Teatre

La cultura és una feina (i és segura!)

JUDITH MARTÍNEZ GILI
“En la proposta dialoguen dansa, teatre i document per transportar una realitat infrarepresentada als teatres”
ALBA CUENCA “La proposta dona visibilitat en clau poètica a les ombres d’un sistema que fa bandera de llibertat”
MAR PANYELLA BONET “Genera una expressivitat peculiar que fa d’unió entre diversos llenguatges artístics”

Vivim temps fos­cos per a la cul­tura.Mai fins ara ens havíem tro­bat amb el fet d’haver de fer un podi men­sual sense saber si les obres que reco­ma­nem es podran estre­nar. Tenint en compte l’absència de rebrots en tea­tres, audi­to­ris i sales de con­certs, cre­iem que tan­car la cul­tura és una mesura il·lògica. Fa uns dies, sentíem dir al govern que calia cenyir-nos als pilars essen­ci­als: “Família, salut i feina.” Aquests “pilars” són pro­pis d‘una soci­e­tat distòpica, que can­cel·la la lli­ber­tat de pen­sa­ment i el sen­ti­ment ritual de per­ti­nença que ens aporta la cul­tura. en tots els seus ves­sants El més greu de tot ple­gat, però, és con­si­de­rar que la cul­tura no és una feina.

En eSi a això hi sumem la litúrgia mul­ti­tu­dinària que es va cele­brar fa uns dies a la Sagrada Família, l’absur­di­tat de les mesu­res és ja fla­grant. Dema­nem coherència: o la reo­ber­tura immi­nent dels espais cul­tu­rals, o bé mesu­res res­tric­ti­ves que no dis­cri­mi­nin per sec­tors, per cre­dos ni per clas­ses, i que vagin acom­pa­nya­des de les garan­ties econòmiques sufi­ci­ents per res­ca­tar tots els afec­tats. Si no és així, que es pre­pa­rin, que començarem a fer tea­tre a les esglésies.l podi del mes de novem­bre hi han par­ti­ci­pat la Laura, la Paula, l’Anna, la Joana, la Mar, el Nil i l’Alba.

1

3

2

BARCELONA (BARCELONÈS)

És temps de transitar?

Si tanquen la cultura, els teatres han d’ajornar les obres, i les noves escenes, capdavanteres en l’enllaç entre cultura i política, perden espais d’altaveu. Tránsitos, una coproducció amb el Grec, que s’havia de veure al novembre i ara ha saltat al desembre, representa aquesta veu de xarxa entre la comunitat LGTBI catalana, argentina i uruguaiana, posant el focus en el moment d’encarar o no un trànsit. En la proposta, dansa, teatre i document dialoguen per transportar una realitat infrarepresentada als teatres, la de les persones transgènere i de gènere fluid, a l’abisme que pot suposar un canvi vital, també per a persones d’identitat normativa. Ens queda el teatre per seguir aprenent d’aquest nostre món bell i divers.

TRÁNSITOS

Del 10 al 12 de desembre. La Gleva

Val la pena salvar-te?

Amb només 21 anys, mentre col·laborava en un projecte de cooperació internacional, la dramaturga Aina Tur va patir un assaltament armat en un país de l’Amèrica Llatina que prefereix no revelar. Durant cinc hores, ella i els seus companys –tots homes– van ser retinguts en una esplanada a punta de pistola. El desplegament institucional que els va salvar, només es va emprendre a causa de la nacionalitat europea d’algunes de les víctimes. Si haguessin nascut en altres països, la seva vida no hauria valgut l’esforç. Aquesta experiència tan real com traumàtica s’ha convertit ara en un monòleg que interpreta l’actriu Anna Alarcón, de qui encara recordem Psicosi de les 4.48, de Sarah Kane. En aquesta ocasió, la proposta dona visibilitat en clau poètica a les ombres d’un sistema que fa bandera de paraules com llibertat i igualtat.

UNA GALAXIA DE LUCIÉRNAGAS

Fins al 29 de novembre. Teatre Maldà

El so té una ombra?

David Espinosa presenta Calle Sombra, una nova peça visual que segueix explorant el món del teatre a escala, la línia de creació que l’artista ha treballat els últims anys a través de l’experimentació amb objectes i ombres a escena. Mostra un joc d’ombres i de sons simbòlic al si d’una peça en què diversos recursos plàstics, units al concepte de coreografia, generen una expressivitat peculiar que fa d’unió entre diversos llenguatges artístics. Una peça visual i poètica, coproduïda per la Sala Hiroshima, on s’estrenarà per primer cop i que aquests dies ha fet saltar l’alarma pel seu trasllatobligat.

CALLE SOMBRA

27 i 28 de novembre. Sala Hiroshima

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor