Lletres

Crítica

El mirall i la nimfa

Un dels lli­bres de poe­sia més inten­sos que s’ha publi­cat aquesta tem­po­rada és El nus i la flor, d’Enric Casas­ses. Ho és perquè, a diferència de gran part de l’obra edi­tada ante­ri­or­ment des que el poeta va ser res­ca­tat a començament dels noranta, conté tot l’uni­vers d’aquest artista total: poe­mes, pro­ses, refle­xi­ons, afo­ris­mes, visi­ons, dibui­xos i pin­tu­res. Des de la coberta del lli­bre tenim la sen­sació de tota­li­tat, de calaix de sas­tre, de l’anar­quia en què Casas­ses es veu ple­na­ment reflec­tit. Hi ha aquesta per­cepció sobre la rea­li­tat: un cafè a la plaça, una pas­se­jada juve­nil per l’Empordà, un embar­bus­sa­ment, la tipo­gra­fia o una carta de comiat a Agustín García Calvo.

Casas­ses ha tra­gi­nat la seva obra també de manera magis­tral. Pri­mer als lli­bres a Empúries, des de La cosa aque­lla, que ja havia pre­sen­tat Druïda. Després al fastuós Calç, que va obte­nir el premi Car­les Riba el 1996. Parada obli­gatòria va ser també Uh, i altres lli­bres d’una llarga llista, com ara Bes nagana, en què apun­tava referències auto­bi­ogràfiques i que vam dis­fru­tar tots els que hem seguit la seva obra. Ara, amb El nus i la flor, Casas­ses firma un lli­bre total, que va gua­nyar el premi de la Crítica. És, així mateix, un lli­bre d’història perquè ens parla d’una altra rea­li­tat, des dels vene­dors de les seves espar­de­nyes esti­ma­des fins a les cançons o poe­mes més ins­pi­rats gai­rebé forçant el rodolí o for­mes noves de rimar, que són les de sem­pre, les que li hem escol­tat tota la vida. Té molts moments cul­mi­nants, com els que dedica a L’Espill: “El llac és imatge, miratge? Vols dir que el mirall de Narcís no és la nimfa?” Davant de girs com el citat a la mito­lo­gia i la sen­sació de ser a prop de l’aire de torna, de la fuga­ci­tat de la mateixa poe­sia, el lli­bre ens inunda i té la reve­lació amb les músiques de Daniel Ariño al disc com­pacte que acom­pa­nya l’edició.

“La quasi veu”, la que no diu ni piu apa­reix quan ens diu que sem­pre l’ha escol­tada i pin­tar sí que pinta... O quan entra en la con­ju­gació dels verbs i ens clava el “pre­sent d’indi­ca­tiu” (“Com aga­faràs les coses? / Com vin­guin. / Com els hi plan­taràs cara? / Com pugui. / Com em miraràs, a mi? / Com vul­guis.”) per sal­tar a “l’infi­ni­tiu”: “Com més m’estrenys, més m’eixam­plo.” El nus i la flor és un excel·lent lli­bre per endur-te de viatge, perquè t’acom­pa­nyi, perquè et faci de veu en off. Casas­ses, de nou, està immens.

El nus i la flor
Autor: Enric Casasses
Editorial:
Poncianes
Preu:
24 euros

profunditat, calidesa i bellesa

El guitarrista danès Jakob Bro, acompanyat del baixista Thomas Morgan i el bateria Joey Baron, ens ofereix un nou capítol revelador de tota la densitat i lleugeresa del seu art, de control i espontaneïtat en els límits entre el jazz i la música contemporània. Després del magistral Streams, que The New York Times va definir com a “enlluernador”, les sis peces que componen Bay of Rainbows ens dirigeixen cap a aquesta badia, on la pau i la contemplació de la natura s’instal·len en les nostres sensacions. Gravat durant dues nits al Jazz Standard de Nova York, el disc conté un tast de l’univers creatiu de Bro. Amb només 40 anys, el guitarrista danès ha estat col·laborador de llegendes com Paul Motian i Tomasz Stanko.

La revista DownBeat la va encertar quan va sintetitzar el treball de Bro com a “pintures sonores de profunditat, calidesa i bellesa”. Una característica que queda ben palesa en els directes, on el grup entra en trànsit, i on cada peça evoluciona i sorprèn el mateix trio. El mateix Bro ens diu: “Arribar fins al fons és el que realment puc fer amb el meu instrument.” Aquí ho fan amb les sis peces, creant unes atmosferes que commouen i que ens traslladen fins als grans grups que han convertit el segell ECM en el que és.

Bay of Rainbows
Autor:
Jakob Bro
Discogràfica:
ECM
Preu:
18 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.