TEMPS DE PREMIS
En els mesos de gener i febrer es concentren les nominacions i celebracions dels principals guardons de cinema. Els Gaudí, el diumenge 27 de gener, posaran el cinema català de gala i els Oscar tancaran el cicle el 24 de febrer amb el seu veredicte
Hem entrat al 2019 amb la mirada posada en la cartellera del 2018. Quines són les produccions més valorades pels crítics? Quines són les preferides per la indústria? Quines són les produccions independents que han aconseguit treure els nas entre l’allau de films de les sales comercials? Els premis, ben diversos, són una orientació per a molts aficionats. I com cada inici d’any, durant el mes de gener donem el tret de sortida a la temporada de guardons. No és gens fàcil navegar en el mar de premis que s’arriben a atorgar, en el dels que els concedeixen ni en el dels encarregats de decidir quines pel·lícules mereixen guanyar-los. Per tant, intentarem posar una mica d’ordre al calendari i a tots aquells candidats que opten a algun dels guardons.
Des del desembre, coneixem els títols nominats als premis principals del cinema, però el tret de sortida de les gales, les catifes vermelles, els números musicals dalt de l’escenari i, evidentment, els guanyadors no ha arribat fins a principis d’aquest any. Per ordre d’aparició, en primer lloc hi ha els Globus d’Or, que es van concedir el 6 de gener, a continuació els Premis Feroz (19 de gener), els Premis Gaudí (27 de gener), els Goya (2 de febrer), els BAFTA (10 de febrer), els Razzies (23 de febrer) i, per tancar la temporada, els Oscar (24 de febrer).
Evidentment, aquests no són els únics guardons de cinema que s’atorguen en aquestes dates. De fet, els premis s’han anat fent populars, ja que suposen un aparador per als films i una manera d’adquirir no només publicitat, sinó també reconeixement i, per què no dir-ho, finançament de cara a futurs projectes. Ara bé, no han estat mai exempts de polèmica, perquè les gales s’allarguen fins a altes hores de la matinada, fins i tot les televisades, perquè el glamur sovint s’imposa a la cultura i perquè els films que es nominen i es premien poques vegades aconsegueix posar d’acord el públic i la crítica, fins al punt que ens podem arribar a plantejar si el reconeixement és genuí o hi ha altres interessos al darrere.
Premis Gaudí, la gran festa del cinema català
Els premis de Catalunya, concedits per l’Acadèmia del Cinema Català, que reconeix les millors produccions cinematogràfiques catalanes, es van començar a celebrar l’any 2009, amb la intenció de poder donar més visibilitat i reconeixement a les produccions pròpies del país. A més, es va crear un format de gala que emula les grans gales de premis ja instaurades, com la dels Oscars, amb catifa vermella i números musicals inclosos.
La cita d’enguany parteix d’unes nominacions que es van fer públiques l’11 de desembre i que destaquen per la gran varietat de temàtiques, estils i gèneres que demostren una vegada més que a Catalunya també es pot fer i gaudir de bon cinema. Tot i que no es fa gens fàcil poder dir quines són les favorites d’enguany, sí que veiem que la gran majoria de repeticions en les travesses assenyalen les nominades en la categoria de millor pel·lícula en llengua no catalana com El fotógrafo de Mathausen, de Mar Targarona, i Entre dos aguas, d’Isaki Lacuesta. Entre les que acumulen més nominacions hi ha Viaje al cuarto de una madre, de Celia Rico, i Les distàncies, d’Elena Trapé.
Premis tècnics
A més, els premis Gaudí premien no només les parts més visibles dels films, com directors, actors, actrius i guió, sinó que també han sabut deixar un espai per a premis més tècnics, com maquillatge, perruqueria, efectes especials i música i so, entre d’altres. I també cal tenir en compte altres categories com curtmetratges i animació, tot i que en aquesta última, enguany només hi ha dues nominades: Black is Beltza de Fermin Muguruza i Memòries d’un home en pijama, de Carlos Fernández de Vigo.
A més, la junta directiva de l’Acadèmia ha acordat distingir amb el premi Gaudí d’Honor Miquel Porter 2019 l’actor català Joan Pera, que rebrà el guardó durant la cerimònia de lliurament d’aquesta onzena edició dels Premis Gaudí. Pera ha forjat una trajectòria de més de cinquanta anys d’ofici d’actor compaginant televisió, cinema, teatre i doblatge. La seva veu és coneguda per donar vida en català, entre d’altres, a l’actor i director Woody Allen, i ja el vam poder veure l’any passat en diversos premis, ja que també va donar veu al curtmetratge premiat amb un Goya Woody & Woody.
La gala d’enguany se celebrarà el 27 de gener i es podrà veure en directe per TV3. El responsable de conduir l’acte serà el Mag Lari, en una posada en escena d’allò més gaudiniana. L’acte, dirigit per tercer any consecutiu per Lluís Danés, se celebrarà al Palau de Congressos de Barcelona.
Les principals nominades dels Gaudí 2019 Els Oscar, referència del cinema global
1. Millor pel·lícula
w ‘Formentera Lady’, de Pau Durà
w ’Jean-François i el sentit de la vida’, de Sergi Portabella
w ‘Les distàncies’, d’Elena Trapé
w ‘Yo la busco’, de Sara Gutiérrez Galve
2. Millor pel·lícula en llengua no catalana
w ‘El fotógrafo de Mauthausen’, de Mar Targarona
w ‘Entre dos aguas’, d’Isaki Lacuesta
w ‘Petra’, de Jaime Rosales
w ‘Viaje al cuarto de una madre’, de Celia Rico
3. Millor direcció
w Celia Rico, per ‘Viaje al cuarto de una madre’
w Elena Trapé, per ‘Les distàncies’
w Isaki Lacuesta, per ‘Entre dos aguas’
w Jaime Rosales, per ‘Petra’
4. Millor guió
w Celia Rico, per ‘Viaje al cuarto de una madre’
w Clara Roquet, Jaime Rosales i Michel Gaztambide, per ‘Petra’
w Elena Trapé, Josan Hatero i Miguel Ibáñez Monroy, per ‘Les distàncies’
w Fran Araújo, Isa Campo i Isaki Lacuesta, per ‘Entre dos aguas’
5. Millor protagonista femenina
w Alexandra Jiménez, per ‘Les distàncies’
w Bárbara Lennie, per ‘Petra’
w Carme Elías, per ‘Quién te cantará’
w Lola Dueñas, per ‘Viaje al cuarto de una madre’
6. Millor protagonista masculí
w Àlex Brendemühl, per ‘Petra’
w Israel Gómez Romero, per ‘Entre dos aguas’
w Mario Casas, per ‘El fotógrafo de Mauthausen’
w Sergi López, per ‘La vida lliure’
Aquesta setmana hem sabut tant les nominacions dels Oscars. Com a millor cinema parteixen com a favorites Roma d’Alfonso Cuarón i The Favourite de Yorgos Lanthimos amb 10 nominacions cada una. Les segueixen de ben a prop Vice d’Adam McKay i Star is Born de Bradley Cooper. Tanquen el podi a millor pel·lícula Blackkklansman d’Spike Lee, Bohemian Rhapsody de Bryan Singer, i Green Book de Peter Farrelly. La gran sorpresa ha estat les 8 nominacions de Black Panther de Ryan Coogler, fet que l’ha convertida en la primera pel·lícula de superherois a entrar a la cursa.
En sortirem de dubtes el 24 de febrer en una gala per a noctàmbuls. Hollywood sempre ha brillat pel glamur i l’espectacularitat que desprèn i això ho ha sabut traslladar a uns premis de cinema que travessen oceans, encara que ens ho haguem de mirar a hores intempestives de la nit.
Els premis de l’Acadèmia Americana no són els únics importants als Estats Units. Els Globus d’Or (Golden Globe Awrads), convocats per l’Associació de la Premsa Estrangera de Hollywood, se’ls considera sovint un preàmbul dels Oscar i acostumen a reconèixer cinema i sèries de diversos formats. A més, diferencien entre films i sèries dramàtics i comèdies o musicals. Aquests premis es van celebrar per primera vegada el 1944 per actuar paral·lelament als Oscars, però les comparacions sempre han estat inevitables. Els Globus d’Or són sempre la primera cita anual, ja que se solen celebrar la primera setmana de l’any, enguany van ser el 6 de gener i van repartir el protagonisme entre Bohemian Rhapsody, Roma i Green Book, totes molt presents també a les nominacions dels Oscars.
Enguany serà l’últim de la gala dels Oscar tal com la coneixem. S’han anunciat canvis que s’aplicaran a partir del 2020. Preveuen una nova categoria que premiarà la popularitat dels films, els anomenats blockbusters; que la gala s’escurci i passi de durar unes cinc hores a durar-ne tres i, finalment, un canvi de calendari: La cita solia ser a finals de febrer o a principis de març, i a partir de l’any que ve serà el segon cap de setmana de febrer. L’altra cara dels Oscar són els premis Razzies: premien les pitjors produccions. Els Razzie, creats el 1980, prenen el nom de la paraula razzie prové de la paraula raspberry (‘gerd’). L’expressió “blowing a raspberry”, literalment ‘bufar un gerd’, es fa servir en anglès americà per descriure un soroll desagradable produït amb la boca amb la intenció d’expressar negativa o desacord. Aquest any, la gran favorit és ‘Holmes & Watson’, l’adaptació còmica del detectiu anglès amb Will Ferrell y John C. Reilly com a protagonistes.
Europa s’emmiralla en Hollywood
Tot i que Catalunya té els seus propis premis, en l’àmbit estatal també hi ha dues cites marcades en el calendari. Una és la dels Premis Feroz, que solen ser a mitjans de gener, i l’altra són els Goya, que s’acostumen a celebrar a principis de febrer. Igual que en el cas nord-americà, l’Estat espanyol disposa de dos certàmens, el primer convocat per la premsa i el segon, per l’acadèmia.
Els Feroz són els premis més joves. Es van crear el 2013 per l’Associació d’Informadors Cinematogràfics d’Espanya per tal de fer-los servir com a preàmbul dels Goya. Això ha fet que se’ls consideri els homòlegs dels Globus d’Or a l’Estat espanyol, ja que també els convoquen des del gremi de periodistes. De la mateixa manera que els Globus d’Or, els Feroz també premien tant cinema com televisió, però per contra, i igual que el certamen americà, no inclouen premis més tècnics.
Si els Feroz són els Globus d’Or espanyols, els Goya són els Oscars espanyols. Són els premis que convoca anualment l’Acadèmia de les Arts i les ciències Cinematogràfiques d’Espanya. Es van iniciar el 1987 i premien pel·lícules, però no sèries. No obstant això, tenen en compte categories més tècniques com ara muntatge, perruqueria i fotografia.
Enguany, les pel·lícules que parteixen com a favorites són Campeones, de Javier Fesser, la qual ja va estar present en la cursa pels Oscars, malgrat que no va aconseguir passar el tall, i El reino, de Rodrigo Sorogoyen. No hem d’oblidar el cinema català, perquè enguany també hi serà present, ja que Entre dos aguas, d’Isaki Lacuesta, està nominada a millor pel·lícula i millor direcció, i en l’apartat interpretatiu, trobem Anna Castilla, nominada per Viaje al cuarto de una madre i Eduard Fernández, nominat per Todos lo saben.
Andreu Buenafuente i Sílvia Abril seran els encarregats de conduir la gala de la 33a edició dels Goya, que se celebrarà el dissabte 2 de febrer a Sevilla. Els dos còmics han promès amb un espot reivindicatiu portar la gala als límits de l’humor, ja que asseguren que és on se senten més còmodes. En l’anunci dels premis, gravat en blanc i negre, podem veure la parella vestida de John Lennon i Yoko Ono, un to molt clar de paròdia per anunciar el que ha de venir.
Els britànics
Finalment, en l’àmbit europeu també cal esmentar els BAFTA, acrònim de British Academy of Film and Television Arts. Així doncs, i tal com el seu nom indica, és l’Acadèmia Britànica la que els atorga. Com que molts dels acadèmics britànics coincideixen amb els nord-americans, també acostumen a coincidir els nominats i, conseqüentment, els guanyadors. Les categories que es premien també són idèntiques, llevat d’una categoria especial que premia un film exclusivament britànic. Es van començar a entregar el 1947 i tot i que sempre se celebraven al maig, l’any 2002 es va decidir traslladar-los a principis d’any per poder estar més propers als Oscars i perquè també poguessin servir de preàmbul.