Arts visuals

Còmic p nk

Dels fanzins a les sales d’art: el còmic underground es converteix, per fi, en un fenomen valorat pel món cultural

El mes desem­bre es com­pli­ran qua­ranta anys de l’apa­rició d’El Víbora, una revista impul­sada per uns autors joves pro­vi­nents del fanzín con­tra­cul­tu­ral i del còmic under­ground i que es va con­ver­tir en un gran feno­men popu­lar: més de 40.000 exem­plars venuts en la seva millor època, una xifra que avui la situ­a­ria al cap­da­vant dels rànquings de revi­ses més venu­des. En paral·lel, va néixer Buti­farra!, d’humor satíric i amb un alt nivell de crítica social en les seves pàgines. Els autors pro­ve­nien del món con­tra­cul­tu­ral, havien begut d’altres fonts a Europa i els Estats Units i la fi de la dic­ta­dura va acon­se­guir fer bro­llar experiències de cre­a­ti­vi­tat i rup­tura cul­tu­ral que a Cata­lu­nya, amb una indústria del còmic prèvia potent i publi­ca­ci­ons de revis­tes satíriques durant la República, va tro­bar ter­reny per créixer i repro­duir-se. En altres llocs de l’Estat, aquell esclat va pren­dre forma sobre­tot en la música, amb la movida madrileña, ben con­nec­tada amb les ins­ti­tu­ci­ons de la Tran­sició, o el rock radi­cal basc, inse­rit en el con­flicte de violència política i repressió que es vivia a Euskadi. A Cata­lu­nya, però, aquest esclat va ser més fosc i dur, més punk. Es va moure en els mar­ges del sis­tema cul­tu­ral i polític i va asso­lir, a través dels còmics i els fan­zins, una via de sor­tida.

L’experiència d’El Víbora i de Buti­farra! els va fer sor­tir de la mar­gi­na­li­tat i va donar peu a suc­ces­si­ves experiències durant els anys vui­tanta, algu­nes en llen­gua cata­lana, com Cul de sac, cre­ada per l’equip de Buti­farra!, tot i que no va tenir con­tinuïtat. La revista El Jue­ves és fruit d’aque­lla etapa i ha per­du­rat fins avui.

Ara, els museus cata­lans hi han parat atenció. El MNAC acull fins al 29 de setem­bre una expo­sició sobre El Víbora, i el Museu d’Art Jaume Morera de Lleida està reu­nint el lle­gat d’alguns autors, que han pas­sat del fanzín con­tra­cul­tu­ral a les sales d’art.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor