Crítica
calidoscopi besora
No sé si m’agrada o no m’agrada, però no puc deixar-lo. En algun moment vaig amagar La musa fingida, de Max Besora, dins d’un armariet on ho perdo tot, però el vaig retrobar mentre buscava una vella llanterna per saber si el hàmster que protagonitzava algun tros de la novel·la s’amagava sota el moble. La musa fingida és més musa que fingida i només té de fingiment l’aparença. Tota la resta és pura poesia mòbil, un electroxoc que actua per la trama de personatges com un calidoscopi, com els ulls del hàmster al qual descobreixo més enllà de la invenció de Besora, de la novel·la coral disfressada de pulp punk, però que té tants racons de poesia no fingida, de literatura que emana lliure de l’artefacte imperfecte i creador del llibre. Inútil buscar-li un argument al conjunt d’aventures abstractes i absurdes que ens proposa el seu autor: una venjança i maltractament consentits disparen les històries paral·leles, en què poden aparèixer frases fonamentals com ara: “Només tinc ganes de copular explosivament dia i nit uh-uh!”; “Hablar contigo es como hablar con una piedra, man. Relaja las carnitas...”, o la meva favorita: “I en canvi només somio que somio que estic perduda en un laberint / enterrada / sota el llit tinc / la marca dels esclaus / tatuada per tot l’ocàs del meu cos”. Així, dins l’àmbit manicomial d’una aventura al marge, Besora porta la seva nau sense brúixola ni control, gairebé de manera automàtica cap al caos, on tot sura com una vomitada sense mal de cap.
La musa fingida és un llibre extraordinari. Continua la línia que, sol o en companyia, l’autor havia explorat en volums anteriors. Ho diu tot i sembla com si no digués res. És inoportunament oportú. Besora és un dels grans poetes actuals, i aquest llibre n’és una prova fefaent mentre s’amaga del públic dins d’una història de veritats i una trama surrealista, per col·locar-li un adjectiu encara més imprecís. Té també tantes frases que podria ser una antologia d’epigrames o d’aforismes trap. S’acosta a la realitat i per aquest motiu resulta tan desconcertant. No busca el lector perquè ha de ser el lector qui s’ha de voler implicar en la recerca. L’editor l’ha encertat. Al costat de totes les novel·les que optaran aquest Sant Jordi per ser més xarones que ningú, La musa fingida és com una follia del millor moment d’Eugeni d’Ors, una venjança sense tractament pal·liatiu.
el ‘funk’ celestial hindú de gurtu
God is a drummer és el vintè àlbum com a líder del bateria hindú Trilok Gurtu, un revolucionari de la percussió, que ha marcat un abans i un després amb el seu instrument i en uns discos que són diferents, peces imprescindibles en les discoteques dels aficionats al jazz amb la ment oberta. Buscant la combinació de la música del seu país amb el jazz, el funk omnipresent i els sons negres africans i brasilers, Gurtu ha obert camins més enllà del tòpic de la fusió al llarg de dècades de concerts inoblidables i discos memorables. A God is a drummer ens sotmet a una sessió que m’ha recordat el període més experimental de Miles Davis.
La seva música alegre i inspirada ret homenatge a alguns mestres que l’han influenciat, com ara el teclista i fundador de Weather Report, Joe Zawinul, el percussionista brasiler Nana Vasconcelos, el bateria Tony Williams, i la seva mare, l’estrella de la música clàssica índia Shobha Gurtu. De fet, l’àlbum està dedicat al seu propi guru, Ranjit Maharaj. Són impressionants les cadències del trompetista Frederick Köster, el trombonista Christophe Schweizer i el teclista Sabri Tulug Tirpan, a part de la secció rítmica i els vocalistes Kalpana Patowary i Zara. El resultat és un dels discos de l’any, una hipnòtica celebració de la vida en aquests dies de virus, guerres i misèries.