Articles

Responsabilitats i possibilitats de la literatura

Morrison afirma que està decidida a deixar ben retratat el racisme barat, a aniquilar i desacreditar els fetitxes del color

En una intervenció al diari The Guardian, Toni Morrison va explicar que “L’origen dels altres no és un llibre sobre diferències racials, només hi ha una raça humana, sinó sobre les possibilitats i les responsabilitats de la literatura.” Acostumats a llegir la literatura, sobretot l’americana, des d’aspectes racials, socials o de gènere, afrontar cada fragment d’un llibre és només un exercici estètic. De res serveix que l’autor sigui blanc, negre, groc o violeta. I aquesta ha estat la clau de la Premi Nobel del 1993: la qualitat de les seves novel·les, més enllà del tema o de les implicacions polítiques que puguin tenir, que les tenen. Al nou llibre, que ens arriba amb una solvent traducció de Ferran Ràfols, Morrison ens arriba a parlar del fetitxe del color per introduir-nos l’exemple de Faulkner en algunes de les seves novel·les sudistes, quan se’ns diu que amb una gota de sang negra n’hi ha prou per ser negre. Ella, que en algun moment va optar per l’esborrament racial, en un dels articles més interessants que componen el llibre afirma que està decidida a deixar ben retratat el racisme barat, a aniquilar i desacreditar els fetitxes rutinaris del color, fàcils i prefabricats, que no són més que romanents de l’esclavitud. En un altre recorda la seva experiència com a editora sènior a Random House i constata que, a part de l’autobiografia de Muhammad Alí, les vendes d’escriptors negres sempre van ser magres. El repte era copsar l’atenció dels dos públics de les comunitats. L’exemple va ser el relat d’una esclava de la primera meitat del segle XIX, que no va ser condemnada precisament per la seva classe social. La relació amb aspectes documentals i de la seva mateixa obra són alguns dels encerts del llibre, a part de l’eloqüència i el talent que sura en les exposicions narratives.

L’origen dels altres
Autor: Toni Morrison Editorial: Ara Llibres Pàgines: 120 Preu: 14,90 euros

material inèdit d’una llegenda que va ser una estrella efímera

Gràcies al bon ofici de Resonance Records es recupera material inèdit de la llegenda Eric Dolphy (1928-1964), gravat uns mesos abans de la seva mort, que va truncar una carrera que el va portar a col·laborar amb tres monstres com Charles Mingus, Ornette Coleman i John Coltrane, a part de tots els astres de la generació de Hancock i companyia. En tres compactes, el material prové d’una maleta que va tornar a casa per esdevenir un document únic. Conté les obres mestres Conversations i Iron Man, gravades a Nova York el juliol del 1963. Originalment produït per Alan Douglas, conegut per l’associació amb Hendrix, Ellington, Mingus i Max Roach, les cintes es van guardar amb els objectes personals de Dolphy abans que el flautista i saxofonista trobés un final fatídic en el seu viatge a Europa. Són un llegat en tota regla, i també una descoberta.

Musical Prophet
Autor: Eric Dolphy Discogràfica: Resonance R. Preu: 26 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor