Teatre

Un ‘post-it’ a la felicitat

Dels milers de cites escrites per espectadors de ‘Les coses excepcionals’, un 25% corresponen a la parella i la família i un 23% es refereixen a petits plaers individuals o compartits

PLAERS
PLAERS
“Treure els peus per sota dels llençols quan et despertes al matí”
NATURA
NATURA
“Passejar pel bosc al vespre i creuar-se amb cuques de llum”

Una cri­a­tura sem­pre treu vida de tot, perquè està en el seu procés evo­lu­tiu. No pot enten­dre la mort i hi com­bat. Ober­ta­ment. Pensa i juga, es dis­treu, s’entesta a tro­bar solu­ci­ons sim­ples a rea­li­tats com­ple­xes. L’adult, si l’escolta, queda des­ar­mat la majo­ria de vega­des. De vega­des, tenir una visió amb menys pre­ju­di­cis retrata molt millor un pai­satge, una experiència. Aquest és el cas d’una obra abso­lu­ta­ment espe­rançadora: Les coses excep­ci­o­nals. Després d’un any llarg de fun­ci­ons, segueix al Club Capi­tol, fins al 16 de febrer (del 5 al 16 la inter­pre­tarà Leti­cia Dolera). El fill explica com inten­tava que la mare no se suïcidés enu­me­rant-li coses pre­ci­o­ses per les quals pagava la pena viure. Aquesta llista íntima s’amplia amb els post-its de la feli­ci­tat que escri­uen els espec­ta­dors, trans­por­tats per un qua­dre preciós, íntim, amb el qual s’empa­titza direc­ta­ment.

La pro­ducció, amb un Pau Roca que con­necta des de la sim­ple huma­ni­tat amb cada espec­ta­dor, con­vida a un joc final: que cadascú allar­gui aquesta llista de “coses excep­ci­o­nals” que donen raons per viure. Qui ho fa s’endú el lla­pis amb què ho ha escrit i deixa un petit detall íntim de si mateix en un plafó. Durant aquest any llarg de fun­ci­ons, la pro­duc­tora Sixto Paz ha reco­pi­lat un parell de lli­bre­tes Gol­den Extra (encara posa el preu de la lli­bre­ria a la tapa dura: 3,15 euros!) de 62 pla­nes cada una. Vam fer l’expe­ri­ment de selec­ci­o­nar les pri­me­res deu pàgines i van aparèixer 122 post-its. La recerca es va fer al novem­bre (quan gai­rebé començava la segona tem­po­rada al Capi­tol). A hores d’ara, ja es pot garan­tir que deuen haver superat els 2.000 apunts de vida íntima a les seves pàgines, engan­xa­des amb post-its. Els fulls que­den expo­sats als ulls dels altres espec­ta­dors. Tot­hom ho sap, Per això, des de La República, ens hem atre­vit a reco­llir aques­tes ces­si­ons voluntàries d’inti­mi­tat per fer-ne un mapa, un pai­satge emo­ci­o­nal sobre què con­si­de­ren excep­ci­o­nal els espec­ta­dors i sobre el seu uni­vers propi.

Amb l’evidència de fer “soci­o­lo­gia de porta de lavabo” (extra­po­lem les dates a par­tir de les dades con­sul­ta­des, que no superen el 8% del total) es poden extreure les con­clu­si­ons següents: d’una banda, és evi­dent que hi ha una pre­pon­derància a fer referència al tea­tre (perquè la ini­ci­a­tiva es pro­du­eix després d’una funció). Segu­ra­ment, si s’hagués fet després d’una pro­jecció de cinema tin­dria un per­cen­tatge simi­lar a aquest 16,5% dels post-its revi­sats. Es tro­ben cites com “anar al tea­tre i veure una bona obra com aquesta”; “veure Les coses excep­ci­o­nals” i cla­ri­vi­dents com­po­si­ci­ons sobre l’obra: “Tea­tre que et fa com­moure, riure i plo­rar”; “emo­ci­o­nar-se veient algú que explica una història”.

Efec­ti­va­ment, la peça des­perta les pul­si­ons més pro­fun­des i con­vida a pen­sar valors en posi­tiu. És el cas de l’empo­de­ra­ment (un altre 16,5% escriu referències a superar tràngols de la vida, com el suïcidi d’un fami­liar o el dolor del pare per aquesta absència). En aquest apar­tat coin­ci­dei­xen cites opti­mis­tes des­con­cer­tants com “les coses impre­vis­tes són per alguna raó”, “inter­can­viar un som­riure amb un des­co­ne­gut”, “cre­uar la mirada amb un des­co­ne­gut i que et torni el som­riure” (que con­trasta amb la cita rela­tiva a la pare­lla “quan amb una mirada ja t’entens i no calen les parau­les”). “Estar en silenci amb mi mateixa per des­co­brir-me i apren­dre a escol­tar-me cada dia una mica més” o bé “no mirar mai enrere”. També hi ha algun cant a valo­rar-se a un mateix: “Anar a dor­mir i sen­tir que no ho podries haver fet millor. Tu ets tu”; “equi­vo­car-te sem­pre que pots”; “inten­tar-ho mal­grat que sigui impos­si­ble”; “som­riure encara que no et vin­gui de gust”.

També hi ha un lloc per a la família en el sen­tit més ampli: “Posar una cançó de rock antiga als teus fills”, o bé: “Soc el teu pare, la teva mare i tu. Sou la meva llista”; “els petons que et fa la mare”; “fer riure la meva ger­mana”; “l’olor a pipi mac­hu­cado de l’Anna”, “quan a l’àvia li pica per can­tar bole­ros”, “ser mare i des­co­brir que és el millor que podries haver fet mai, sobre­tot, des­co­brir un nou amor”; “veure el teu fill dor­mint”. El 14,3% de les referències són a la família, al davant de l’11,5% que fan referència només a la pare­lla, més o menys esta­ble (“Fer un Tin­der match amb alguna per­sona que val­gui la pena”). Hi podria haver debat sobre el moment més cele­brat, amb diver­ses con­no­ta­ci­ons: “El pri­mer petó després d’una dis­cussió”; “el moment abans del pri­mer petó amb l’amor de la teva vida”; “el gust del pri­mer petó del dia”. Les mira­des dela­ten i per això hi ha qui apunta a la llista: “Mirar els ulls de qui esti­mes”, men­tre que una altra per­sona troba un moment con­cret: “Mirar-te abans d’apa­gar el llum.” I una altra sen­sació de ple­ni­tud íntima és “con­tem­plar el nord del bosc amb ella sense per­ce­bre el pas del temps”. La natura és un altre dels esta­dis que con­cen­tra bona part de les coses excep­ci­o­nals, perquè per­met una certa con­tem­plació. Sumen més del 10% dels reco­llits. En la nos­tra recerca, en selec­ci­o­nem alguns que, apa­rent­ment, es con­tra­di­uen: “Cami­nar des­calç per la mun­ta­nya” / “cami­nar des­calça per la platja”. “Pas­se­jar pel bosc al ves­pre i cre­uar-se amb cuques de llum.” A la costa, “nedar lluny de les roques” o bé “obrir els ulls al mar”. Pel que fa a bes­ti­o­les, “obser­var els estor­nells” o “un pit roig al boix de casa”. “Esti­mar el gos com si fos una per­sona”, “acon­se­guir el gos que volies i que fa tretze anys que dema­na­ves”, “quan els gats són super­feliços amb el sofà nou”. I, per aca­bar, dues mane­res de con­tem­plar el reco­mençar de la natura antagòniques: “Tro­bar al What­sApp una sor­tida de sol des de la serra de Coll­se­rola” o, en canvi: “L’agraïment quan veus que surt el sol.”

La inti­mi­tat es vin­cula als pla­ers. I per això, els 23% dels comen­ta­ris reco­llits van en aquesta línia. La vari­e­tat va per bar­ris, una altra vegada. Des de qui cele­bra una “Coca-Cola gelada”, “una beguda amb molt de gel” o “una cer­vesa gelada mirant al mar”, fins al que pre­fe­reix un “Caca­o­lat ben calent al matí”. I segu­ra­ment tot­hom coin­ci­di­ria amb aquesta cita: “Lle­gir el diari, al bar, amb molt de temps al davant.”

El llit és un esce­nari ideal per com­ple­tar la llista excep­ci­o­nal. Per exem­ple: “Treure els peus per sota dels llençols quan et des­per­tes al matí”; “fer el manta al llit”, “un orgasme de bon matí”, “sen­tir l’olor del sua­vit­zant en posar-te al llit, amb els llençols aca­bats de ren­tar”. Si “viat­jar” o “des­per­tar-se tard un dia de vacan­ces” són pla­ers que molta gent com­par­ti­ria, molt més específic és el de “tro­bar una Queli més tor­rada del nor­mal dins de la bossa” i, de sobte, des­co­brir la ins­pi­ració: “Escriure les parau­les que et venen sense pen­sar i des­co­brir que has fet un poema.”

Què pas­sa­ria si cons­truíssim un mapa amb les parau­les més repe­ti­des del cen­te­nar llarg de cites reco­lli­des? Després de fer una recerca d’una vin­tena de parau­les, hem detec­tat fins a vui­tanta-tres coin­cidències. Evi­dent­ment, el sen­tit de la paraula es trans­forma. Som­riure (6) i riure (7) són una de les con­di­ci­ons més favo­ra­bles per gau­dir de coses excep­ci­o­nals!

JORDI BOR­DES

jbor­des@​elpuntavui.​cat

Tot allò que es cou a l’ombra

La secció “Sala de màquines” que avui inaugurem anirà derivant molt més enllà. Què s’hi podrà trobar? D’una banda, volem parlar dels espais en què l’artista es distancia de la seva quotidianitat per crear sense distraccions. La natura, sovint, és una bona companya i no exclusivament per a espectacles (o creacions multidisciplinàries) contemplatives. Però és que també pretenem parlar dels moments íntims de les sales d’assaig o d’allò que es genera arran d’un espectacle i que no troba una sortida per fer-ho visible al públic.

Fa molt poc, a la secció “En gira”, parlàvem de la comunió teatral a Bona gent, de Quim Masferrer. Ell estava fart de saber històries que commovien i divertien parlant amb la gent abans i després de les seves actuacions i de no poder-les compartir. Per això ara ha creat una peça que procura filar-los tot preguntant directament. Té fusta, memòria i olfacte. Un altre exemple similar: la setmana passada es presentava a la Sala Beckett Celebraré mi muerte. Aquest teatre documental pretén reproduir una escena del judici al metge Marcos Hourmann, acusat d’haver practicat l’eutanàsia. En la vida real, va pactar amb el fiscal per evitar entrar a la presó i no ser inhabilitat com a metge. En el muntatge, convida unes persones a fer de jurat i a escriure, al final, el seu veredicte en un full en blanc. Al principi, es deixava la idea oberta. Sense saber què hi posaven. Des de fa unes funcions, han decidit llegir-los en veu alta, “perquè els altres espectadors ho demanaven”, admet Hourmann, i el 95% el declaren innocent. Però és que, a més, han sortit reveladores reflexions d’espectadors que no s’havien plantejat la mort. En aquest sentit, Les coses excepcionals també permet fer una projecció del que escriu la gent. També de cites friquis, com aquella que diu “escriure un post-it al revés”; “tirar-se un pet podrit sota dels llençols, posar el cap a dins i olorar-lo” o “trobar una moneda entre els coixins del sofà”. A “Sala de màquines” rescatarem material que els artistes deixen a l’ombra.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor