Música

País de ritmes i rimes

Mentre Pablo Hasél està a la presó i Valtònyc a l’exili, a Catalunya es viu una explosió sense precedents de rap i altres músiques urbanes, amb Lildami, 31 FAM i P.A.W.N. Gang com a fars generacionals

ORÍGENS
Slips van cantar un rap en un film de Francesc Bellmunt el 1985 i Crim, el 2003, va gravar el primer disc de rap en català 31 FAM “El rap, per a molts joves, és fonamental per obrir-se i no quedar-se les coses a dins. No ens adonem de la seva importància”

Lil­dami, P.A.W.N. Gang, 31 FAM, Flashy Ice Cream, JazzWo­man, Bad Gyal... Vet aquí un reguit­zell de noms que, per qüesti­ons de fonètica, algú podria situar en un barri d’Atlanta però que han sor­git al Vallès, Bar­ce­lona, el País Valencià o el Maresme. La seva empremta en tota una gene­ració de cata­lans és cada vegada més pro­funda i, com­pa­rar l’impacte de les músiques urba­nes als Països Cata­lans amb el que, dècades enrere, va tenir el rock català o, fins i tot, la Nova Cançó és pos­si­ble que cada dia sigui menys ago­sa­rat. L’empre­so­na­ment, ara fa uns dies, del raper llei­datà Pablo Hasél, així com l’exili a Bèlgica del mallorquí Valtònyc, coin­ci­dei­xen en un moment en què els rit­mes i les rimes, amb tots els seus arte­fac­tes sonors i, molt espe­ci­al­ment, el seu argot, són a Cata­lu­nya tot un signe d’afir­mació gene­ra­ci­o­nal i ocu­pen un espai més que relle­vant en el pano­rama musi­cal del país. Als ins­ti­tuts, les des­su­a­do­res de 2Pac han aga­fat ter­reny a les de Nir­vana i, als parcs, fa temps que s’hi dis­pu­ten com­bats de rimes en forma de “bata­lles de galls”. Les repro­duc­ci­ons d’algu­nes d’aques­tes cançons –Estiu, de Zoo; Valen­tina, de 31 FAM; Pai, de Bad Gyal; No al Borbó, de Valtònyc– a les pla­ta­for­mes digi­tals es comp­ten per mili­ons. I, entre la remar­cada diver­si­tat en tots nivells d’aquesta escena que, a Cata­lu­nya, es va coent des de fa almenys vint-i-cinc anys, cal cele­brar, per fi, la plena nor­ma­lit­zació del català.

Quan als Estats Units, en la dècada dels vui­tanta, el rap –que havia nas­cut en fes­tes al car­rer de bar­ris negres de Nova York una dècada abans– va viure el seu apo­geu amb obres com­ba­ti­ves com It takes a nation of milli­ons to hold us back de Public Enemy i Straight Outta Comp­ton de N.W.A., Cata­lu­nya tot just s’endin­sava en l’era de domini del rock català. I no va ser fins a la dècada dels noranta que el hip-hop a Cata­lu­nya, amb noms com els de Solo Los Solo, Ari­anna Pue­llo, Gero­nación i Fal­sa­larma, així com nom­bro­ses ini­ci­a­ti­ves des de l’under­ground, va dei­xar de ser infèrtil. Tot i epi­so­dis més aviat anecdòtics com la cançó de Slips que Fran­cesc Bell­munt va uti­lit­zar per a un film de l’any 1985, Un parell d’ous, o Jo no soc un polac, un tema del raper El Disop de l’any 1999, va caler espe­rar fins ben entrat el segle XXI per poder par­lar d’una escena mínima­ment mus­cu­losa de hip-hop en llen­gua cata­lana.

A Pere Crim, de Sant Andreu de la Barca, se li atri­bu­eix l’auto­ria del que es con­si­dera el pri­mer disc de rap ínte­gra­ment en català: L’odi en un gest (2003). I a At Ver­sa­ris, grup del saba­de­llenc Pau Llonch (artífex, temps després, de Ver­sem­brant, una escola popu­lar iti­ne­rant que pretén fomen­tar la consciència crítica dels joves, mit­jançant tallers de rima, gra­fits o break-dance), haver-se con­ver­tit en punta de llança d’un movi­ment que, ja ben entrats els anys 2000, i amb noms com els de Pirat’s Sound Sis­tema, Gato-El-Qui­man i El Nota, va esde­ve­nir cab­dal per enten­dre la situ­ació d’efer­vescència actual.

El Vallès Occi­den­tal, d’on van sor­tir, entre d’altres, els esmen­tats Solo Los Solo, Fal­sa­larma i At Ver­sa­ris, s’ha refer­mat com a fortí del rap –o el trap– fet a Cata­lu­nya. Lil­dami, alter ego de Damià Rodríguez, un dels noms de referència d’aques­tes noves músiques urba­nes, és de Ter­rassa i ha pro­jec­tat una manera d’enten­dre el trap molt allu­nyada dels este­re­o­tips de dro­gues, luxes i violència a què sovint ha estat asso­ciat, amb una “hava­nera trap”, fins i tot, com es pot escol­tar en el seu últim tre­ball, de temàtica homo­se­xual. Lil­dami, autor de petits him­nes com Pau Gasol i La dels Manel, fa només uns dies que ha publi­cat un disc (Viatge en espi­ral) i ha impul­sat també un fes­ti­val, Male­du­cats, que es pre­senta com “el pri­mer fes­ti­val dedi­cat a la música urbana i art urbà de nova gene­ració als Països Cata­lans” i que, si la pandèmia ho per­met, cele­brarà una pri­mera edició el pròxim mes de juliol a la Masia els Bellots de Ter­rassa. “Mola veure xavals de 16 o 17 anys que comen­cen a rape­jar i ho fan en català perquè uns quants, pot­ser, els hem demos­trat que es pot fer així”, expli­cava amb satis­facció en una entre­vista fa unes set­ma­nes a El Punt Avui. “Vull dei­xar el pavelló ben alt i com­pe­tir amb artis­tes de la resta de l’Estat, ja no única­ment en qua­li­tat, sinó en nom­bre de visi­tes a les xar­xes, que és fona­men­tal. Vull dei­xar-ho tot pre­pa­rat perquè algun dia surti a Cata­lu­nya algun altre raper i se’ns mengi.”

De Saba­dell, d’altra banda, pro­ve­nen for­ma­ci­ons com Flashy Ice Cream i 31 FAM, un altre dels grans fenòmens juve­nils del país, com que­dava més que demos­trat en un capítol de la segona tem­po­rada de la sèrie de TV3 Les de l’hoquei, amb sin­to­nia a ritme de trap de la bar­ce­lo­nina Kyne i en què una de les noies es delec­tava per anar, pre­ci­sa­ment, a un con­cert d’aquest grup de Saba­dell. “Hi ha molts joves que, per timi­desa o el que sigui, es guar­den dins seu uns sen­ti­ments i unes emo­ci­ons que, després, poden sen­tir en boca dels grups que els agra­den”, feia notar Ban­dam (Fer­ran Vilalta), un dels inte­grants de 31 FAM, fa uns mesos en una con­versa amb qui escriu aques­tes línies. “Jo, de petit, que era molt callat, quan tenia un pro­blema em posava una base de rap i començava a escriure i a omplir de lle­tres el meu mòbil. El rap, per a molts joves, és fona­men­tal per obrir-se i no que­dar-se les coses a dins. I, com a soci­e­tat, no ens ado­nem de la importància que això té actu­al­ment.”

Ja a Bar­ce­lona, i sense fugir de les coor­de­na­des del trap, una rami­fi­cació del rap, és neces­sari atu­rar-se també en la pet­jada que ha dei­xat P.A.W.N. Gang, que amb una bar­reja de fan­far­ro­ne­ria i orgull, pro­cla­ma­ven ara fa tres anys a El Punt Avui que no hi havia “ningú d’entre 16 i 20 anys a Bar­ce­lona” que des­co­negués la seva existència. P.A.W.N. Gang, amb l’honor de figu­rar en les enci­clopèdies del futur com a pri­mer grup de trap en català, encara que amb unes llicències que farien posar els pèls de punta a uns quants filòlegs, fan notar que les músiques urba­nes, ben mirat, no par­len de res que no hagi par­lat el rock & roll tota la vida, i que can­tar amb un català cor­recte no seria fidel a l’exer­cici que bus­quen les músiques urba­nes en gene­ral: ser un reflex d’allò que passa als car­rers de la ciu­tat. “El trap és una música de car­rer i no es pot can­tar de cap altra manera que no sigui amb el català que es parla al car­rer”, sen­ten­cien amb rotun­di­tat.

Par­lar de músiques urba­nes actu­al­ment a Cata­lu­nya, d’altra banda, implica un viatge fins al País Valencià, lloc d’ori­gen, així d’entrada, de vete­rans del rap de l’àmbit esta­tal com els ala­can­tins Zona Norte Posse i Nach. El paper que, per exem­ple ha jugat Zoo, un col·lec­tiu nas­cut fa set anys a Gan­dia que con­juga rap, electrònica i ska i que es carac­te­ritza també per les seves cançons de con­tin­gut polític i social, ha estat fona­men­tal. I, també des de València, amb noms com Pupil·les, JazzWo­man (nom artístic de Car­men Aguado) i Tesa, s’ha pro­jec­tat una pers­pec­tiva orgu­llo­sa­ment femi­nista del rap. “De vega­des sem­blem una mica monets de fira: «Au, va, tra­iem les xico­nes a can­tar un poquet...» No hau­ria de cal­dre que s’emfa­titzés el fet de ser una dona. Ets una rapera i ja està”, pro­clama tan­ma­teix Tesa, defen­sora també del com­po­nent rural, i no única­ment urbà, que pot tenir el rap, així com de la neces­si­tat de deses­tig­ma­tit­zar gèneres com el reg­ga­e­ton. “Els rit­mes no tenen la culpa de res”, afirma. “Un ritme, una suc­cessió de cops, no pot ser ni mas­clista ni res més que música. Molta gent, del reg­ga­e­ton, en cri­tica les lle­tres mas­clis­tes, però Tre­menda Jauría [col·lec­tiu madri­leny], en canvi, va fer un reg­ga­e­ton que era femi­nisme pur i dur.”

El pano­rama del hip-hop actual en ter­ri­to­ris de parla cata­lana, però, va engrei­xant-se a mesura que els joves l’adop­ten com una de les eines per for­mar-se una iden­ti­tat. El mares­menc Still Ill, un dels tres can­tants dels com­ba­tius Lágri­mas de San­gre, s’estrena en soli­tari –i en català– amb Allò que no mor mai. Des de Lleida debuta també dis­cogràfica­ment Yung Rajola, amb cançons que exal­cen la “bata­lla” d’Urqui­na­ona. I els bar­ce­lo­nins Senyor Oca, gua­nya­dors l’any 2017 del Sona 9, pro­cla­men als qua­tre vents fer “rap de la terra”, una eti­queta que, l’any 2018, va ser­vir per titu­lar el pri­mer reco­pi­la­tori de rap en català, un El Tec i la Teca [reco­pi­lació per excel·lència dels anys del rock català] en l’època dels beats i Auto-Tune. Hi par­ti­ci­pa­ven, entre molts d’altres, Homes Llúdriga (des de Vall­carca, un altre encla­va­ment hip-hop a tenir en compte), Valtònyc, La Lliga dels Super­he­rois, Ente­le­quia, Elane, Lil Rus­sia, Pau Bru­gada & Paula Grande, Daura Man­gara i els matei­xos Senyor Oca, que, a Lla­vor, la cançó que hi incloïen, feien notar que, allò que havien començat “qua­tre”, s’havia con­ver­tit en tota una “escena”: “Rap de la terra és el que ens omple les venes / Vam començar qua­tre i ara som una escena / la crítica era forta i la nos­tra aposta plena / venim des del fons com el cant de les bale­nes.”

Versos contra els Borbons

Parlar de rap a l’Estat espanyol, malauradament, és parlar també de condemnes, exilis i penes de presó. Valtònyc, nom artístic del mallorquí Josep Miquel Arenas, de 27 anys, va ser condemnat a tres anys i mig de presó per enaltiment del terrorisme i injúries greus a la corona espanyola. Des del 2018 viu a Bèlgica, on el mes passat va publicar EPD, un disc dedicat “a totes les mares del món”, amb col·laboracions de Rubén Chavarría, ZOO, Ju, Mi.amargo i Loren D.

Pablo Hasél, alter ego musical de Pau Rivadulla, de 32 anys, és de Lleida i, des de començaments de la setmana passada, compleix una sentència de nou mesos de presó, també, per enaltiment de terrorisme i injúries a la corona. Entre els rapers de l’Estat represaliats cal citar també el cas del sabadellenc Elgio, a qui, la setmana passada, l’Audiencia Nacional va notificar una pena de sis mesos de presó com a membre del col·lectiu La Insurgencia, dotze músics condemnats per enaltiment del terrorisme per les seves lletres. Elgio, jove estudiant d’enginyeria mecànica, no ingressarà a la presó si no comet un “acte delictiu” en els pròxims dos anys. Ell insisteix, però, que cantar no és cap acte delictiu.

La solidaritat de la comunitat musical amb Valtònyc, Hasél i Elgio es va posar de manifest, l’abril del 2018, amb una històrica cançó d’autoinculpació col·lectiva, Los Borbones son unos ladrones, gravada a la presó Model i que, actualment, supera ja els 5 milions de visualitzacions a YouTube. Rapers consagrats com Frank T, Def Con Dos i Rapsusklei, bandes joves com La Raíz i ZOO i músics allunyats del hip-hop com Gossos, Txarango i la Companyia Elèctrica Dharma cantaven en el vídeo cada vers de la cançó per la qual Valtònyc va ser condemnat. “És el mínim que podíem fer perquè no ens caigués la cara de vergonya”, assenyalava aleshores Pau Lloch (At Versaris), primer impulsor de l’acció. “Tinc la sensació que la gent s’ho comença a mirar de molt a prop i que entén que, si no ens mobilitzem, qualsevol dia els pot tocar a ells”, advertia Elgio.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor