Art i escola
Amb el tema de la ficció com a referència, més de 3.000 alumnes catalans han participat en un programa que fomenta i posa en valor l’art als centres educatius
Imaginar animals fantàstics, disfressar-se de superherois, valorar fake news o preguntar-se sobre la pròpia identitat i els estereotips són algunes de les activitats que han sorgit de la reflexió sobre el concepte de “ficció” que han fet aquest curs alumnes i professors participants en el programa Art i escola. Es tracta d’una iniciativa que des del 2011 promouen l’ACVIC Centre d’Arts Contemporànies i el Centre de Recursos Pedagògics d’Osona, en col·laboració amb entitats del món artístic i cultural. Amb la participació de 3.226 alumnes –majoritàriament d’Osona però també del Bages, el Ripollès, el Solsonès i el Vallès Oriental–, el resultat s’ha traduït en una exposició que arran de la crisi sanitària s’ha traslladat a la xarxa, al web artiescola.cat. S’hi poden trobar des de vídeos sobre el procés creatiu que s’ha seguit en cada centre fins a opinions dels alumnes participants. I, evidentment, imatges dels treballs realitzats, si bé alguns no s’han pogut acabar per culpa del confinament. Els trenta-cinc centres participants inclouen tres escoles bressol, onze grups d’educació infantil, setze d’educació primària, divuit d’educació secundària, dos d’educació especial i una escola d’adults. L’exposició posa de manifest les múltiples interpretacions que pot adquirir el concepte de ficció des del punt de vista de l’art i la creació. Així, els alumnes d’educació primària del Col·legi Sagrat Cor de Jesús de Vic han fet disfresses de personatges fantàstics i tradicionals; els alumnes d’educació secundària de l’institut Miquel Martí Pol, de Roda de Ter, han ideat un curtmetratge sobre animals fantàstics, i des de l’escola El Vinyet, de Solsona, s’ha treballat el tema a partir de la poesia. Alguns centres s’han inspirat en la lectura d’un llibre, com a l’escola bressol Les Tres Bessones, de les Franqueses del Vallès, que ha escollit el conte De quin color és un petó? A l’escola Tomàs Raguer i al centre d’educació especial Ramon Suriñach, de Ripoll, s’han convertit en superherois, mentre que a l’escola Guillem de Mont-rodon, de Vic, els alumnes de sisè han enllaçat el concepte de ficció amb un tema d’actualitat: les fake news. Al mateix temps, a l’Institut Antoni Pous i Argila, de Manlleu, s’han qüestionat la pròpia identitat i a l’institut de Gurb han reflexionat sobre la percepció de la realitat i els estereotips. Aquests són només alguns exemples de les propostes creatives que han sorgit del treball a classe. “És important per a nosaltres, com a centre que forma part de la Xarxa Pública de Centres i Espais d’Arts Visuals, refermar l’aposta per la relació entre art contemporani i educació. L’art és una eina molt necessària sempre, però en aquests moments considerem que és especialment útil”, explica Maite Palomo, gerent de l’ACVIC. En aquesta línia, des de l’entitat s’han preparat unes petites càpsules audiovisuals sobre art i pedagogia, amb la voluntat de reflexionar sobre aquest tema i oferir eines a mestres, pares, mares i altres professionals durant aquesta situació anòmala que ha produït la covid-19.