Llengua
I AIXÒ, COM S’ESCRIU?
Els catalans quan escrivim som dubtosos de mena. Per això sempre ens és molt útil tenir ben a prop llibres o manuals que ens donin seguretat a l’hora de comunicar-nos en català. Entre aquests títols de referència que cal tenir a totes les cases, al costat de l’ordinador, ara hi hem d’incloure una altra obra, 101 dubtes del català resolts per l’Optimot, un llibre que recull les fitxes més emblemàtiques del servei de consulta i assessorament lingüístic de la Direcció General de Política Lingüística.
Així, per exemple, trobarem la solució a dubtes tan freqüents com en quins casos podem escriure la preposició a davant de complement directe, o si hem d’escriure darrere o darrera. O bé saber quina diferència hi ha entre pujar o apujar, o recolzar o donar suport. O descobrir quin mot és el normatiu: torticoli o tortícolis? En alguns casos es contraposa una forma normativa, com ara assentar, amb una altra que es considera un calc del castellà, com per exemple sentar; però hi ha altres casos en què s’especifica quina paraula és més precisa en un context concret. En aquest sentit, el llibre, igual que les fitxes de l’Optimot, recull l’esperit de la Gramàtica de la llengua catalana (GIEC), perquè explica quins mots o construccions sintàctiques són normatives, però sobretot el que fa és descriure la llengua. És a dir, descriu els usos com a adequats o no, i no els qualifica de correctes o d’incorrectes, perquè dependrà del context. Posem alguns exemples: l’article neutre lo s’usa en els registres col·loquials, oralment, però en els registres formals cal evitar aquesta forma i usar altres construccions més adequades, o bé també podem fer servir en contextos informals la forma reduïda sisplau, malgrat que la normativa no la reculli i només tingui en compte l’expressió si us plau.
De ben segur que aquest llibre servirà de complement a les cerques que fem a través del web de l’Optimot, en què es poden cercar dubtes de català en diferents diccionaris i recursos lingüístics com ara les fitxes, de les quals s’ha nodrit aquest volum. L’Optimot també ofereix un servei d’atenció personalitzat en què els usuaris poden enviar consultes de llengua. Al seu web, cada any s’hi fan més de 19 milions de cerques i reben unes 5.000 consultes anuals. Unes xifres que ens confirmen que, amb la llengua, som una mica dubtosos, sobretot per la situació de vulnerabilitat lingüística que vivim i per la història que ens precedeix.