, pot­ser és la seva relació amb la Sagrada Família allò que li ha ser­vit per donar més ressò –era de justícia–, a la seva obra. La relació amb el pro­jecte de Gaudí va començar el 2012. “Vaig tenir la sort que em van selec­ci­o­nar per fer la res­tau­ració d’un moble de la sagris­tia de la cripta de la Sagrada Família”, explica. És una peça ori­gi­nal de Gaudí, que data del 1890, i que es va cre­mar el 1936. Part dels fer­ros es van sal­var, i durant molts anys, es van guar­dar. Pla, amb un mes­tre ebe­nista, va recons­truir el moble. “Va ser una feina difícil, però amb bons resul­tats.” Una cosa va por­tar a l’altra. A la Sagrada Família ha fet –i hi està fent–, obres diver­ses. N’hi ha de grans, com les bara­nes i els bancs del cor, els bancs del pla de tem­ple... L’última, una escul­tura de ferro, un boix grèvol, a la façana del Nai­xe­ment. A part, hi ha les peti­tes actu­a­ci­ons, que pas­sen més des­a­per­ce­bu­des als ulls del visi­tant. El 2016, el van con­vo­car a una reunió a la Sagrada Família: “Em van dir: «Ens agrada com tre­ba­lles.» I em van pro­po­sar per coor­di­nar els tre­balls de forja al tem­ple. Va ser una ale­gria molt gran!” Queda molt per fer, a la Sagrada Família, però s’hi tre­ba­lla de valent, amb ter­mi­nis d’entrega dels tre­balls molt exi­gents.

Sigui el que sigui que porti el futur, no s’hi enca­parra, és dels que pensa que quan es tanca una porta s’obre una fines­tra. Ara toca dis­fru­tar el pre­sent. “Tinc la sen­sació que des de fa uns anys estic reco­llint el que he sem­brat durant tres dècades. He picat molta pedra... Ara estic en un moment dolç, en què em sur­ten pro­jec­tes molt interes­sants, pro­pos­tes d’expo­si­ci­ons, la pos­si­bi­li­tat de repre­sen­tar el meu país a l’estran­ger... Estic tre­ba­llant al millor edi­fici on podria tre­ba­llar, la Sagrada Família. Dis­fruto molt. Molt! Fins i tot he de vigi­lar, perquè neces­sito temps per als meus fills, la meva pare­lla... Estic molt con­tent: tinc la sort de gua­nyar-me la vida amb el que m’agrada.” N’ha de saber, i molt, dels fer­ros de Gaudí. Ho ha de saber tot. “Hi ha mol­tes coses que Gaudí va dei­xar dibui­xa­des, i mol­tes d’altres que no, i davant d’això, l’equip de pro­jec­tes es plan­teja què va fer en altres llocs, a la casa Batlló, a la Pedrera, a la cate­dral de Palma...” Després d’inves­ti­gar, hi ha idees que es poden apli­car a la Sagrada Família, però sem­pre tenint en compte les neces­si­tats d’un tem­ple del segle XXI. Poc es podia ima­gi­nar Gaudí quina reper­cussió tin­dria, aquesta obra.

“Sem­pre ens pre­gun­tem: «Què faria Gaudí?»” No només hi poso el cap, hi poso l’ànima, perquè, des de sem­pre, vull fer la feina tan bé com sé, i si no ho faig millor és perquè no en sé més.” I con­ti­nua: “Durant la bom­bo­lla immo­biliària hi havia com­panys que es gua­nya­ven la vida millor, però jo sem­pre vaig apos­tar per la peça única, artística, feta a mida. Aquesta manera de tre­ba­llar m’ha por­tat fins aquí. Mol­tes vega­des penso que si Gaudí aixequés el cap i veiés les obres que hem fet fins ara esta­ria con­tent.”

Pesa, això de con­ti­nuar un pro­jecte de Gaudí? “Estem tre­ba­llant en un edi­fici que és la gran obra de Gaudí. És –i serà, quan l’aca­bem– el tem­ple de Gaudí. Sim­ple­ment hem col·labo­rat a fer-lo.” Sovint, quan camina els cen­te­nars de metres entre on aparca el cotxe i la Sagrada Família, aixeca el cap i mira enlaire, con­tem­plant l’edi­fici: “Jo també estic fent això! Em sento molt afor­tu­nat.” La Sagrada Família és l’expressió d’un per­so­natge, Gaudí, i d’un moment dau­rat de l’ofici de for­ja­dor. “El moder­nisme i Gaudí repre­sen­ten el moment en què es tro­ben la bur­ge­sia, que té diners i cul­tura, i uns arte­sans que tre­ba­llen molt i molt bé. És un moment irre­pe­ti­ble, de màxim esplen­dor de la forja, que difícil­ment se superarà. És el moment en què es fan aques­tes grans obres que ara visi­ten milers i milers de turis­tes. Mili­ons!”

Tre­ba­lla per a la Sagrada Família, i fa altres tre­balls, també. La seva obra és diversa. Des del petit for­mat, en escul­tura o en dis­seny –llums, bara­nes, rètols, mobi­li­ari...–, fins a grans obres per a l’espai públic. Un exem­ple de gran obra és una sabata de taló de més de 5 m d’alçada que fa deu anys va que­dar ins­tal·lada a la plaça del poble de Granátula de Cala­trava. Va ser un dels qua­tre selec­ci­o­nats –entre més de vui­tanta, d’arreu del món–, per for­mar part de la Ruta Cine­ma­togràfica Almodóvar. És un exem­ple que l’art no deixa indi­fe­rent, i menys encara a l’espai públic. “La sabata de la ruta d’Almodóvar va ser molt polèmica. Es va posar a la plaça del poble, un poble on només hi havia una escul­tura, del gene­ral Espar­tero! Tinc clar, però, que ara, deu anys després, la majo­ria de vila­tans no vol­drien que la tra­gues­sin, perquè forma part de la iden­ti­tat del poble.” Quan el van esco­llir, la reacció va ser de feli­ci­tat: “Quina sort! És com una empenta. Els pre­mis, el ressò, et donen vida, són com un esperó, però estàs en una cursa, no pots parar.”

Tre­ba­llar de valent i també estar pre­sent. “Avui dia, si no vas dient: «Eh, que soc aquí!», des­a­pa­rei­xes. S’oblida amb tanta faci­li­tat...” Per sort, la comu­ni­cació no és pro­blema. “Puc viure a Alpens, al Pre­pi­ri­neu, i les xar­xes em per­me­ten pen­jar cada dia una foto a Ins­ta­gram, si vull, i que em con­tes­tin des del Japó, Austràlia o des d’aquí al cos­tat. I de la mateixa manera, veig què estan fent a l’altra banda del món.”

Se sent fort per embran­car-se en pro­jec­tes. “Estic en un etapa de ple­ni­tud, i no hi ha res que em faci por; em sento valent. Sento res­pecte, sí, però no por. És bonic, però em passa després de trenta anys de feina... Alhora, sé que mai en sabré prou, perquè mai aca­baré d’apren­dre.”

SAGRADA FAMÍLIA

“Em van dir: «Ens agrada com tre­ba­lles.» I em van pro­po­sar coor­di­nar els tre­balls de forja. Va ser una ale­gria molt gran!”

PRE­SENT

“Estic tre­ba­llant al millor edi­fici on podria tre­ba­llar, la Sagrada Família. Dis­fruto molt. Molt!”

FILO­SO­FIA

“Hi poso l’ànima, perquè, des de sem­pre, vull fer la feina tan bé com sé, i si no ho faig millor és perquè no en sé més”

SEN­TIR

“Les obres, sobre­tot en escul­tura, s’han de poder tocar. T’han de trans­me­tre sen­sa­ci­ons”

EN DETALL

Mercè Miralles

Gaudí és un dels seus referents.

Penso que hi ha un element que m’apropa a Gaudí... La natura. La natura és una font d’inspiració. El lloc on visc fa que creï d’una determinada manera. Si estigués en un desert o en una ciutat plena de brogit, les meves obres canviarien. El cas és que estic al mig de la natura, l’espai on vaig a passejar, on em venen un munt d’idees que plasmo a les obres.

He observat que algunes de les seves peces estan envernissades.

Generalment les acabo encerades o envernissades. Per què? Perquè m’agrada que la feina que he fet, que els colors que m’ha deixat el foc, la textura dels cops de martell, tot això, es vegi. No ho puc pintar; per mi, pintar segons quines peces, és una aberració, perquè s’amaga molta informació sobre com estan fetes.

Parla sovint de la interacció amb l’obra.

Les obres, sobretot en escultura, s’han de poder tocar. T’han de transmetre sensacions: la textura, més rugosa o més fina, fred, calor... Quan vaig a un museu i no em deixen tocar una peça, si és de vidre ho puc entendre, però si és de Chillida, que pesa tones, perdré les ungles gratant i no li faré ni una rascada.

Delerós que l’espectador s’involucri amb allò que fa?

A l’Escola d’Art de Vic, el treball final va ser al voltant de Miquel Martí i Pol. Vaig tenir la sort de conèixer-lo –i poder fer-li una escultura–. Com que vaig fer servir els seus poemes, li deia: “Miquel, aquests poemes me’ls he fet com meus!” I ell responia: “Quan publico un llibre deixa de ser meu i passa a ser de tothom.” I és una mica el que passa amb les meves obres. Un cop es col·loquen són de tots aquells que hi interactuen.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.