Teatre

Alta fidelitat

El festival Temporada Alta ha posat en marxa aquesta temporada noves formes innovadores per atreure públic jove als espectacles i aconseguir una major fidelitat dels amants del teatre

El fes­ti­val d’arts escèniques Tem­po­rada Alta s’ha con­ver­tit després de vint edi­ci­ons en una de les tro­ba­des de referència del món del tea­tre a Cata­lu­nya. No només per la pro­gra­mació i per les com­pa­nyies que hi podem tro­bar, sinó perquè és un dels fes­ti­vals que més tre­ba­lla el tema públic: la seva fide­lit­zació i, sobre­tot, la incor­po­ració de nous espec­ta­dors. El fes­ti­val, que com tan­tes altres acti­vi­tats cul­tu­rals ha començat aquest mes la seva acti­vi­tat de manera acci­den­tada arran de la sentència del Tri­bu­nal Suprem con­tra els pre­sos polítics inde­pen­den­tis­tes (Tem­po­rada Alta es va afe­gir a la vaga del 18 d’octu­bre i a altres mobi­lit­za­ci­ons, cosa que va por­tar els seus res­pon­sa­bles a fer un gran esforç de repro­gra­mació dels espec­ta­cles a última hora), gau­deix cada any d’una gran accep­tació i fide­li­tat de públic: els espec­ta­cles acon­se­guei­xen un 95% d’afo­ra­ment de mit­jana cada tem­po­rada. És a dir, gai­rebé el ple, i sense invi­ta­ci­ons ni entra­des rega­la­des. Tan­ma­teix, després d’una enquesta en pro­fun­di­tat sobre el seu públic, ha des­co­bert una dada que en un prin­cipi va des­con­cer­tar els impul­sors: només el 30% del públic repe­teix d’una edició a l’altra, i el 70% és públic que no va assis­tir a cap repre­sen­tació de l’edició ante­rior. “Pri­mer vam pen­sar que era un error –ha expli­cat el direc­tor artístic del fes­ti­val, Sal­va­dor Sunyer–, però després vam des­co­brir que en rea­li­tat això passa en tots els grans cen­tres escènics, des del Liceu fins al Metro­po­li­tan: molta gent hi va perquè els fami­li­ars els han rega­lat una entrada, o per fer una cosa espe­cial un dia, men­tre que hi ha una gran mino­ria que sí que són molt fidels.” Aquesta dada els ha fet veure el següent: “No ens podem con­for­mar a omplir les sales, encara ens hem de posar més objec­tius”, explica Sunyer. Per exem­ple, que aquest 70% que s’acosta al tea­tre de manera esporàdica, hi torni amb més assiduïtat. “Ara sabem la gent que tenim, i això ens per­met tre­ba­llar millor el tema del públic, o dels ciu­ta­dans, com en pre­fe­rim dir, perquè no són cli­ents, sinó gent que vol par­ti­ci­par amb nosal­tres en el fes­ti­val.”

Aquest any, Tem­po­rada Alta estrena una nova estratègia de públic: Arte­ria, el nou club des­ti­nat als menors de 30 anys, per atreure joves al tea­tre i fide­lit­zar els que ja hi van. Ofer­tes, des­comp­tes del 20% en algu­nes fun­ci­ons, abo­na­ments espe­ci­als i una infor­mació addi­ci­o­nal sobre les obres des­ti­na­des a aquest públic. “Teníem La Colla, per a infants, i El Club, per a totes les edats, però ens que­dava pen­jada una estratègia des­ti­nada als més joves”, explica Mari­ona Gómez, res­pon­sa­ble de la política de públics del fes­ti­val. Acon­se­guir una alta fide­li­tat també entre la gent jove és un dels objec­tius del fes­ti­val: no només que par­ti­ci­pin del Tem­po­rada Alta, sinó que aca­bin con­so­li­dant per a tota la vida una afició per­ma­nent a les arts escèniques. “El que volem és arris­car: no pas ven­dre entra­des entre els joves i pro­po­sar-los amb pater­na­lisme un tea­tre de joves, sinó que des­co­brei­xin el tea­tre con­tem­po­rani, espec­ta­cles expe­ri­men­tals i altres pro­pos­tes que vagin més enllà de fun­ci­ons amb actors de Merlí, que també.” Després d’un mes de la seva posada en marxa, Artèria ja té uns 450 socis. “Ha fun­ci­o­nat molt bé”, valora Gómez.

La política de públics del Tem­po­rada Alta no es queda amb els clubs. Una estratègia impor­tant és fomen­tar la par­ti­ci­pació i crear lli­gam amb el públic. D’aquí ve una de les acci­ons més sin­gu­lars: el Tem­po­rada Alta a Domi­cili. És exac­ta­ment el que diu el seu nom: si un grup ho demana, res­pon­sa­bles del Tem­po­rada Alta els rea­lit­zen una sessió infor­ma­tiva a domi­cili en què s’explica la pro­gra­mació, s’escolta les seves pre­ferències i se’ls reco­mana què poden anar a veure. Amb un pro­grama que conté un cen­te­nar d’espec­ta­cles, és fàcil que s’escapi la infor­mació d’un espec­ta­cle que els podria agra­dar.

Una altra ini­ci­a­tiva inno­va­dora que tre­ba­lla el vin­cle amb el públic és Fer Diana: qui hi vul­gui par­ti­ci­par pot expli­car quins són els últims tres espec­ta­cles que ha vist i li han agra­dat, i a par­tir d’aquesta infor­mació, els tècnics del fes­ti­val els pro­po­sen espec­ta­cles que pre­vi­si­ble­ment els agra­da­ran.

DAVID MARÍN

dma­rin@​lrp.​cat

LA SOLIDARITAT ARRIBA AL TEATRE

La nova edició del Temporada Alta posa l’accent en els clàssics i en reivindica la contemporaneïtat per reflexionar sobre la condició humana. Entre els temes que es tractaran enguany, hi ha la denúncia del sistema que deixa el jovent sense futur, amb Iphigenia en Vallecas; Macbettu, que parla sobre el poder, i O agora que demora, un espectacle fet a partir de l’Odissea d’Homer que parla sobre la immigració. També es revisaran altres autors de referència com Rodoreda, Pinter, Bertrana i Lorca. Aquest últim de la mà de l’exdirector del Teatre Lliure Lluís Pasqual, que retornarà a l’escena catalana amb El Romancero gitano, protagonitzat per Núria Espert. Dels 96 espectacles programats, 56 són d’autoria catalana i 27, internacionals, procedents de setze països. En total, es posaran a la venda 53.734 entrades i es programaran 223 funcions.

El festival va aixecar el teló el 6 d’octubre, però es va veure interromput arran de la sentència del Tribunal Suprem contra els presos independentistes. El festival es va adherir a la vaga en solidaritat amb els presos i va reprogramar sessions d’aquella setmana en altres dates.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor