ROSA MARIA GIL
Historiadora
“Sense les dones falta la meitat de la història”
Resseguir la història de les dones noucentistes de la Casa Masó ha permès a la historiadora Rosa Maria Gil descobrir que, tot i haver quedat oblidades, elles també van tenir un paper clau en la vida pública gironina
Experta en el moviment noucentista i especialment en la figura de l’arquitecte gironí Rafael Masó, Rosa Maria Gil ha centrat les seves últimes recerques en històries de dones. Recentment, ha publicat a Curbet Edicions Elles també hi eren, sobre les dones de la Casa Masó. En parlem precisament allà, a la Casa Masó, l’única de les cases del riu Onyar oberta al públic, seu de la Fundació Rafael Masó i on s’ha conservat el mobiliari i la decoració de l’època noucentista.
icasellas@lrp.cat
.
Una herència que no es perd
Per poder escriure Elles també hi eren i reconstruir la història de les dones de la Casa Masó, Rosa Maria Gil va comptar amb el testimoni privilegiat de l’hereu, l’escriptor i periodista Narcís Jordi Aragó –fill de Maria de la Bonanova i Estanislau i, per tant, nebot de l’arquitecte– i de les seves germanes. Aragó i la seva dona, la pintora Mercè Huerta, van cedir la casa a l’Ajuntament de Girona el 2006, i aquell mateix any es va crear la Fundació Rafael Masó, on Rosa Maria Gil és tècnica. “Ells van viure en aquesta casa i ens van ajudar a posar al seu lloc el llegat documental que tenim. La correspondència, els dietaris, les receptes, els llibres de la biblioteca, les fotografies, els brodats... Tot això és una herència material important, però sempre hi ha matisos i dubtes, i aquests informadors que van conèixer totes aquelles dones en la seva plenitud ens han ajudat a posar-la en valor”, explica. La sort va ser que la família Masó era molt meticulosa guardant tota la seva documentació, i això ha permès descobrir que, més enllà de la seva vida íntima i domèstica, aquestes dones noucentistes van tenir una vida pública molt important que va quedar amagada.
Marcades per la guerra
I.C.Tal com explica Rosa Maria Gil, quan va esclatar la Guerra Civil, Esperança Bru ja era vídua (Rafael va morir jove, el 1935), però la resta d’homes de la família Masó van haver de fugir. “Cadascú ho va fer amb els mitjans que tenia. En Santiago, per exemple, va marxar a Marsella en vaixell i després va anar Sant Sebastià, on hi havia les elits gironines, que hi van viure tota la guerra, entre ells el bisbe Cartanyà. Estanislau Aragó, l’home de Maria de la Bonanova Masó, va creuar la frontera a peu i va acabar fent de mestre a Navarra, després de molts patiments. Joan Masó es va amagar a Barcelona amb uns familiars...” Així, les dones es van quedar soles a la casa, van fer de vigilants en uns moments molt difícils, ja que la família s’identificava com a catalanista, catòlica i conservadora. “Van amagar tots els sants que tenien i sovint els comitès van aparèixer per endur-se objectes, com la màquina d’escriure. Ho tenien tot tancat. De dia anaven a peu molt lluny, fins i tot a Foixà (Baix Empordà), on tenien famílies amigues de pagès que els subministraven aliments. A les nits s’estaven soles a casa, enmig del silenci i la por.” La guerra va passar, però ja els havia pres la modernitat. “Tot aquell món que se’ls havia obert en els anys trenta, amb la possibilitat de tenir un lloc en la societat, es va tallar completament el 1939. Hi va haver una involució brutal i es va tornar a l’encasellament del segle XIX, amb un rol molt tancat per a les dones. Elles, com ells, també es van haver d’adaptar a aquesta realitat. Va ser un exili interior, es va jugar al possibilisme –amb el que hi havia es feia el que es podia– i es va desenvolupar una certa vida cultural clandestina durant el franquisme”, conclou Gil.