Lletres

Quan Provocació i imaginació anaven de bracet

Moltes ments han vist el dadà com una actitud, una manera de fer davant del conser- vadorisme, tan present, d’altra banda, en el terreny cultural

Hi ha moments culminants en la història de la cultura que es van engrandint amb el temps. Per als historicistes segurament el dadà va ser un tràmit davant del que serien les avantguardes de l’art, en especial del surrealisme. Els crítics pop han volgut una línia de tradició entre la provocació del dadà dels inicis del segle XX i la del punk, per exemple. En qualsevol cas, el fenomen ha obert –i encara obre– moltes ments perquè s’ha instal·lat com una actitud, una manera de fer davant del conservadorisme, tan present, d’altra banda, en el terreny cultural. Els amants del dadaisme quotidià estem d’enhorabona davant la presentació de dos llibres singulars. D’una banda, el poeta català Pere Sousa –sempre inquiet i amb publicacions laterals– presenta Historia ilustrada de DADA, que recull les imatges d’alguns dels protagonistes de l’aventura en forma de fotos i muntatges de l’alemany John Höxter (1884-1938), en una edició comentada pel mateix poeta, que alguns dels seguidors havíem anat seguint per les xarxes socials o en tastos fulgurants. Sousa dota el moviment de vida perquè li parla de tu a tu i no des d’una òptica exclusivament acadèmica. El llibre és el complement ideal a l’estudi de Jed Rasula a Anagrama, editorial implicada en la divulgació del surrealisme des dels seus primers anys. El nord-americà Rasula ens mostra el moviment a través de les seves figures i també capitals artístiques –Zuric, París, Nova York, Colònia, Amsterdam, Hannover i Berlín–, mentre que Sousa també invoca el pas del moviment per Barcelona a través del boxejador Cravan i les múltiples personalitat de Picabia. Tots dos en destaquen les accions desinhibides i el joc com a forma suprema. Tots els herois surten reflectits, des de Breton i Vaché (a la foto), fins a Schwitters, Ball, Arp, Tzara, Richter, Duchamp, Ray, Hausmann, Huelsenbeck, Grosz, i tota la camarilla que van salvar Europa del desastre total del seu temps.

Historia...
Autor: Pere Sousa Editorial: LUPI Pàgines: 236 Preu: 15 euros
Dadá
Autor: Jed Rasula Editorial: Anagrama Pàgines: 458 Preu: 22,90 euros

experiment d’un músic amb tretze grammys

Guitarrista de la banda de Bob Dylan durant la mítica gira Rolling Thunder Revue a mitjans dels anys setanta, director musical d’algunes pel·lícules dels germans Coen i productor d’algunes de les llegendes de la música pop, des de Tony Bennett i Roy Orbison fins a Elton John i Leon Russell, Elvis Costello i The Wallflowers, entre centenars de discos, el nord-americà T-Bone Burnett té infinitat de cançons interpretades per estrelles, però també una obra avantguardista, en la qual s’inclou el seu últim treball, The invisible light: acoustic space, primera part d’una trilogia que serà el llegat amb què el guanyador de tretze premis Grammy farà un resum de com veu l’art i també la vida. Un llarg poema de cinc mil versos servirà per explicar com veu l’evolució de la música electrònica en uns territoris quasi místics marcats pels espais gairebé tàntrics. El vent pot ser el suplement del mantra d’instruments dels sons fracturats.

The invisible light
Autor: T-Bone Burnett Discogràfica: Verve Preu: 23 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor