TREMOLA, ‘STATU QUO’
Sigui des de la comèdia o bé des d’una ficció més amarga, el teatre ajuda a minar el poder de l’statu quo. Va ser un Santiago Rusiñol qui va caricaturitzar els agents de seguretat través d’una figura patèticament còmica (ser policia per defecte i provant de no detenir mai ningú, perquè es confia en la tesi de Jean-Jacques Rousseau: la humanitat és bona per naturalesa). Dos homes comparteixen sostre i l’educació dels fills d’un d’ells a El bon policia. A Les croquetes oblidades són dues mares les que procuren protegir una filla de la mort de l’àvia, però ella els donarà una lliçó preciosa. A Solitud a Stromboli es dona l’oportunitat que la deixeble es rebel·li contra el mestre. Potser en la comèdia musical romàntica Barcelona 24h els cànons semblen respondre al tipus clàssic però, en realitat, és un cant a trencar i a transgredir. Finalment, l’Ocaña que serveix Joan Vázquez és tota una icona de la Rambla de la Transició. Potser si fos viu, se sumaria a les protestes dels més joves. Algú defensa que Ocaña donaria per bo l’statu quo d’aquest 2021?
Intèrprets: Ricard Farré, Arnau Puig
Lloc i dia: El Maldà. Dimecres, 10 de febrer (fins al 10 de març)
EL BON POLICIA
El tercer personatge de la peça és l’espai. Una paret que es transforma i que va quedant esquitxada de retrats modernistes i de detalls de l’època, com la ràdio, el ventilador, el mapa o cartells de consignes revolucionàries. En aquest món de donar-se ínfules d’important, el sediciós espera que el detenguin perquè augmenti la seva vàlua dins l’hampa. I, en canvi, els robadors de rellotges proven prou de perdre l’hora a la presó, d’escapolir-se’n: cap solució és prou bona per entrar-hi i redimir-se dels seus petits crims.
Rusiñol va escandalitzar en la seva època, en part per posar dos homes com a parella de fet, sense necessitat de cap tic estigmatitzador. Va construir un disbarat dispositiu per fer escarni de l’autoritat i de la moral. Un divertiment, en realitat, molt blanc. Deuria empipar més els extrems de la societat catalana amb Els Jocs Florals de Canprosa i L’Hèroe, estrenats fa ben poc al TNC i amb una notable celebració entre el públic d’avui.
Autoria: Clàudia Cedó
Companyia: Les Bianchis
Lloc i dia: Sala Beckett. Divendres, 12 de febrer (fins al 7 de març)
LES CROQUETES OBLIDADES
Les croquetes de l’àvia són un recurs tan identificable per a tothom que s’han convertit, sovint, en ganxo d’anunci de tele. Aquí, les croquetes simbolitzen la pèrdua. Ja mai més les podran celebrar, però tampoc la seva conversa tendra i pacient i els seus detalls fets a mà, com la manta suau per abraçar i dormir des que eren criatures. La màgia de Les Bianchis (el director Israel Solà sap despullar l’espai de pel·lícula en el més essencial, per reivindicar el joc imaginatiu de la criatura) permet convertir en personatge la manta perduda, però també un xumet i una Barrufeta en una mena de sala d’espera fora del temps amb una rata arxivera de recepcionista. Una fantasia grotesca que es fa present gràcies a les ganes de joc de les intèrprets.
La mort, la pèrdua, no s’ha d’amagar. Quan es fa, sovint, provoca més dolor. En canvi, sí que es pot viure la pèrdua (d’un ésser estimat, d’un objecte o de la infància) amb un punt de dolor però mantenint-la amb un somriure en el record. Cedó escriu amb intel·ligència que a l’angúnia de després del “xim-pum!” se la supera amb la il·lusió de “tatxan!”. Cada etapa convida a noves experiències sense necessitat d’anul·lar les anteriors: un adult és també un infant que s’ha fet gran. I, per tant, aquesta obra commou i diverteix tant a nens com als seus pares, tiets i avis. Aquesta és la màgia de les croquetes...
Dramatúrgia: Núria Casado
Lloc i dia: TNC en línia. Dijous, 18 de febrer (farà temporada a l’Atrium del 3 al 14 de març)
SOLITUD A STRoMBOLI
La peça és formal, però té alguns punts en què la ponent es dirigeix al públic. Té l’aire de despistada, com de perdre el fil contínuament, però és només una estratègia per fer una denúncia personal en el lloc i el moment, aparentment, menys oportuns. Ara bé, així com els personatges literaris de la Mila i la Karin (interpretat per Ingrid Bergman al film) necessiten rebel·lar-se, aquesta conferenciant reivindica poder desentendre’s del poder jeràrquic (i patriarcal). Són situacions similars que succeeixen en un segle llarg de diferència. Potser la igualtat real no avança tant de pressa com caldria... Ara, Solitud a Stromboli torna a fer la prova del cotó, i es constata que hi ha una dependència excessiva cap al mestre i que aquest, amb major o menor consciència, construeix el discurs que més li convé. De fet, pot considerar-se una crítica al relat masculí però sense la contundència d’altres peces com Hey, hermana, Fem (la llista de Lourdes) o La volta al món en 80 ties..
Autoria: Pau Barbarà Mir
Lloc i dia: Teatre Gaudí. Diumenge, 21 de febrer (fins al 28 de febrer)
barcelona 24h
El recorregut dels personatges va de la desorientació al somni i de la decepció a l’atreviment a començar de nou. S’intueix que la muntanya russa emocional serà incessant entre les dues parelles que es van retrobant per la ciutat, més enllà del final del xou. Però el públic es pot quedar amb la satisfacció d’un happy end tendre i optimista. Tot i la sensació de superficialitat, la comèdia transita enmig d’unes ganes d’agradar que atrapen, que sedueixen.
Autoria i direcció: Marc Rosich
Intèrpret: Joan Vázquez
Lloc i dia: Escenari Brossa. Dimecres, 25 de febrer (fins al 7 de març)
OCAÑA, REINA DE LAS RAMBLAS