Lletres

Universos, sensacions i paisatges

“Som jo i la meva obra qui ens hem perdut pel laberint del desconcert, sense brúixola adient, observant el paisatge de sempre, l’horitzó sense fites, sorprès de ser viu, la vida és una simple divagació d’un actor a l’escenari, sense públic”

El nou lli­bre de relats del mallorquí Joan Perelló (Cam­pos, 1953), La gine­bra trista del Cafè Bal­zac, és un arte­facte inter­medi entre el relat i el die­tari, amb les dosis de poe­sia cor­rec­tes fins a con­ver­tir les peces breus en una mena de per­fu­mat en què l’alco­hol sem­pre col·loca. Així, un recorda les matei­xes sen­sa­ci­ons que tenia l’autor quan va fumar per pri­mer cop tabac ros, l’efecte de les cases o del pai­satge enmig d’una digestió bar­roca o un nou hivern àrid quan un suma un any més. El lli­bre és un com­pendi de detalls en què l’estil de l’escrip­tor sura lliure més enllà de la reflexió anco­rada a la rea­li­tat quo­ti­di­ana i posa en valor mol­tes de les coses que ens pas­sen pel davant. Un dels encerts de la ja vasta obra de l’escrip­tor mallorquí és la pro­xi­mi­tat que acon­se­gueix amb el lec­tor, una cor­res­pondència recíproca que pot arri­bar a la picada d’ullet, a la mirada en silenci, a la inti­mi­tat d’una lec­tura solitària en un dels racons favo­rits de cadascú, un paral·lelisme entre les geo­gra­fies amb què Perelló sem­pre l’encerta.

Al llarg de gai­rebé mig segle de pro­ducció, el de Cam­pos ha sabut ges­tar un estil propi, amb un sen­tit de l’humor pecu­liar, que escapa del sar­casme impe­rant: “Tor­narà a creure en Déu, pensa, si li asse­gura una resur­recció tran­quil·la i tri­om­fant.” I és ben bé aquesta la con­cepció d’una lite­ra­tura que sovint recorda Pavese o el Paso­lini menys expe­ri­men­tal. Hi ha moments cul­mi­nants que no resis­tei­xen al subrat­llat: “Som jo i la meva obra els que ens hem per­dut pel labe­rint del des­con­cert, sense brúixola adi­ent, obser­vant el pai­satge de sem­pre, l’horitzó sense fites, sorprès de ser viu, la vida és una sim­ple diva­gació d’un actor a l’esce­nari, sense públic. La pàgina, un dubte...”

És una llàstima que el país no reco­ne­gui com es merei­xen autors de gran vàlua com aquest Perelló savi i estoic, que recrea la vida des d’unes parau­les que esde­ve­nen el pin­zell per traçar aqua­rel·les sobre natu­res mor­tes o pai­sat­ges mallor­quins apas­si­o­nants en la seva qui­e­tud.

La ginebra...
Autor: Joan Perelló Editorial: El Gall Pàgines: 100 Preu: 14 euros

De les recreacions de sinatra als grans temes del jazz i el folk

El guitarrista Bill Frisell (Baltimore, 1951) ha estat un dels grans actius d’ECM des del seu debut amb el segell alemany el 1979. Unit a estrelles com Paul Motian, Jan Garbarek i Kenny Wheeler, la seva manera de tocar característica manté el fraseig i respecta els silencis aconseguint un intimisme notable. Ho podem veure en el seu directe Epistrophy, acompanyat del contrabaixista Thomas Morgan, amb qui està fent una gira per tot el món. En àlbum de vinil doble o en compacte de nou peces, el disc és un passeig per clàssics del folk com l’inoblidable Red River Valley i recreacions de temes de Doc Pomus i Mort Shuman, Thelonious Monk, John Barry i l’esmentat Motian, entre d’altres, com l’In the wee small hours of the morning, de Sinatra. No sé si l’epistròfia que evoquen és una deformitat o tot plegat entra dins del territori càlid que les guitarres de Frisell assoleixen. Ideal per escoltar-lo en soledat.

Epistrophy
Autor: Bill Frisell i Thomas Morgan Discogràfica: ECM Preu: 18 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.