Lletres

Snyder: beatnik, el nou thoreau de la naturalesa lliure

‘El gran magma’ és una destil·lació dels seus assajos sobre art, cultura, religió i història natural a partir l’amor per Àsia

Només per haver estat el protagonista d’algunes de les novel·les més aclamades de Jack Kerouac, Gary Snyder (San Francisco, 1930) ja hauria passat a la història literària i també del pop. Snyder ha estat, però, més que un beatnik i és segurament el màxim representant de la literatura medioambiental. Dintre de les antologies de poesia contemporània, havia estat associat a la San Francisco Renaissance o als poetes confessionals, juntament amb les inclassificables suïcides Anne Sexton i Sylvia Plath. A part de la poesia i d’aspectes mítics de la seva biografia, l’obra de Snyder s’obre en perspectiva sobre les noves lectures de la natura descrita per personalitats lliures, o “anarquistes”, com el qualificava Kerouac. Snyder ha estat en diferents ocasions entre nosaltres. Després de la lectura que va fer el 1992 a les sales de l’Institut d’Estudis Nord-americans, el 2013 va tornar per presentar l’extraordinari Les muntanyes són la teva ment, on l’ecologisme, el budisme i les cultures índies ens oferien una comunió amb la natura digna d’un panteisme que cal reivindicar. La col·lecció On the road de l’editorial Varasek està divulgant l’obra lliure de Snyder. El gran magma és un pas més després de l’imprescindible La práctica de lo salvaje, Viaje por la Índia i les antologies poètiques. El gran magma és una destil·lació dels seus assajos sobre art, cultura, religió i història natural a partir dels seus coneixements d’una Àsia que ha viscut des del 1969 quan es va allistar en defensa de Sapporo, que va ser seu de les Olimpíades d’hivern. Les visites posteriors al Japó van ser el caldo de cultiu, que es complementaria amb les visites a la Xina i la passió que ja duia com a defensor a ultrança de la natura. Els articles són admirables, i la natura descrita per un poeta de mirada oberta, irrepetible.

El gran magma
Gary Snyder Ed.: Varasek Pàgines: 138 Preu: 20 euros

Joe Lovano s’endinsa pels límits de l’intangible

Iniciant el disc amb un gong oriental, el gran saxofonista Joe Lovano signa un nou treball magistral, Trio Tapestry, al costat de la pianista Marilyn Crispell i del bateria Carmen Castaldi. Peça per peça representa un recorregut pel talent d’una llegenda viva del jazz, company de figures com Paul Motian, Steve Kuhn i John Abercrombie. A la carpeta, Lovano explica que “toquem plegats com una orquestra, creant un tapís increïble. Aporto el material base, però, al final, hi ha una contribució igualitària, creant música dins la música i harmonitzant-la de manera especial ”. Només he tingut la sensació de poesia interna en els discos de David Mengual. Lovano arriba al misticisme i Crispell ens aboca a la metafísica de la contemporània en una fusió quasi clàssica. Si el saxo no marqués territori, el disc seria al punt inconcret de les coses no definibles, l’intangible.

Trio Tapestry
Autor: Joe Lovano Discogràfica: ECM Preu: 15 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor